Hej alla

Hoppas ni mår bra i sommarvärmen. Vi behöver ert stöd då vi har en eluttag/dosa mitt i kaklet i badrummet som har kablar med ström till tvättmaskin etc. Vi har köpt en större Svedbergs spegel (som går ut lite från väggen) som eventuellt innebär att dosan måste flyttas eller utbytas till ett annat alternativ(?) - vad har ni för tips?

Mvh Alisa
 
  • Vit eluttag/dosa installerad mitt i kakelväggen i ett badrum med dusch i bakgrunden, vit vägg med svart bård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit eluttag/dosa på en vit kaklad vägg i ett badrum med en sladd nedåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byt spegel, betydligt enklare/billigare att lösa
 
  • Gilla
Fotografen och 5 till
  • Laddar…
Ni borde mätt innan om spegeln fick plats. Håller med tidigare skribent. Visst går det att fixa men betydlígt billigare att byta ut spegeln
 
Walle85
Kan ni inte sätta en distans bakom spegeln så att den kan ligga framför dosan (att dosan får plats bakom utan att ta i)?
 
  • Gilla
Tsaritsa och 1 till
  • Laddar…
Finns iofs även möjligheter att plocka bort kopplingsdosan, dra en tunnare kabelkanal från detta ställe och dra bakom den större spegeln till en ny dosa på lämpligare ställe. Obetänksamt ställe att placera denna kopplingsdosa på, mitt på väggen som det verkar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Såga ut bakstycket på spegelskåpet så att dosan får plats.
 
D
Tsaritsa Tsaritsa skrev:
Hej alla

Hoppas ni mår bra i sommarvärmen. Vi behöver ert stöd då vi har en eluttag/dosa mitt i kaklet i badrummet som har kablar med ström till tvättmaskin etc. Vi har köpt en större Svedbergs spegel (som går ut lite från väggen) som eventuellt innebär att dosan måste flyttas eller utbytas till ett annat alternativ(?) - vad har ni för tips?

Mvh Alisa
Byt till ett näslock. Kan få plats om spegeln "går ut lite från väggen".
 
Nä alla förbindningar ska vara åtkomliga och servicevänlig placerade. Inte dolt bakom något.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
D
A avh67f skrev:
Nä alla förbindningar ska vara åtkomliga och servicevänlig placerae. Inte dolt bakom något.
Om det går att skruva ner spegeln är kopplingsdosan åtkomlig vid behov.
 
A avh67f skrev:
Nä alla förbindningar ska vara åtkomliga och servicevänlig placerade. Inte dolt bakom något.
Då kan man fräsa ur för ett doslock i bakstycket på nya spegelskåpet så det är åtkomligt.
 
D
H Harald Blåtumme skrev:
Då kan man fräsa ur för ett doslock i bakstycket på nya spegelskåpet så det är åtkomligt.
Jag uppfattar det dock som att TS tänkt sätta upp en spegel, inget skåp.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Obetänksamt ställe att placera denna kopplingsdosa på, mitt på väggen som det verkar.
Det har troligen med avstånd till duschen, samt var det går att placera en tvättmaskin och eventuell torktumlare.

Troligen kan man i det aktuella utrymmet välja mellan badkar eller tvättmaskin+dusch, då hamnar anslutningsdosan oftast där den sitter hos TS.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag blir illamående av alla pularlösningar. Att bygga runt ett problem skapar endast fler problem.

Riv hela badrummet. Ta in behörig personal och placera dosan bättre. Återställ och sätt upp spegeln.
 
  • Haha
  • Gilla
Elajomannen och 4 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Jag blir illamående av alla pularlösningar. Att bygga runt ett problem skapar endast fler problem.

Riv hela badrummet. Ta in behörig personal och placera dosan bättre. Återställ och sätt upp spegeln.
Mjo, så kan man ju göra om budgeten är obegränsad. Ett annat alternativ kan vara bara låta existerande lösning få vara kvar tills nästa större badrumsrenovering, om det nu verkligen skulle visa sig ogörligt enligt koscher installationsstandard.

Tror nog detta kan lösas men ingen av oss som sett denna tråd har hela bilden klar, med litet fler bilder kan nog vettiga lösningar uppenbara sig. Inte minst bilder på vad det är för spegel som TS hade tänkt sig, dimensioner etc.
 
  • Gilla
Tsaritsa och 1 till
  • Laddar…
Walle85
Är som med de flesta trådar med liknande frågeställning. Inga detaljer, blir då en massa gissningar.
Hade varit bra med en bättre översiktsbild av badrummet samt exakta mått på produkten och eventuellt en länk till produkten.
 
  • Gilla
Elajomannen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.