Under pandemin byggde jag en pergola som inte på något sätt följer någon branschstandard, dels för att det funkade och dels för att jag är en "glad amatör".

Nu ska jag bygga om pergolan lite (byta ut taket bland annat) och började då fundera på om jag kanske har tagit i lite för mycket när jag har tre "stödreglar". Därav min fråga.

Som ni kan se på bilderna har jag tre stycken tvärgående reglar och på dessa ligger 10 stycken 4500x120x45 reglar (som i sin tur har plasttaket på sig). Det jag funderar på är om jag kan ta bort mitten-regeln (rödmarkerad på den egenritade bilden) och bara ha den främsta och bakersta tvärgående reglarna (grönmarkerade på den egenritade bilden).

Övrig information som kan påverka:
  • De långtgående reglarna har en CC på 54 cm och inte det "normala" på 60 cm.
  • Jag kommer öka lutningen på taket genom att diagonalsåga 5 st 4500x120x45 reglar och lägga dessa ovanpå de övriga 10 långtgående reglarna (vilket kommer öka den totala vikten på de tvärgående reglarna, men samtidigt öka hållbarheten på de långtgående reglarna eftersom jag kommer skruva ihop dem)
Tacksam för all input så jag kan höja min pergola ytterligare ett snäpp.
 
  • Hemmagjord pergola med plasttak och tre tvärgående reglar. Flera papperslyktor hänger från taket, samt utemöbler under pergolan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss på en pergola med tre tvärgående reglar. De främre och bakre är gröna, medan den mittersta är röd. Lutningar och mått är angivna ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
henlfern henlfern skrev:
Som ni kan se på bilderna har jag tre stycken tvärgående reglar och på dessa ligger 10 stycken 4500x120x45 reglar (som i sin tur har plasttaket på sig).
Ser ju ut att ligga något på 120-reglarna?
 
K Kane skrev:
Ser ju ut att ligga något på 120-reglarna?
Det stämmer, där ligger några mindre, enklare träreglar som är tänkt att avlasta taket. Tänkte inte på dem när jag skrev inlägget. De kommer vara kvar, just för att fördela vikten av taket (eller rättare sagt eventuell snö som landar på taket, bor i Göteborgsområdet så det är inga jättestora mängder, men kan hända).
 
henlfern henlfern skrev:
Det jag funderar på är om jag kan ta bort mitten-regeln (rödmarkerad på den egenritade bilden) och bara ha den främsta och bakersta tvärgående reglarna (grönmarkerade på den egenritade bilden).
Vad blir det för spännvidd mellan de 2 gröna då?
 
K Kane skrev:
Vad blir det för spännvidd mellan de 2 gröna då?
Cirka 380 cm.
 
Fint altantak, vill du bygga om och ha en pergola får du ta bort skivorna.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
eriksaaf och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Fint altantak, vill du bygga om ha en pergola får du ta bort skivorna.
🤔 Va? Förstod inte ett jota av det? (Förutom komplimangen då 😆)
 
henlfern henlfern skrev:
🤔 Va? Förstod inte ett jota av det? (Förutom komplimangen då 😆)
En pergola har inget tak.
 
  • Gilla
eriksaaf och 4 till
  • Laddar…
henlfern henlfern skrev:
Cirka 380 cm.
Blir rejäla reglar om man skall följa t.ex. https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering
Jag har plasttak med 6 graders lutning och spännvidd på 2700 i snözon 2. Kör med 95-reglar utan problem sedan 2016.....
 
K Kane skrev:
En pergola har inget tak.
Vilket gör att det antingen är ett svartbygge, eller så har man fått bygglov (men då borde det inte ha kallats pergola i trådstarten). Om vi antar att det är 60 cm mellan reglarna och de utgår från en vägg på sidan så blir det 6m brett och ca 4m långt, det blir 24m2. Bygglovsbefriat tak får byggas på högst 15m2.

Jag betonar detta så att TS är medveten om att detta troligen är ett svartbygge. Det påverkar hur mycket pengar man vill lägga ut på det bland annat. Jag är definitivt inte någon "moraltant" i detta forumet, jag har flera "svartbyggen" på tomten som numera är preskriberade.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vilket gör att det antingen är ett svartbygge, eller så har man fått bygglov (men då borde det inte ha kallats pergola i trådstarten). Om vi antar att det är 60 cm mellan reglarna och de utgår från en vägg på sidan så blir det 6m brett och ca 4m långt, det blir 24m2. Bygglovsbefriat tak får byggas på högst 15m2.

Jag betonar detta så att TS är medveten om att detta troligen är ett svartbygge. Det påverkar hur mycket pengar man vill lägga ut på det bland annat. Jag är definitivt inte någon "moraltant" i detta forumet, jag har flera "svartbyggen" på tomten som numera är preskriberade.
Inget svartbygge, har haft dialog med kommunen om detta bygge.

Pergola eller inte, frågan var huruvida jag bör ha kvar regeln i mitten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.