Jag har nyligen flyttat in i villa och håller på att försöka planera hur jag ska dra nätverk. Skulle behöva ventilera lite tankar och få hjälp/råd/tips :)

Huset är en 2-plansvilla med kallvind och källare, med en ganska frisk blandning och gamla och nya ledningar i bra och dåliga dragningar. Så med mina begränsningar tänkte jag nog inte ge mig på att utnyttja så mycket av befintiga rör, om jag inte lyckas hitta några som är uppenbart att jag kan använda mig av. Utan jag tänkte försöka hitta så många alternativa lösningar som möjligt, för att i framtiden försöka byta ut bit för bit mot inbygga VP-rör i samband med att man gör någon renovering.

Jag kommer att ha min Internetuppkoppling via ADSL, där den inkommande ledningen kommer in på vinden. Så en första tanke är att använda vinden både till att dra ledningar samt att sätta upp en patchpanel samt switch, då det borde vara enkelt att montera om första jacket dit och koppla in ADSL-modemet. Dock så är jag tveksam om det är så bra att ha elektronik på en kallvind?
Dessutom har jag förhoppningar att en vacker dag få fiber indraget som då troligen blir i källaren. Så nästa tanke är att ha panelen och switch i källaren och på något sätt dra om första jacket från övervåningen ner till källaren, för att sen där ifrån försöka sprida ut kablar till resten av villan.

Jag antar att det inte är några problem att lägga in rör under isoleringen på en kallvind? Därifrån borde jag i alla fall hyffsat kunna dra kablar till övervåningen. Däremot misstänker jag att det får bli en del utanpåliggande dragningar på undervåningen, får försöka hitta så många möjligheter som möjligt att dra kablar dit och sen sätta in switchar.

Vi har lite planer på att renovera om köket hyffsat snart, då kommer det ryka några gamla vattenrör och ev en gammal avloppsstam som går till övervåningen och står oanvända. Har en liten förhoppning om att man skulle kunna använda dom som en möjlighet att dra en bunt kablar från källaren och uppåt (får dock se om det går med planlösningen av nya köket..). Kan man dra kablar i en gammal avloppsstam, eller vore det i så fall bättre att få bort den och sätta in några vp-rör?

Sen när man drar kablarna, kan man "blanda" cat5e och cat6? Jag har lite cat5e liggandes som jag fått från en kompis när han drog kabel för några år sen, kanske 2x20m. Eller är det bara dumsnålt att inte köpa nya kablar? Kan man dubbelkolla att dom jag har är installationskablar?

Har läst lite i trådan för bredbandsskolan ang patchpaneler och kopplingar. Jag har tänkt att göra så här (får se om jag förstått korrekt):
Jag skaffar en patchpanel, kanske 24 portar, som enbart används till att koppla in uttagen ute i huset. Sen för att fixa telefonin skaffar jag en andra, mindre, panel som kopplas ihop med telefonkabel så att det blir min "switch" för telefonin. Sen använder jag patchkablar för att koppla ihop resp switch med min fastighetspanel för att få rätt funktionalitet i rätt uttag. Låter det korrekt?
Hur gör man med första uttaget, som ADSL ska kopplas in på? Sätter man även den i sin panel, eller har man en vanlig kontakt sittandes på väggen bredvid panelen?
Om man gör på det sättet borde man väl även kunna koppla in panelen för telefoni i efterhand om man vill?
Finns det någon liknande (enkel) lösning att skicka TV-signal (marksänt) till sina uttag?
 
Jag skulle nog skippa telefonnätverket och skaffa ett par bra trådlösa DECT telefoner. Telefontråd känns lite ålderdomligt om man nu inte har speciella behov typ larm eller fax (fast dom är väl oxo på utdöende år 2010..)
 
Så länge man inte kör Gigabit-nätverk så har man ju faktiskt två par lediga i varje nätverkskabel (varav jag tror ett faktiskt är avsett för telefoni).

Men jag rekommenderar också att köra DECT, jag rekommenderar t.o.m. att skaffa nån VOIP-modell, Siemens A580IP är prisvärd. Den kan man dels koppla in den analoga telelinjen till, och sen ha upp till 5 eller 6 VOIP-abonnemang (och upp till 6 handenheter).

Då behöver du bara dra telelinje:
-Från vinden till där ADSL-modemet sitter
-Från ADSL-modemet till där DECT basenheten sitter (och där kan du eventuellt utnyttja det vit-blå paret i nätverkskabeln, eftersom du ändå ska ha en nätverkskabel till DECT-basen också).

