Hej

Har detta äppelträd som blivit rejält beskuret förra året. Dessförinnan inte på flera år. Frågan är nu efter att läst lite, om jag ska beskära nu eller juli-aug och i vilken omfattning.
Antar att det är vattenskott det mesta.

/jocke
 
  • Vinter 012.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vinter 013.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vinter 010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jisses, vilken beskärning! :)
Valet är ditt men trädet skickar mer vattenskott när man beskär på vårvintern. Beskär du under JAS-månaderna så blir det inte alls lika mycket vattenskott. Att man överhuvudtaget började beskära under vårvintern var ju för att gamla tidens trädgårdsmästare inte hade så mycket att göra då, inte för att det skulle vara bättre för trädet.
 
Jo, läste om när beskärning sker. Avvaktar nog till sommaren.

Hur hantera på bästa sätt. Spara en del vattenskott till senare?

Vill gärna ha synpunkter/tips.

Jocke
 
Spara ett/två vattenskott på varje huvudgren - då går näringen vidare i detta och trädet ger inte lika mycket vattenskott. Sedan tar du bort vattenskotten. Men köp en beskärningshandbok med rikliga bilder. Det är inte så svårt att bygga upp fruktträden igen. Här inne blir det alltför kortfattat.
 
Tack, Kan jag göra den beskärnigen nu?
Ska skaffa en bok, bara den har bilder så.
/Jocke
 
Åhhh fy...trädet är inte beskuret utan stympat. Börja försiktigt under JAS. Låt det hela få ta tid. Hoppas det klarar sig från kräfta eller andra sjukdomar. Se till att beskära när det är torrt! Ge gärna en kyss med gödsel kring trädet (inte just precis vid stammen utan där kronan borde täckt).
 
Tack, har tänkt lugna mig till JAS.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.