Jag har flyttat till en lägenhet från 30-talet med mycket fina äldre detaljer. Dessvärre kom också problemen med äldre hus. Som novisch har jag gett mig på målning spackling och diverse enklare saker men det finns en grej som jag inte vet riktigt hur jag ska lösa. Jag har sprickor runt fönstren i alla rum där färgen har flagnat och man kan skrapa bort just den biten hela vägen ner till putsen. Det irriterande i denna situationen är att resten av färgen sitter kvar som bara den och det är näst intill omöjligt att få bort det (någon sorts lackfärg kanske?), om man inte tar med putsen också dvs. Jag hoppas väl på en ganska smidig lösning på detta, något som jag skulle kunna göra själv med mina kunskapar (och som nybörjare så har jag inte särskilt mycket, därav denna tråd).

Min fråga är vad borde jag göra? Nytt puts? Fog? Spackel? Bara måla över? Jag hade en hantverkare som föreslog att jag skulle skrapa bort den färgen jag kunde sedan täcka ihåligheterna med spackel och helt enkelt måla över. Jag blev osäker på det då det kändes som halvdant jobb. Tacksam för svar!

Bilder bifogade

/Fetas
 
  • Sprickor i vägg och flagnad färg runt ett område där puts syns under, i en äldre lägenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flagnande färg och sprickor runt ett gammalt fönster på en putsad vägg i en lägenhet från 30-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flagnande färg och sprickor kring fönster i äldre lägenhet med synlig puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Bort med all lös färg, Jobba med skrapa, spackelspade, slippapper m.m, helst ska all färg av samma typ som den som krackelerar bort. När det är klart så är det bara på med finspackel, slipa, och måla.

Precis som din hantverkare föreslog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.