Jag skulle då också rekommendera att sätta en WLAN accesspunkt på samma ställe som DECT-basen (man kan köra en WLAN-router som enbart switch+accesspunkt). Då drar man nätverk till routern/accesspunkten och ansluter DECT-basen till den så behöver man bara en nätverkskabel dit.

Så har i alla fall jag gjort hemma.
 
Jag förespråkar också DECT men det kan vara bra att kunna få fram en vanlig linje nån stans.. Jag drar två cat6-kablar till varje rum och då kan jag välja om ena uttaget skall vara telefon eller nått annat... Med DECT så får man ju också interntelefon..

Jag är osäker det finns ju cat7-kabel om jag förstått det hela rätt så kan man köra tv-signalen där..?? såg nått om det på ett annat forum läste bara som hastigast. Nån annan kanske vet.

Annars om du har vanligt lan så kan du ju streama tv från nån enhet och sen kunna ta upp den nån stans i nätverket. Så tänker jag göra ha en Nas och
en dator med tvkort sen sända via lanet och ta upp signalen med en mediaspelare. sen drar jag en vanlig TV- kabel till ett rum.

Sen visst WLAN det är praktiskt men lite långsammare, men det är ju ganska så praktiskt o kunna ta den bärbara och gå ut i trädgården o "jobba" det vill jag inte vara utan :) Så kanske du inte måste dra trådlan till varje rum.
 
Har man trådlöst räcker det ganska långt.

Jag satt i vid köksbordet med min trådlösa laptop och körde så här fort igår kväll: :cool::cool:
 
  • speedtst.gif
Vi har både WLAN och DECT telefon, WLAN ser jag inte som något problem eftersom jag kommer ha möjlighet att plugga in den där det passar. Kanske t.o.m. försöker dra kabel till någon bra plats där det passar bra att ha accesspunkten.
Men om jag inte kopplar in telefonin blir jag tvungen att ha basstationen i källaren (eller vinden då) och jag är tveksam om det skulle bli bra signal i hela huset. Men visst, därav frågan om att det borde gå att fixa det i efterhand. En lösning är ju att köra på de gamla telefonledningarna, drar jag om första jacket så kommer jag ha ett gammalt uttag kvar i villan vilken kanske skulle kunna räcka.
 
osmat skrev:
Så nästa tanke är att ha panelen och switch i källaren och på något sätt dra om första jacket från övervåningen ner till källaren, för att sen där ifrån försöka sprida ut kablar till resten av villan.
Hej, eftersom ingen svarat på många av dina frågor så tänkte jag lägga till mina egna tankar punkt för punkt.

Ja, jag skulle definitivt skarva teleledningen ner till ett varmutrymme. Fukt dödar. Och du kan tom få problem med rost på det som inte är ren elektronik. (Då har du ju iofs inget perfekt vindsklimat, men ändå.) Du kan exv. vilja ha servrar el dyl i anslutning och dessa mår inte bra av stora tempvariationer eller fukt. (Hårddiskar kan exv. inte köras i minusgrader).

osmat skrev:
Jag antar att det inte är några problem att lägga in rör under isoleringen på en kallvind? Därifrån borde jag i alla fall hyffsat kunna dra kablar till övervåningen. Däremot misstänker jag att det får bli en del utanpåliggande dragningar på undervåningen, får försöka hitta så många möjligheter som möjligt att dra kablar dit och sen sätta in switchar.
Inga problem att dra dem under isoleringen. Inga problem att dra dem över heller, bara du ser till att "plugga dem", dvs stoppa i en tuss isolering så du inte får luftrörelser med åtföljande kondens. Det bör/måste undvikas. Jag har allt mitt "fritt" på kabelstegar på vinden, dvs rören slutar när de kommer upp på vinden (pss som man gör professionellt).

