Under pandemin byggde jag en pergola som inte på något sätt följer någon branschstandard, dels för att det funkade och dels för att jag är en "glad amatör".

Nu ska jag bygga om pergolan lite (byta ut taket bland annat) och började då fundera på om jag kanske har tagit i lite för mycket när jag har tre "stödreglar". Därav min fråga.

Som ni kan se på bilderna har jag tre stycken tvärgående reglar och på dessa ligger 10 stycken 4500x120x45 reglar (som i sin tur har plasttaket på sig). Det jag funderar på är om jag kan ta bort mitten-regeln (rödmarkerad på den egenritade bilden) och bara ha den främsta och bakersta tvärgående reglarna (grönmarkerade på den egenritade bilden).

Övrig information som kan påverka:
  • De långtgående reglarna har en CC på 54 cm och inte det "normala" på 60 cm.
  • Jag kommer öka lutningen på taket genom att diagonalsåga 5 st 4500x120x45 reglar och lägga dessa ovanpå de övriga 10 långtgående reglarna (vilket kommer öka den totala vikten på de tvärgående reglarna, men samtidigt öka hållbarheten på de långtgående reglarna eftersom jag kommer skruva ihop dem)
Tacksam för all input så jag kan höja min pergola ytterligare ett snäpp.
 
  • Hemmagjord pergola med plasttak och tre tvärgående reglar. Flera papperslyktor hänger från taket, samt utemöbler under pergolan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss på en pergola med tre tvärgående reglar. De främre och bakre är gröna, medan den mittersta är röd. Lutningar och mått är angivna ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
henlfern henlfern skrev:
Som ni kan se på bilderna har jag tre stycken tvärgående reglar och på dessa ligger 10 stycken 4500x120x45 reglar (som i sin tur har plasttaket på sig).
Ser ju ut att ligga något på 120-reglarna?
 
K Kane skrev:
Ser ju ut att ligga något på 120-reglarna?