Planerna för sommarens altanbygge är i full gång. Huset är nybyggt med platta på mark konstruerad av L-stöd vilket gör det lite svårt att fästa bärlinan i grunden. Bärlinan kan heller inte fästas i panelen då bärlina då kommer ivägen för dörrar. En önskan är att vi bara har ett steg upp på trädäcket från tomten. Tomten är idag någorlunda grovplanerad men det skulle finnas en chans att sänka den sidan av tomten något innan gräsmattan är på plats.

Så, nu frågar jag er, hur ska jag bygga stommen till trädäcket för att få det så enkelt och hållbart som möjligt? Jag har tre alternativ. Ta mått osv med en nypa salt, det är principen jag vill ha hjälp med
Alternativ 1:

Ritning av alternativa stomkonstruktioner för bygge av altan, inkluderar reglar och bärlinor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Reglar från väggen och ut med kortlingar emellan för att hålla avstånd mellan reglarna. Reglarna ligger på stenplattor (1) förutom stolpen längst ut som håller upp taket. Nackdelen: jag gillar inte idéen med att reglarna ligger på plattor när trädäcket blir blir ca 80kvm

Alternativ 2:

Handritad skiss av stommen för ett altanbygge med olika konstruktionsförslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kortlingar från väggen och ut mot korsande bärlinor. Kortlingarna fästs med balkskor eller liknande på bärlinorna som är något grövre än kortlingarna. Bärlinorna på plint. Nackdel: sista kortlingen mot vägg blir svår att fästa i väggen

Alternativ 3:

Handritad skiss av altanbygge med markerade reglar, kortlingar och stolpar som alternativ för trädäcksstommen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske lite mer traditionellt. Dock finns inte höjden för att få till det med både bärlinor och reglar ovan på. Nackdelen här är kanske just de "diken" jag har tänkt mig för bärlinorna med tanke på vatten etc? Dessutom vad händer om man fyller ut med grus vid 2 för att inte få en springa precis innan träet?

Tacksam för alla reflektioner!
 
Hej!

Jag stod inför ett liknande dilemma, jag kunde visserligen fästa bärlinan i huset men hade lite begränsad bygghöjd. Jag grävde "diken" för bärlinorna, och la sedan markduk och fyllde igen med singel. Använde NTR/A-virke till hela stommen (som tål att vara i kontakt med mark). Blir ju dessutom duktigt dränerande, och jag tror stommen kommer hålla länge.

Vid "B" fyllde jag igen med singel, satte en regel dikt an mot bärlinan och skottade igen med jord. Finns nån bild här: https://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/276083-altanplaner-framtida-uterum.html

Nu skull jag glasa in en del så jag ville ha altanen på plintar. Hade jag bara byggt ett trädäck i markhöjd hade jag kört på trädgårdsplattor.
 
Ok jag har bestämt mig för alternativ nr 3 med ett avsteg att jag kommer sätta en bärlina i plattan på huset + 2st 195x45 på plint.

Jag har dock sprungit på ytterligare ett huvudbry. En del av altanen ska ha tak för att så småning om glasas in. Funderingarna kommer i val av virke till tak och pelare. Taket blir ca 4235mm ut från vägg (+ca 300mm överhäng + lutning) och ca 5435mm brett (+ ca 300mm överhäng på varje sida). Lutningen blir mer än 100mm/m som beskrivningen. I övrigt kommer jag att följa måtten i bifogad bild och taket blir troligen 16mm kanalplast. Jag kan också tillägga att det kommer vara säkert 2,5-3m mellan altantak och hustak så fallhöjden på snö etc blir ganska högt.

Illustration av en takkonstruktion för altan med måttangivelser för balkar och avstånd c/c samt alternativ för takmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågorna är nu:
1: Dimension på takreglar?
2: dimension på liggande limträ över pelare
3: dimension pelare som sätts direkt i 200mm plint. I pelaren kommer också bärlinan att fästas. Tanken är att det ska räcka med 3st pelare.

Jag vore ytterst tacksam om någon kunde räkna på detta åt mig.
 
Hej! Ska bygga ett likadant tak som dig, 4000x5400, 16mm kanalplast!

Tänkte först och främst tipsa om att Skånskabyggvaror har rea på på tak och limträdelar! Tror de har lika(eller samma?) grejer som Byggmax?

Själv kör jag på 90x90 stolpar limträ, 3 st med 5000mm cc ytterstolpar och en i mitten.

Infälld 42x225 limträ som främre lina

Och vanliga 45x170 c24 till takbalkar, dock har jag endast ca 3800 spännvid mellan vägg och främre balk.

Hade jag haft 4000 eller mer skulle jag kört 45x195! Även om det antagligen räcker med mindre ser jag hellre ett tak som är för grovt än för klent!

Edit: läste nu att du skulle glasa in, då hade jag tagit en frontbalk, ex 90x225 för att få samma dimension runt hela glaspartierna och en extremt vridstyv och stadig konstruktion.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sötsören
  • Laddar…
Bra tips! Då behöver man ju inte fundera på bärighet eller så alls!
 
Jag skulle det montera rejält snörasskydd på hustaket. Kommer det is och snö från den höjden skulle inte jag sova gott på vintern.
 
hama65 skrev:
Jag skulle det montera rejält snörasskydd på hustaket. Kommer det is och snö från den höjden skulle inte jag sova gott på vintern.
Tro mig, tanke har slagit mig också :wow:
 
Hittade ett relativt enkelt snörasskydd, NOMO. Någon som sitter på färska erfarenheter?
 
Patrik Lidstedt skrev:
Tänkte först och främst tipsa om att Skånskabyggvaror har rea på på tak och limträdelar! Tror de har lika(eller samma?) grejer som Byggmax?

.

Återigen tack för tipset! Nu är ett komplett uterum beställt!
Nu helt plötsligt dök det upp nya frågor. Eftersom att allt är måttbeställt och färdigsågat så kommer inte stolparna i framkant räcka ner till plint utan får stå på trädäcket. Under trallen lägger jag säkert dubbla reglar eller liknande för att jämna ut trycket lite men HUR ska jag få fast stolparna i trallen?? Räcker det med ordentlig skruv snett ner i trallen uppifrån?? Lasten kommer ju att vara rakt ner bara.
 
Ja, det räcker att skråskruva i trallen / regeln under. Kan kännas lite rackligt i början, men när du får på tak, rutor och sidostycken blir det tokstabilt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.