Det brukar också gå att hitta sätt att dra dolt om man är lite finurlig. Själv drog jag t ex på utomhus på utsidan väggen till vardagsrummet, eftersom vi ändå skulle spika ny panel utanför. Köp annars kabelkanaler i vit plast och se om du inte kan smyga dig fram med dem. De är lätta att arbeta med och målar man dem i samma färg som väggen så (eller tapetserar) så kan man få en ganska OK installation. Jag har exv många sådana i källartaket där de inte stör (och några i boendedelen som är målade och tom har godkänts av min fru. Glöm inte att alla väggar har tre sidor, en framsida, en insida och en baksida. Och att garderober är din vän. :)

osmat skrev:
Kan man dra kablar i en gammal avloppsstam, eller vore det i så fall bättre att få bort den och sätta in några vp-rör?
Det beror på hur äcklig den är... Är det gammal gjutjärn med 50 år avlagringar och rost så hade jag nog passat att försöka pilla igenom kabel utan att skrapa sönder den och slippa lukten. Men annars så är det inga problem. Är de i OK skicka så hade jag nog inte bytt ut det. Det är jobb i onödan.

osmat skrev:
Sen när man drar kablarna, kan man "blanda" cat5e och cat6? Jag har lite cat5e liggandes som jag fått från en kompis när han drog kabel för några år sen, kanske 2x20m. Eller är det bara dumsnålt att inte köpa nya kablar? Kan man dubbelkolla att dom jag har är installationskablar?
Ja, man kan blanda, men idag får man nog säga att det är dumsnålt. Ny cat6 är inte dyr. Installationskablar, dvs som man sätter i jack och patchpaneler har solida ledare. Om ledarna är flerkardeliga så är det en patchkabel, och den skall du *inte* försöka kontaktera i jack/panel. Det kan gå, tom länge utan problem, men det brukar krångla förr eller senare. Och då kommer du att bli ledsen/tokig innan du hittar felet.

osmat skrev:
Har läst lite i trådan för bredbandsskolan ang patchpaneler och kopplingar. Jag har tänkt att göra så här (får se om jag förstått korrekt):
Jag skaffar en patchpanel, kanske 24 portar, som enbart används till att koppla in uttagen ute i huset. Sen för att fixa telefonin skaffar jag en andra, mindre, panel som kopplas ihop med telefonkabel så att det blir min "switch" för telefonin. Sen använder jag patchkablar för att koppla ihop resp switch med min fastighetspanel för att få rätt funktionalitet i rätt uttag. Låter det korrekt?
Hur gör man med första uttaget, som ADSL ska kopplas in på? Sätter man även den i sin panel, eller har man en vanlig kontakt sittandes på väggen bredvid panelen?
Jag hade som många andra säger struntat i telefonipanel (antingen egen eller som del av en datapanel). Använd trådlösa telefoner och tag ett vanligt "RJ45"/datajack för basstationen. Du kan trycka in en RJ11 (eg. 4P4C)-kontakt i ett vanligt datauttag. De låser och gör kontakt på de mittersta 4 pinnarna. ("RJ45"/8P8C-kontakterna är konstruerade för det). Eftersom man aldrig drar mindre än ett dubbeluttag (dvs två kablar) överallt så brukar det inte vara något problem att hitta en bra plats att sätta basstationen. Du behöver ingen panel för att korskoppla telefonin, jag gjorde en "bläckfisk" istället. (Det finns foto på min uppsättning i "kommentarer till nätv-skolan" tråden).

Jag hade nog bara fulklämt en RJ11 på kabeln direkt och hängt upp ADSL-modemet; det är ju mer eller mindre en fast installation som det är. Så kan du enkelt rycka hela skiten när du får fiber.

Om man gör på det sättet borde man väl även kunna koppla in panelen för telefoni i efterhand om man vill?

osmat skrev:
Finns det någon liknande (enkel) lösning att skicka TV-signal (marksänt) till sina uttag?
Ja, det gör det, se andra trådar. Men eftersom jag passade på att dra koax när jag ändå var igång så har jag ingen erfarenhet av vad som funkar och inte.
 
Tror ni missförstår lite.
Osmat har tänkt helt rätt ( i mina ögon). Telefonipanelen använder man för att få fram flera jack som man sen patchar till rj45 uttag ute i huset. Dvs den enda teltreåd man drar drar man mellan jacken in panelen.

Detta finns också beskrivet och avbildat i nätverksskolan. Där hittar du också en lösning på hur man kan köra ADSL över en telepanel. Man seriekopplar första uttaget och kopplar splitter och modem där. Sen kan man köra resten av telefonjacken parrallelt utan problem.

Avloppsröret lät inte så kul. Möjligen om man sätter tex ett VP40 i det och sen drar catkabel i vp40 röret.

Beroende på hur mycket di ska göra så är golv och taklister samt dörrfoder bra att gömma kabel i och bakom.

om jag har förstått hur ditt hus ser ut så skulle jag sätta ett kopplingsskåp på övervåningen och ta ned telen till detta. Från detta skåp vill jag ha ett 40 mm rör till källaren. På så sätt kan du mata i en massa kabel vid behov.

