Hej,

Jag och min sambo håller som bäst på att renovera ytskikten i vår lägenhet. Bredspacklar alla väggar, reparerar tak och lägger parkett i hela lägenheten.

Då vi under renoveringen fortfarande måste bo i lägenheten och dessutom båda jobbar under veckorna, försöker vi ta det i etapper, så att det hela tiden finns plats kvar att leva på. Detta innebär en hel del kringflyttande av möbler och annat…

Vi har redan fixat tak och väggar i de två större rummen mot gatan och har även lagt klart parketten i rummet med balkongen. I nästa rum skulle vi vilja låta parketten fortsätta ut genom öppningen ut i hallen, utan att använda tröskel, då öppningen mellan dessa är ett 40 cm djupt valv och alltså inte har någon dörr.

Problemet som vi nu står inför är att taket och väggarna i hallen ännu inte är påbörjade och hallen är full med vår bråte. Vi skulle vilja lägga klart parketten i rummet först, så att vi kan flytta in möblerna innan vi tar itu med hallen.

Vi är nybörjare på golv, men det gick ganska så smärtfritt att lägga golvet i balkong-rummet. Det jag undrar nu är hur vi bör förhålla oss till dörröppningen, om vi vill vänta med att lägga hela längden ut i hallen/köket?

Kan man lägga parketten som jag antyder på skissen? Dvs kan man lägga parketten så att plankorna sticker ut ur rummet, sedan täcka över biten som sticker ut i hallen med skyddspapp och först fixa väggar/tak, för att sedan återuppta golvläggandet om ett par veckor? Eller är detta en jättedum idé?

Vi har upplevt att det är klart enklast att först sätta samman kortsidorna till långa plankor och sedan lägga samman golvet, men det får vi ju i så fall göra ett avsteg ifrån i det här fallet… Kanske hade det ändå varit ett mindre h-vete att lägga hela längden genom hallen i en längd….

Den blå markerade vinkeln i köket är en vägg som kommer att tas ned och flyttas.

Parketten är för övrigt Golvpoolens "Nordic Ek" 2-stav.

Tacksam för alla åsikter!

/Alex



Parkettläggning_lr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du kollat att du ens kan lägga så långt? Det krävs ganska stor rörelsemån om det drar i väg med meter.
 
Jo, vi har funderat på det, men det skall funka säger Golvpoolen. 12x8 meter är rekommenderat max och i vårt fall hamnar vi på 11 meter som längst. På bredden har vi knappt 4 meter, så förhoppningsvis skall det inte vara några problem....
 
Och skulle allt gå åt skogen får vi väl såga upp golvet vid valvet och lägga dit en list i efterhand. Men jag vill gärna testa att klara mig utan det, för det skulle bli klart snyggast...
 
Måste man inte sätta väldigt tjocka fotlister vid dessa längder?
Jag hade inte vågat lägga delar av golvet så, blir väl lätt att man trampar ner kanterna på parketten lite. Vore det inte enklare att ta hela golvet i en etapp, i rummen där ni inte är klara kan man ju täcka över golvet medan ni gör dem klara.
 
I de ena ändan har vi ett element, så där tror jag inte det skulle störa om det är så att vi skull behöva lägga till på golvlisten. I den andra är det en kökssockel, så det är inga problem.

Eftersom vi kommer att riva både vägg och innertak i hallen, så passar det illa med att först lägga hela golvet och sedan täcka över. -Dessutom har vi ju behovet att flytta på saker från ett rum till ett annat, så det blir enklare om det kan göras i etapper.

Kanten oroar jag mig över speciellt mycket, då jag täcker över ordentligt (inte bara med papp) och dessutom är det en kort period vi talar om.
 
Det jag framförallt undrar över, är om min idé med den "trappstegsliknande" avslutningen på etapp 1 skulle vara en fungerande utgångspunkt för etapp 2, eller om jag skulle kunna få problem?

Normalt lägger man ju en längd i taget så att säga, och i vårt fall har vi börjat med att lägga samman kortändarna först och sedan lägga hela längden mot den förra. I det här fallet skulle man i etapp 2 fortsätta på de tidigare lagda längderna.

Anledningen till "trappformen" var att jag tänkte jag skulle kunna komma åt att "lägga vidare" golvet enklare än om man t.ex hade lämnat en oregelbunden kant. Med "trappan" bör man ju kunna komma åt att kila in både kort och långsida, med lite meck… Eller vad tror ni?

Ngn som är van golvläggare som har några tips? Vi har som sagt hittills bara lagt ett golv på 16 m2, så vi är nybörjare...
 
S
lägg inte golvet som du tänkt. finns stor risk för att parkett skarven förstörs.
dela parketten i dörr hålet.och parkett slits mer i hall så kan ju vara bra att kunna byta ut
 
Jag har för avsikt att "bygga in" kanten på parketten med trä runt om på alla sidor, så den kommer att vara mycket väl skyddad.

Att parketten slits mer är förstås ngt att tänka på. Vi kommer att ha parkett hela vägen ut i köket, men där har vi tänkt lägga en skyddande matta, på de delar som är mest utsatta.
 
S
har testat det där en gång.
kund skulle flytta möbler, sluta med sura miner och ett par paket ny parkett
 
Bestämde mig för att strunta i att låta parketten gå genom valvet som jag först tänkte och att istället sätta en låg tröskel, som fyller ut hela valvets djup.

Det var mest vart man skulle sätta en smal tröskel, när valvet är 30 cm djupt, som jag hade problem med... Men en bred tröskel kan bli fint tror jag. Även om inte är mycket som är original i huset, varken vad det gäller planlösning eller material (sönderrenoverat på 70-talet) så är det ändå en gammal sekelskifteskåk i grunden, och visst har man sett breda trösklar i sådana tidigare?
 
En bred tröskelbräda i nivå med övriga golvet blir jättesnyggt och stämmer som du säger bra med ett äldre hus.
 
Fast om man lägger den i nivå som övriga golvet, får man ju ingen plats för rörelsefog? Jag har sett hur det i gamla lägenheter ibland ligger en tröskelbräda i nivå, med golvet, men aldrig riktigt fattat hur det där funkar när golvet expanderar och så...

Jag tänkte mig en tröskelbräda som höjer sig ett 4-5mm över de angränsande golvnivåerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.