Har lejt bort ett större jobb på mitt fritidshus som gjorts i etapper. Det gäller både byte av fönster, timmerlagningar m.m. Träpanelen har bytts och en vindduk sitter under träpanelen nu, direkt mot timret. Redan förra året uppstod sprickor i panelen och jag fick råd av hantverkare att lägga i linoljekitt som färgades av slamfärgen jag använde. I dagsläget ser det inte speciellt bra ut då färgen inte fäster på kittet. Har hört mig för mig Falu rödfärg och de säger att ingen tätningsmassa funkar. jag är noggrann av mig, kanske för noggrann men undrar om det verkligen skall bli såhär så pass fort. två av bilderna gäller förra årets jobb och det är i söderläge så jag är medveten om att solen ligger på mycket där. Även andra sidan där panelen är bytt nu i mars/april detta år har sprickor uppkommit.
Vad är era klocka råd i ärendet? Skall jag reklamera tjänsten och påtala utbyte av panelen? Vilka risker finns att ha dessa sprickor? Stort tack på förhand för svar... :(

20150628_135535_resized.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150628_135543_resized.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150628_135931_resized.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske skulle zoomat bilderna mer men tror att det syns att sprickorna går ganska högt upp...
 
Riskorna med sprickorna är att vatten kommer att tränga in och förstöra träet. Det är en naturlig process att träet torkar och drar ihop sig och spricker.
Jag hade målat om en gång till för att fylla upp sprickorna med färg. Jag har precis likadana sprickor på min fasadpanel som ska målas om snart.

Om dy byter panel så kommer förmodligen det nya att få samma sprickor efter en tid.
 
OK! Det jag tänker på är ju att man inte kan måla om för mycket med denna färg för då blir det tjocka lager och det kan lossna. tycker att det inte borde bli såhär när det är så nyuppsatt! :mad:
 
Egentligen ingen risk. Eftersom färgen inte är tät så kommer den fukt som kommer in också att ventileras ut. Så länge du inte har någon extra fuktbelastning utifrån som frodig växtlighet nära fasaden, läckande hängränna eller extremt väderutsatt läge.

Utseendemässigt kan färg bättra genom att ny omålad yta som kommer fram inuti sprickan blir röd, men inte dölja att själva sprickan finns. Det hör till hur falu-paneler ser ut och har gjort i alla tider.

Linoljekitt är direkt olämpligt då oljan försämrar att färga området. Alltså ökad synlighet pga färgskillnaden. Dåligt råd!

Hållbarhetsmässigt behöver du inte oroa dig. Det andra är en fråga om vad som känns bra i ditt öga.
Ifall detta inte är ok kanske du istället måste fundera på andra koncept än slamfärg för att få det du vill, dvs. något som täcker och fyller som moderna färgtyper. Hoppas dock att du med tiden kan känna dig nöjd och uppleva de goda sidorna med en "levande" panel, trots första missräkningen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.