Hej!

Jag har köpt ett gammalt hus och eftersom säljaren hade utfört allt elarbete själv, och då delvis felaktigt, har jag nu anlitat en elektriker som ska åtgärda vissa delar av elinstallationen. Nu hade han, eller ja han skulle ha, fixat elen i köket med resultat som bl.a. visas i bilderna.
Min fråga är nu:
Är detta resultat som kan förväntas i ett äldre hus? För mig ser det grovt och slarvigt ut med bl.a. så stora kopplingsdosor. Kan man t.ex. inte dra ledningen inne i köksskåpet? Uttagen är fastskruvade utanpå fönsterlisterna så att det är ca 0.5 cm mellan vägg och uttag osv..

Tacksam för konstruktiva kommentarer inför fortsatt kommunikation med elektrikern.
 
  • el3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • el2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • el1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser förjävligt ut...
 
Det är ett icke fackmannamässigt utfört arbete, jag tror inte att det är utfört av en anställ hos eller behörig installatör. Det första du ska göra är att på elsäkerhetsverkts hemsida kolla behörigheten.
Sedan tycker jag att du ska byta elfirma för det lilla som man ser är mycket amatörmässigt utfört och troligen är även det övriga av samma låga klass.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Bytt elektrier om han inte kan prestera bättre. Ser väldigt slarvigt ut.
 
Inte ens jag gör sådär fula installationer...
 
Skulle kanske legat i "värsta elkoppling"...;-)
 
  • Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
Reklamera det jobbet! Uttaget för lampan är direkt felaktigt utfört.

Sen vad det gäller det estetiska så hade det fått att göra betydligt snyggare, här är det dock viktigt att man kommer överens hur man vill ha det utfört. Så som det är gjort är antagligen det snabbaste sättet... Men brytarna kunde enkelt satts på skåpet istället tex. Men en bra elektriker hade tagit upp problematiken med dig så du hade fått avgöra hur du ville ha det.
 
Och troligen går kabeln in i brytaren från botten och så vitt jag vet finns det inget införninghål i botten, dessutom så har han satt en IP44 brytare där man normalt använder en vanlig "kulobrytare". Samt otroligt fult klamrat med skruv och spik Clips där man normalt använder Letti eller typ TKK.
 
Säg efter vad du har sett, då har du ingen förtroende för honom längre.
Halva priset för utfört jobb (eller inte ens det) och hej då.
 
Man betalar inte för jobb som inte fyller minimikraven.
 
Tack så mycket till er alla för input! Han är behörig så det är inte problemet men då är det inte bara jag som tycker att det brister i estetik, utförande och tydligen även kompetens. Jag förväntar mig att när ex brytare inte passar så hör man av sig och föreslår lämplig lösning istället...

Det tristaste i kråksången är också att han redan utfört elcentralbyte så med er reaktion låter det som en annan elektriker kanske bör se över den med....
 
Det som direkt är olagligt är dom enkelisolerade trådarna som går in i lamputaget så får det aldrig vara. Och VET du att det är en behörig eller är det nått som någon sagt? Det är helt gratis att kolla.
Ps
Med "rätt" brytare så hade den fått plats mellan foder och skåp, kabel ska gå in från sidan och inte under så det har inte varit nått problem.
Och jag tror fortfarande inte att "elektrikern" är en yrkesman så oproffsigt är det gjort att även en hempulare skulle skämmas.
 
Redigerat:
Nej jag har litat på det som han har uppgett och visat på papper men skickade iväg en kontroll nu så får vi se.
Jag vill ju helst inte att han justerar arbetet eftersom jag inte litar på att det blir bättre. Är det rimligt att bara betala för material och förberedelse eller vad är brukligt?
 
S
Allting behöver ju rivas och göras om, ingenting borde behöva betalas här då det måste göras om från grunden.

Av det man ser på dina bilder:

1: När man drar 2 kablar bredvid varandra använder man lämpligt TKK 14-20 där båda kablarna får plats i samma klammer.

2: Brytaren är felmonterad, troligen med ett litet hål i bakkant där han fört igenom enkelisolerade trådar, inget man kan veta säkert utan att öppna, men över huvud taget är det skitfult monterat.

3: Fel brytare

4: Olagligt utförd installation vid lamputtaget, sen är lamputtaget jävligt fult monterat. Dock blir ett uttag på den platsen aldrig snyggt, det finns inga förutsättningar för ett bra resultat, däremot bättre än du fått ska alla elektriker klara.

5: Skruvklammer!!! Det får bara inte förekomma i ett bostadshus om det inte är i en krypgrund eller liknande...

6: Jag är övertygad om att de 2 kablarna längs taket inte behöver vara mer än en kabel, bara att dra en 4 eller 5ledare till lamputtaget och sen gå vidare med en 3 eller 4ledare beroende på vad man behöver.

Däremot klagar du på storleken på kopplingsdosan och där tycker jag nog inte du kan klaga, med det antalet kablar du har in i dosan behövs storleken troligtvis.
 
Redigerat:
Jag trodde bilderna var "FÖRE bilder"... Jösses, det var inte vackert och FK trådarna som går in i lamputtaget är direkt fel (och potentiellt farligt).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.