Hej!

Vi har under många och långa år funderat på hur vi ska bygga till huset här hemma och till slut landat i en lösning som vi är nöjda med.

Så här blir den tänkta planlösningen, den har vi sökt och beviljats bygglov för - så inga smarta idéer om hur den ska förändras tack :)
Utbyggnationen är de måttsatta delarna varav den lilla delen ska vi sköta i egen regi och den stora är den vi tagit in priser på och ska iscensätta först.

Planlösningsskiss av en husutbyggnad med mått och rum betecknade, inklusive vardagsrum och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite bilder från rit-programmet (vi har tagit in pris på bortre längan i denna vyn, med vinkel mot befintligt tak och anslutning mot befintligt tak på den "platta delen"):
GetAttachmentThumbnail

Längan vi tagit in pris på från andra hållet:
GetAttachmentThumbnail

Tak över groventré och anslutning mot befintligt tak:
GetAttachmentThumbnail

Nu då till kruxet/frågan/funderingen.

Vi har idag fri tillgång till ved och en braskamin i vardagsrummet samt direktverkande el som uppvärmning.
Stensatt källare under köket, stensatt och låg grund med kort avstånd till mark i vardagsrummet samt krypgrund under det som idag är två sovrum och badrum och som är den delen som ska anslutas mot det nya bygget.
Här har idéerna gått isär - ska man mura eller gjuta grunden till utbyggnaden?
Mycket motfrågor dyker upp om uppvärmning och där har jag inte landat till 100%.
Gjuta med slingor förberett för vattenburen golvvärme? Konvertera resten av huset med allt det innebär?
Mura och i så fall lägga spånplattor med golvvärme?
Skita i allt och sätta luftvärmepumpar och stötta till med mindre elradiatorer?
Solfångare/celler?
Jag vet att jag glider in på uppvärmningsfrågan rätt djupt men det händer liksom ihop.

Här kommer nu urklipp från offerterna:
Bild av en offerteringslista med olika byggnadsmaterial och tjänster för ett byggprojekt, inklusive grundarbeten och uppsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Översikt över en kostnadsberäkning med ROT-avdrag och den beräknade budgeten inklusive moms för ett byggprojekt.

-----------------
En byggoffert för tillbyggnad av villa med detaljerad beskrivning av grund, ytterväggar, yttretak och förtydligande noteringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Utdrag ur en offert med prisuppgifter och betalningsplan för en byggproduktion, inklusive ROT-avdrag.

-----

Kan man få lite spontana reaktioner eller näst intill professionell hjälp av er snillen som varit med om så mycket?
Offerterna skiljer sig avsevärt i innehåll, jag vet att det är en utan och en med fönster + dörr. En är med gjuten platta, en på murad grund.
Jag ska just nu sätta mig ner och jämföra vidare men ville snabbt slänga ut frågan här också!

Tack för all input ni kan bidra med!
 
Det verkade inte fungera med bilderna denna gången heller.
Bild 1:
3D-rendering av ett enplanshus med röd fasad, svart tak och tillhörande träaltan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild2:
3D-modell av ett rött hus med svart tak och en veranda, sett i fågelperspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 3:
Digital illustration av ett hus med röd fasad, svart tak och synliga fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Använd gjuten grund och lägg ner golvvärmeslingor till hela nybygget. Kostar nästan inget extra när du ändå ska gjuta.
Att göra en full konvertering är självklart det bästa. Jag tyckte inte det var värt pengarna att riva upp resten av huset för att dra värmeledningar och installera radiatorer, så jag bytte ut innerdelen av min luft/luft mot en fläktkonvektor. Har funkat utmärkt för att värma det övriga huset som inte har golvvärme de senaste vintrarna. Går ju alltid att koppla på fler radiatorer i framtiden om man skulle tycka det behövs.
Då du har gratis ved känns vedpanna givet om du orkar, har plats och kommunen tillåter.

Jag vet inte ritningen på dina tak, om något skuggar eller om de är tillräckligt stora men solceller kan du normalt räkna hem på 10-12 år vid en normalstor anläggning. Om du tänker bo kvar där längre tid en så kan det vara en idé att satsa på solceller, men ta det i steg 2 när övriga bygget är klart. Dra fram tomrör från ett bra ställe i huset där växelriktare ska monteras till taket för solcellskablar under byggnationen.

Jag vet att du inte frågade efter detta men är inte offerterna något saltade? Jag gjorde en utbyggnad på liknande storlek för några år sedan, då blev det ungefär 650.000kr "nyckelfärdigt", d.v.s. helt färdigt för att möblera. Då hade jag dessutom en hel del limträ som fördyrade konstruktionen.
Tycker 544.000kr för endast markarbete, grund och stomme låter ofantligt dyrt.
En sak jag ångrade i efterhand är att jag inte köpte byggnadsställningar för att sedan sälja, då hyra ställningar tog en orimligt stor del av byggkostnaden. Ser att de tar rätt bra betalt för ställningar i din offert också. Ställningsföretagen måste tjäna grova pengar på att hyra ut ställningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.