Har en altan där det tidigare målats med svart fasadfärg tror jag.
Vi ska ta bort all färg och slipa för att sedan använda Nitor eller någon form av pigmenterad altanlasyr.

Färgen sitter väldigt löst på många ställen och kan dras bort i remsor. På andra ställen sitter den mer fast.
Bilden visar hur vi börjat skrapa lite.

Min fråga är om det finns det något "enklare" sätt? Altanen är relativt stor 80-100 m2 och som man ser på bilden är det svart färg över hela.

Vi har bokat en Edge slip till efter midsommar. Kan den slipa bort utan att skrapa först?
Kan man annars lägga på någon form av medel för att enklare slipa eller skrapa först?


Jag är novis på detta och greppar som ni hör efter halmstrån för att inte behöva ligga och skrapa planka för planka på hela atanenen innan slipen kommer....
 
  • Ett slitet trätrall med en blå presenning och en krukväxt i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går bra med en slip av slip av större modell, ( sådan som golvsliparna har ) det kommer att gå åt mycket papper, en lite grövre och en lite finare, men ni kommer aldrig att få bort allt. Färgen har kryp ner i sprickor och är en bra bit under ytan. Så räkna med att en del trall blir randiga.
 
  • Gilla
Highlanders
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Går bra med en slip av slip av större modell, ( sådan som golvsliparna har ) det kommer att gå åt mycket papper, en lite grövre och en lite finare, men ni kommer aldrig att få bort allt. Färgen har kryp ner i sprickor och är en bra bit under ytan. Så räkna med att en del trall blir randiga.
J jonaserik skrev:
Går bra med en slip av slip av större modell, ( sådan som golvsliparna har ) det kommer att gå åt mycket papper, en lite grövre och en lite finare, men ni kommer aldrig att få bort allt. Färgen har kryp ner i sprickor och är en bra bit under ytan. Så räkna med att en del trall blir randiga.
J jonaserik skrev:
Går bra med en slip av slip av större modell, ( sådan som golvsliparna har ) det kommer att gå åt mycket papper, en lite grövre och en lite finare, men ni kommer aldrig att få bort allt. Färgen har kryp ner i sprickor och är en bra bit under ytan. Så räkna med att en del trall blir randiga.
Jag har bokat en Edge altanslip från Renta så den borde nog vara rejäl...

Jag tänker att vi nog får ta en mörkare färg av altanlasyr för att täcka färg som jag inte får bort.

Men tror du att man inte behöver skrapa innan utan att slipen tar bort den färg som är?
 
Klart att det spar papper om du skrapar först. Färgen kan vid slipning anta en gummiaktig ( börjar klibba ) konsistens och fastna i pappen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.