Hej,
vi håller på att renovera ett duschrum i källaren och jag behöver lite råd innan jag går vidare.
Bakgrund: hus från slutet av 70-talet, invändigt isolerad källare. Duschrummet ligger som en del av tvättstugan, med en enkel mellanvägg mellan tvättstuga och duschrum. Storlek på duschrummet ca 160x385. Gissar att det var tänkt att vara en bastu i en del av duschrummet men det har det aldrig varit. Rummet ligger i hörnet av huset. Enl liten del av rummet har varit "våtzon" med våtrumsmatta på väggar och golv (det röda strecket på bilden ska visa våtrumsmattan. Övriga väggar är obeandlad gips

Handritad skiss av duschrummets plan med mått och noteringar om renoveringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi kommer ha ungefär samma upplägg som tidigare, med matta på väggar i duschen, men målad väv i resten av rummet.

Jag har rivit ned mattan från väggarna och även tagit ned den lilla mellanväggen E (den ska ersättas med en glasvägg). Mycket av pappen på gipsen släppte när jag tog ned mattan, så jag plockade ned gipsskivor A, B2 och C. Skiva B1 är också dålig i pappen, men kan inte tas ned då den fortsätter in i tvättstugan, bakom mellanväggen. Mattläggaren sa att det inte skulle vara ett problem att pappen släppt, dom primar och spacklar så jag litar på att det blir bra.

Men nu slog det mig att jag nog vill ha osb/plywood bakom de nya gipsskivorna för att kunna fästa duschväggar, mm i. Det finns några gamla kortlingar för duschblandare, men det är allt.

Hur löser jag det på bästa sätt?

Mitt föslag är att sätta 12 mm plywood där gipsskiva B2 och C satt. Sedan sätter man nytt gips ovanpå detta. Jag måste då förskjuta skarvarna, så att jag inte får plywood- och gipsskarvar över samma regel. Det kommer att leda till att jag får två gipsskarvar mitt i duschen, över regel R2 och R3.

Några frågor som uppstår:
- Kan man sätta 12 plywood kant i kant med en gipsskiva och sedan sätta ett lager gips utan på detta utan att skillnaden i tjocklek märks (gipset är väl 13 mm)?
- Är det ett problem att skarvarna på gipset kommer mitt i duschen (över reglar R2 och R3)?
- Hur gör man med det yttre lagret gips över skiva B1? Det finns ingen regel i hörnet som jag kan fästa den yttre skivan emot. Räcker det att fästa i golv/tak? Eller bör jag limma på något sätt? Isåfall med vad? Gipsspackel?

Funkar detta, eller är jag helt ute och cyklar?

Tack på förhand
 
Det fina med plyfa bakom gips är att du kan ha gipsskarvarna var helst du vill. Ang gips utan hörnregel (b1); ta bort allt löst, prima, använd sedan bygglim som funkar bra mot gipsskiva. Spänn skivan under tiden limmet härdar.
 
  • Gilla
pfb
  • Laddar…
Så inget galet med upplägget då, bara att köra?

När du säger "bygglim" är det typ Tec7 du menar då?
 
Kommer bli bra!
Tec7 biter fint.
 
  • Gilla
pfb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.