Blir det sen att du vill flytta ned till källaren så kan man sätta en panel till uppe och sen drar man kablar mellan den panelen och en panel i källaren.
man får förvisso patcha på två platser men man får en mycket smidig och flexibel lösning
 
mats_o skrev:
Tror ni missförstår lite.
Osmat har tänkt helt rätt ( i mina ögon). Telefonipanelen använder man för att få fram flera jack som man sen patchar till rj45 uttag ute i huset. Dvs den enda teltreåd man drar drar man mellan jacken in panelen.
Nej, jag tror inte det. :) Se min kommentar i "kommentarer till nätverksskolan" tråden. Det känns gammaldags att överhuvudtaget blanda in en fyrledare i en patchpanel. (Över min döda kropp. :D) Det var väl rätt på kontor när telefoner var trådbundna. Nu skall man på sin höjd ha en eller två kablar från sin inkommande telefoni till basstationen för sin DECT. Den kör man naturligtvis över en ethernetkabel rakt av.

Den inkommande ADSL-linjen sätter man rätt i sitt ADSL-modem och så tar man ut sin IP-telefon på datasidan istället. (Min egen erfarenhet är att samtalskvaliten blev *bättre* med IP-telefoni, och så fick jag 0.5 Mbps extra i hastighet när jag blev av med delningsfiltret på den tiden jag tvangs ha ADSL.)

Nu pratar vi ju ändå fiber i framtiden och då är det ändå IP-telefoni som gäller.

Så, ja Mats. Det är imponerande att du har varit med länge nog för att kunna (och har visat oss) hur man kan bygga om en modern patchpanel till ångtelefoni. Men den båten har seglat. Låt den fara i frid. Släpp den. Låt den gå. Du vågar! Jag vet att du kan! Det kommer att kännas så mycket bättre när det är över. Kom ihåg; sorg är naturligt och en process som måste få ta tid. :D :D :D

P.S. Och jag glömde förut till osmat. Tänk inte att du skall ha en massa distribuerade switchar i huset. Det är det lite för litet för. Dra allt tillbaka till din centrala patchpanel och sätt en rejäl(are) switch där istället. Annars kommer du att bli tokig när du skall byta till gigabit inom en inte alltför lång framtid. (Själv kör jag det redan). Då kan du dessutom redan nu satsa på en managed switch som ger lite större konfigurationsmöjligheter.
 
Redigerat:
Tack för svaren.

Ang telefonin, vet inte vem som missförstod eller inte eller om det var jag som missförstod :)
Men jag menade alltså att jag skulle ha TP-kablar ut i huset och sen m.h.a. den andra panelen enkelt kunna bestämma vilka data-uttag som jag istället vill använda för telefoni. Så telekablen går inbart till den mindre panelen, efter det är det TP.
Planen är definitivt i längden att gå över till IP-telefoni, var t.o.m. planen att ha det från början men efter att ha strulat i 1½ månad att få ADSL/IP-telefoni inkopplat till villan gav jag upp och beställde analog telefoni så det får vara så ett tag nu.
Så om man har telefonin i en egen panel så är det ju enkelt sen att ta bort den, utan att behöva röra resten av sin installation.
Precis som att data-trafiken går via en switch och inte direkt till panelen.


lars_stefan_axelsson skrev:
Själv drog jag t ex på utomhus på utsidan väggen till vardagsrummet, eftersom vi ändå skulle spika ny panel utanför.
Använde du vanliga kablar för det, eller finns det kablar som är anpassade för att användas utomhus?

lars_stefan_axelsson skrev:
Köp annars kabelkanaler i vit plast och se om du inte kan smyga dig fram med dem. De är lätta att arbeta med och målar man dem i samma färg som väggen så (eller tapetserar) så kan man få en ganska OK installation. Jag har exv många sådana i källartaket där de inte stör (och några i boendedelen som är målade och tom har godkänts av min fru. Glöm inte att alla väggar har tre sidor, en framsida, en insida och en baksida. Och att garderober är din vän.
Jo när jag säger att dra kablar utvändigt menar jag i kabelkanaler osv. Det har jag gjort en del i lägenheter, men finns ju lite bättre möjligheter att få undan kablarna i en villa :)

lars_stefan_axelsson skrev:
Jag hade som många andra säger struntat i telefonipanel (antingen egen eller som del av en datapanel). Använd trådlösa telefoner och tag ett vanligt "RJ45"/datajack för basstationen. Du kan trycka in en RJ11 (eg. 4P4C)-kontakt i ett vanligt datauttag.
Men då måste du ju ändå koppla in din telesignal med din datapanel? Är det inte en fördel att separera ut det så att man enkelt kan ändra vart det är kopplat, eller ta bort det helt?

