Hej!Vi skall renovera vårt badrum.Vi bor i ett enplans hus.Förutsättning är följande:

Betonggolv ca 4 kvm
Golvbrunnen måste flyttas
det ska bli kakel på väggarna o klinkers på golvet
El-värmegolv skall installeras
Fläkt monteras(badrummet har inget fönster)
Dushvägg av glasblock skal det bli
Ev spottlight

Mina funderingar:

1)Skall man ha tättskikt på hela golvet eller bara under dusch?Jag vet att om man har badrummet i källare skall man inte ha tättskikt på hela golvet,undrar om det gäller enplans hus oxo!

2)kan man ha golvvärme även under dushhörnan?

3)När man lägger golvvärme så höjer man ju golvet ,hur blir det då med brunnen då del blir nivåskillnad (brunnen hamnar ngt lägre jmf med golvet)

4) är det ngt annat som jag måste tänka på?Jag har tänkt att anlita fackman vad gäller förflyttning va brunnen,spackling av golvet samt lägga kakel/klinker MEN jag har tänkt att lägga tättskiktet själv för att spara lite pengar.Är detta dumt?

tacksam för era synpunkter.MVH:Bijan
 
Jag glömmde säga att jag river ner badrummet själv.Fn är det plastmatta på golvet och halvkaklade väggar i badrummet.
 
bijan skrev:
1)Skall man ha tättskikt på hela golvet eller bara under dusch?Jag vet att om man har badrummet i källare skall man inte ha tättskikt på hela golvet,undrar om det gäller enplans hus oxo!
Tätskikt på hela golvet och samtliga väggytor

2)kan man ha golvvärme även under dushhörnan?
JA

3)När man lägger golvvärme så höjer man ju golvet ,hur blir det då med brunnen då del blir nivåskillnad (brunnen hamnar ngt lägre jmf med golvet)

Sätt den nya brunnen högre, brunnsflänsen skall vara i nivå med tätskiktet

4) är det ngt annat som jag måste tänka på?Jag har tänkt att anlita fackman vad gäller förflyttning va brunnen,spackling av golvet samt lägga kakel/klinker MEN jag har tänkt att lägga tättskiktet själv för att spara lite pengar.Är detta dumt?

Ja
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.