Hittade ingen bra tråd att lägga detta inlägg i så jag lägger det i denna tråd.
Frågan som gör att inlägget platsar i denna tråd lyder så här:
Söker efter ett litet billigt hus med bra planlösning. Nån som har tips om vilka tillverkare man ska vända sig till?
Eller är det nån som har direkta exempel på hus?
Gärna ett hus som det fins möjlighet att göra nått eget med (Vem söker inte ett sånt ::) ;D)


Följd frågor.
Som läget ser ut nu så har jag o min sambo tre alternativ.

1. Hyra ett större hus än vad vi har i dag. (Hyr idag en stuga på 66kvm).

2. Köpa ett begagnat hus.

3. Bygga ett nytt hus. Vad fins det för ekonomiska fördelar resp. nackdelar på att bygga nytt eller köpa befintligt hus?

 
Ett tips är att tala om vart du bor?
Samt vad du vill ha för månadskostnad?
 
Ok
Orten är Katrineholm i södermanland.
Månadskostnaden ska vara så bra som det bara är möjligt ;D.

Har en bekant som har byggt ett lite mindre hus med flera gäststugor runt omkring. Tycker att idèn är bra, så jag funderar på nått liknande.


 
Dum/ konstig fråga kanske...
Men hur billigt kan ett nybygt hus bli?
 
Hej!

Det beror sig nog på hur dyra tomterna är där du skall bygga! Det påverkar ju slutpriset en del!

Vi valde Smålandsvillans Västervik, ny hustyp med lite möjligheter att få stort kök/vardagsrum.

Jag tror att vi hamnar på ca 5800-6000 i månaden inkl. all drift, el, avlopp..... rubbet. Då är det medräknat 1800 i amortering. Men så mycket kommer vi inte att amortera i början. Vi hamnade på ca 1.7 miljoner med allt. Tror att det är räknat med jämkningen också.

+ att hyra hus är ju inte roligt, då gör man ju inte något för sig själv. Här betalar man ju in till sig själv varje månad! Man får väl hoppas att huspriserna står i sig om man vill/behöver sälja någon gång.

Man får väl vara beredd är räntorna sticker upp lite inom kort. Det vore ju inte roligt om man skulle få lov att sälja pga det.

Bygger du nytt slipper du i stort sett underhåll på huset lång tid framöver samt att du slipper fastighetsskatten i 5 år sedan halva upp till år 10.

Det är ju trevligt också!

Allt blir ju helt nytt när man bygger. Det tycker jag skall bli så himla kul och skönt!

Ha det gott!

/Roger
 
Tack Roger för ett utförligt svar. Hade ni mycket egna pengar i ryggen när ni bestämde er för att bygga?

Har vi några bra exempel på trivsamma små hus då?
 
Det bästa är att nog att gå till banken och se hur de värderar er ekonomi, för de är ju även de som ska ge er eventuellt lån, så kolla med dem först så ní vet hur mycket ni har att röra er med.
 
Jo det är ju sant... men det skadar ju inte att luska lite innan man gör det ;D.
Man måset ju gå i genom vilka alt det fins.
 
De flesta husleverantörer har en billigare serie som de bygger. Väl värda att titta på. Dessa kan du hos vissa husleverantörer ändra på - flytta väggar - planera in andra funktioner än vad som var tänkt från början etc

Katrineholm - där är väl inte så väldans dyrt att köpa tomt?

Ta också kontakt med banken eller gör en kalkyl på ngn av bankernas hemsidor så kan du snabbt se hur mycket ni har råd med och på vilken nivå ni ska lägga er när ni letar hus.
 
Det där mad att göra kalkyler på hemsider vet i sjutton om jag litar så mycket på... Har testat, men jag tror att det är glädje siffror. Man ska nog gå in på en Bank o prata mellan fyra ögon.

Nä en tomt tror jag inte ska vara några problem...
 
Hehe nä det är inte jag....
Men då borde han ju ha hus till övers att hyra ut...
 
I valet mellan nybygge och att köpa begagnat, så valde vi begagnat. Skälet är att vi inte bedömde att vi hade tid med ett nybygge. Och när vi tittade på det hela så såg det inte ut som att vi kunde bygga billigare än att köpa.

Om man skall bygga så måste man lägga oerhört mycket tid på att antingen bygga själv eller kontrollera att bygget blir "rätt". Att lämna bort alla detaljer och hoppas att man får ett beboeligt hus till rätt pris funkar säkert i 9 fall av 10 (njaa säg 7 av 10). Men när det gäller så mycket pengar så måste man försäkra sig om att det inte blir jag som är det tionde fallet. Och det innebär att man måste kontrollera varenda detalj som säljare, byggare hantverkare osv kommer med, och då menar jag varenda detalj. För blir det fel så får man ett rent helvete under många år, även om man i slutändan lyckas få fel avhjälpta, fakturor nedförhandlade, så sker det i många fall till priset av åratals advokatkontakter, och oro.

Du kan drabbas av precis samma fel när du köper ett hus begagnat. Där kan finnas fukt och andra dolda fel, man måste på precis samma sätt kontrollera varenda detalj, men ett husköp pågår för det mesta i några veckor, under dom veckorna får man ta all tid man kan i anspråk för kontroller. Sedan är det över och man har sitt hus, som visserligen kan visa sig ha inbyggda problem, men den risken tar man även med nybygget hur väl man än har kontrollerat.
 
Jo det där har oxå legat o malt i bakhuvudet på mig... När man vet hur servicen över lag är i sverige så bör man nog tänka efter både en o två gånger innan men ger sig in i ett byggprojekt. O framför allt vem man anlitar för jobbet.

Chefen här på jobbe hamnade i tvist med en byggfirma här i Katrineholm när han skulle bygga ut sin kåk o det fins ju roligare saker än att vara osams med folk.
Men som du skriver så kan man ju få likanande problem även när man köper bagagnat hus... Så man bör ju vara noga även där.

Vi har ju ett dröm läge endå tycker jag. Vi bor ju hyfsat bra i dag så det är bara att ha is i magen o kolla på alla alternativ osså slår man till när det käns 99,9% rätt :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.