mats_o skrev:
Där hittar du också en lösning på hur man kan köra ADSL över en telepanel. Man seriekopplar första uttaget och kopplar splitter och modem där. Sen kan man köra resten av telefonjacken parrallelt utan problem.
Ok får läsa igenom en gång till.

mats_o skrev:
om jag har förstått hur ditt hus ser ut så skulle jag sätta ett kopplingsskåp på övervåningen och ta ned telen till detta. Från detta skåp vill jag ha ett 40 mm rör till källaren. På så sätt kan du mata i en massa kabel vid behov.

Blir det sen att du vill flytta ned till källaren så kan man sätta en panel till uppe och sen drar man kablar mellan den panelen och en panel i källaren.
man får förvisso patcha på två platser men man får en mycket smidig och flexibel lösning
Tror tyvärr inte att det finns något bra ställe att sätta kopplingsskåp på övervåningen. Det skulle vara om jag offrar en del av någon garderob, men tror att det är en diskussion jag skulle förlora här hemma ;)
Men anledningen i så fall att dra ett rör till källaren, är för att ha möjlighet att flytta på installation? Eller menar du att switch osv ändå skulle sitta i källaren?

lars_stefan_axelsson skrev:
P.S. Och jag glömde förut till osmat. Tänk inte att du skall ha en massa distribuerade switchar i huset. Det är det lite för litet för. Dra allt tillbaka till din centrala patchpanel och sätt en rejäl(are) switch där istället. Annars kommer du att bli tokig när du skall byta till gigabit inom en inte alltför lång framtid. (Själv kör jag det redan). Då kan du dessutom redan nu satsa på en managed switch som ger lite större konfigurationsmöjligheter.
Nej, målet är ju att ha en ordentlig switch vid panelen och sen ha kablar därifrån till alla uttag. Men tror inte jag kommer få till det så, idag. Utan får nog räkna med att nöja mig med att få kablar till de flesta rummen och sen koppla in switchar där. Har redan ett par små gigabit-switchar liggandes, så det är ingen extra kostnad på det sättet. Det kanske i slutändan ändå blir så att man nöjer sig med att ha trådat till vissa rum och sen kör trådlöst i resten.
 
Ja, det går bra att använda vanliga kablar. De ligger ju i rör/slang. Inte värre än att ha dem på vinden. (Men passa dig för kondens). Noltera att i mitt fall så ligger de nu alltså *i* ytterväggen. Under tilläggsisoleringen. Att ha de helt utanpå (i helt rör) går förstås, men det är ju kanske inte så snyggt alla gånger. Jag hade inte lagt dem i kanal utanpå yttervägg. Lite för stor risk för fukt. (Tänk också på genomgångarna i väggen och regn.)

Vad gäller patchpanel och tele. Jag menar bara att man enkelt kan göra den förbikopplingen med lite fyrledare och några 4P4C utanför sin patchpanel istf. att binda upp uttag i patchpanelen för det. Man lägger helt enkelt några fyrledare parallellt (man kan förstås kaskadkoppla "på riktigt" om man absolut måste) och kopplar in en 4P4C i varje uttag på sin patchpanel där man vill ha en telefon i andra änden och en ytterligare i sin inkommande telefon (utgången på sin IP-telefonidosa exv.) Bättre att använda sina uttag i patchpanelen till de de är till för, nämligen fler ethernetjack. Se som sagt gärna min bild, det är de vita som är "telefonbläckfisken".
 
Redigerat:
lars_stefan_axelsson skrev:
Så, ja Mats. Det är imponerande att du har varit med länge nog för att kunna (och har visat oss) hur man kan bygga om en modern patchpanel till ångtelefoni. Men den båten har seglat. Låt den fara i frid. Släpp den. Låt den gå. Du vågar! Jag vet att du kan! Det kommer att kännas så mycket bättre när det är över. Kom ihåg; sorg är naturligt och en process som måste få ta tid. :D :D :D
Nä, jag är rädd. :O

Mer allvarligt så var det faktiskt frågan om adsl för nuvarande och då blir det fyrledare koppar på inkommande ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.