Nu är det dags att göra om i källaren och då behöver värmepumpen flytts ca 0,5 m för att den inte ska hamn mitt i ett rum. De som har varit här och kollat har alla sagt att det inte är något problem.

Lite info om oss och huset:
Huset är 148 + 148 kvm, byggt 1964. I familjen är vi två vuxna och tre barn.
Sedan 2000 finns en IVT Greenline E11. Och den har funkat bra och gjort det den ska.
Vi har två borrhål á 112 m som ska fungera bra har alla installatörer vi varit i kontakt med sagt.

Eftersom pumpen är 23 år gammal blir det till att byta pumpen istället för att flytta den befintliga.

Har fått offert med följande förslag och priser. De två förstnämnda är prioriterade då leveranstiden är bra:
IVT Geo 612C, : 162 tkr, 145 tkr efter ROT
Nibe F1255, 16 kW: 160 tkr, 143 tkr efter ROT
Nibe S1255, 12 kW: 168 tkr, 151 tkr efter ROT
Mitsubishi EHGT17D-YM9ED, 11 kW, 134 tkr, 120 tkr efter ROT

Är relativt okunning så tar tacksamt emot tips och råd!
 
Jag skulle valt NIBE F1255-16. Ser ut som den precis klarar hela värmen i huset utan någon extra el-tillsats även vid -15 °C. Kan vara skönt när el-nätsbolgen mer och mer går över till effekttaxa för el-nätet.
 
J Josth skrev:
Jag skulle valt NIBE F1255-16. Ser ut som den precis klarar hela värmen i huset utan någon extra el-tillsats även vid -15 °C. Kan vara skönt när el-nätsbolgen mer och mer går över till effekttaxa för el-nätet.
Finns det några andra fördelar jämfört med IVT-pumpen?

Mitsubishin blir ju ganska mycket billigare men klarar den av att driva huset eller är den underdimensionerad?
 
NIBE har ett mer välutvecklat användarvänligt styrsystem med en många finesser inkl att styra efter elpris etc. om den kopplas till internet. IVT har längre garanti inkl 10 år på kompressorn. Med NIBE får man ta försäkring istället.

Ja Mitsubishin skulle jag säga blir underdimensionerad. Huset har ju nästan 300 kvm uppvärmd yta.
 
  • Gilla
MPB
  • Laddar…
Kör timprisstyrning med hjälp av en Ngenic idag. Fick info att den hade varit lämplig även till den föreslagna IVT:n. Men vet inte om det är jämförbart med Nibes integrerade lösning? Eller om det bara är säljarens lösning för att få den mer modern?
 
Ngenic klarar ju t.ex. inte att styra varmvattnet. Skulle mycket hellre gå med den inbyggda lösningen för elprisstyrning. Också mindre risk att det blir något problem om det skulle garantifel. Tror IVT håller på att jobba fram en intern lösning men den är inte klar ännu.
 
  • Gilla
MPB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.