Hej!

Vi håller på och bygger ett hus med två badrum, ett på vardera våning.
Vi har nu fastnat när det kommer till valet av kakel på väggarna.
Badrummet nere är 7 kvm och det där uppe 5 kvm. Båda är rektangulära med ingång från kortsidan.
Finns ett litet fönster på den andra kortsidan i båda badrummen.

tanken var från början att ha 60x60 Bricmate Light Grey på väggarna nere och 30x30 på golv med 15x15 i duschhörnan.
Och i lilla badrummet uppe ha tre vita väggar med 30x60 och en fondvägg med Bricmate Fleury Honed 30x60 och sedan golv i samma men 30x30.

Eftersom badrummet uppe är rätt litet tänkte vi att det vore bra med vita väggar. Samtidigt som vi vill att det händer något mer, därav fondväggen där badkaret ska stå.

Nu till "problemet". Nere går hela högra väggen åt två garderober (fjärrvärmeväxlare mm) och sedan TM+TT med bänkskiva över och väggskåp. Motsatt vägg har kommod, toalett och dusch.
Att sätta 60x60 kostar ju en del och det kanske är osmart att göra det i detta badrum om en vägg knappt ens kommer att synas?

Då tänkte vi att vi ändrar om och kör helgrått badrum uppe och vita väggar med fondvägg nere istället. Men rädd att det ska kännas för mörkt där uppe?
Några råd?

Vi måste ha bestämt oss till veckan för husleverans och det är det som gör det så svårt... visserligen har vi varit inne i ett annat likadant hus (innan det var färdigbyggt dock) men det är svårt att se framför sig hur det kommer att se ut.

Tacksam för tips och råd om hur vi kan tänka :)
 
Ljusgrå är bra och kommer se snygg ut, men varför inte liva upp det med någon färgglad mosaik i duschhörnan ? Gjorde ert badrum med samma vita och gråa nu tittar på tillsammans med en toksnygg lilaaktig mosaik i duschen. Ger en helt annan känsla och djup i bsdrummet.
 
Litet badrum med ljusgrå Bricmate limestone kakel, vit handfat, skåp och tvålflaskor på hyllan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I vårt lilla (mindre än 3 m2) badrum har vi bricmate limestone light grey på alla väggar och golv. Inget fönster. Tycker absolut inte det känns mörkt.

Ingen bra bild, men eda jag hade i mobilen.
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Jag tycker inte att man behöver vara rädd för att det ska bli mörkt i badrum förutsatt att man har vettig belysning, framförallt inte med så pass ljusa plattor som ni funderar på. MH1001s bild visar att det kan bli riktigt fint :)

Personligen tycker jag att vita badrum lätt blir lite för sterila och "enkla" (läs: svåra att få mysiga/ombonade, om nu det är något man önskar uppnå), framförallt i fönsterlösa badrum. Jag är dock en sådan person som gärna undviker vita väggar i andra rum också, min lägenhet har väggar i olika gråtoner från s1500N-s5500N.

Om man ändå känner att man vill ha ett så ljust badrum som möjligt så tycker jag att ljusgrå plattor är ett utmärkt val – du får nästan samma upplevda ljushet som med vitt kakel men med ett mycket mer ombonat och "inrett" (eller exklusivt, om man så vill...) intryck.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.