Hej!

På torsdag har vi slutbesiktning på vårt Älvsbyhus Oden. Skulle gärna vilja ha lite tips och råd på vad man ska ta upp och vad man bör tänka på. Är det endast besiktningsmannen som närvarar?

Vi tänkte bland annat ta upp fönster som hänger snett, jack i trappan, golvlister som inte är ordentligt fastsatta och brädor på utsidan som är spruckna.

Alla tips välkomnas!

/Anna
 
Öppna, stäng, lås och lås upp alla dörrar, skåp och fönster. Spola rejält i alla handfat, duschar och toaletter.
Ofta glömmer man de funktionella delarna och kikar bara på de skönhetsfel som dyker upp.
Kolla så att ni får in alla ev. papper från entreprenörer om er kvalitetsansvarige vill ha det. (annars drar det ut på tiden...)
Se till att ha en nedskriven lista på allt som är fel. En kopia kan du sedan lämna till besiktningsmannen så får han allt en extra gång och inget missas.

Det skall förutom besiktningsmannen finnas representanter från hustillverkaren och om ni inte har nyckelfärdigt från entreprenörerna. Dessutom bör man ha med sin kvalitetsansvarige - men honom måste du kalla själv - tror jag.

De som besiktar brukar vara på din sida om man är snäll och tillmötesgående. Positiv attityd och en kopp kaffe är bara bra!

Lycka till!
Vänligen,

anna

 
Vi skickade en lista till besiktningsmannen innan mötet, då hade han tid att sätta sig in i våra funderingar och kommentarer.

Till saken hör att detta var en extrabesiktning som byggaren hade kallat till då han uppfattade oss som en jobbig kund med alltför mycket onödiga och okunniga kommentarer på byggets kvalitetsnivå.

Vi fick rätt på varje punkt samt ytterligare ett par som besiktningsmannen upptäckte som vi hade missat ;D

Också värt att notera är att byggarens uppdrag endast gällde en stomresning så det var väldigt lätt att se hur allt jobb var utfört.
 
Tusen tack för era smarta råd och tips, det var en del jag inte hade tänkt på. Börjar pirra lite i magen när dagen D närmar sig...ska bli skönt när allt är klart.

Ha det bra!
 
Kolla att golven inte lutar, prova med en kula eller liknande.

De kan luta utan att ni ser det. Dessutom kontrollera att våtgolven har rätt lutning, spola vatten även en bit från duschen, se efter att det inte blir några pölar kvar.

Kolla väggar och framförallt dörrkarmar med vattnepass, passa på och granska hur dörrfoder sitter, ibland kan man upptäcka att en sned vägg har kompenserats, med en liten kil i fodret (annars skulle dörren hänga snett och "öppna sig själv").

Titta på synliga rörfogar efter spår av läckage.

Kontrollera med besiktningmannen att alla förväntade provningsprotokoll finns (ex värmeanläggningens injustering, att entrepenörens plattsättare verkligen är auktoriserade osv), kolla med besiktningsmannen att inga förväntade handligar saknas, han kan behöva påminnas om detta.
 
Tack för ditt svar, många bra tips. Det där med kulan ska jag absolut testa. Ska ut till huset idag, tar med mig luppen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.