Hej
vi har en skånelänga och längs med hela framsidan (på ca 10 m) löper en stupränna.
I båda ändorna går stuprör ner och regnvattnet transporteras bort.

I den högra änden är avloppet gjort för några år sen med plast-rör som leder bort till kommunalt avlopp/brunn ca 5 m från huset, vid vägen. Funkar fint.

På den vänstra sidan går stupröret ner i ett markrör som leds ca 50 cm nere i marken, bort till avrinningen till höger (nån sorts keramiskt rör i marken klängs med hela huset). Men där finns det inte längre någon anslutning till det kommunala avloppet så det vattnet töms nånstans rätt ut under huset och orsakar fuktskador. Nån har alltså slarvat när nya rör-läggningen gjordes.

Kolla gärna bilderna. Jag behöver alltså få ihop det gamla keramiska röret som ligger ca 50 cm under marken, med det nya som ligger närmare jordytan.

I kommunala avloppsbrunnen vid vägen ser jag att det bara finns en mynning och den ligger ca 50 cm ner i backen.

Vore det bästa att kapa det keramiska där jag nu ser det, och koppla på plast-rör och leda bort det separat mot avloppet? Vid avloppet skulle jag kunna byta från enkelt rör till förgreningsrör så att både nya och gamla avrinningen mynnar ut i samma hål i avloppsbrunnen?

En sak till. Jag bor i Ystad/Skurups-traken. Nån som känner till nån som skulle kunna lösa alltsammans, dvs både grävning o rörläggning?

Tusen tack om nån kan komma med råd :)
/Tove
 
  • avlopp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • avlopp_detalj.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.