Jag behöver byta ut min gamla kompressor. Den är säkerligen 10-15 år gammal men har iofs stått oanvänd en lång period. Har fått bryta ut tryckströmbrytaren och regulztorn då den gamla hade en spricka.
Den funkar för det mesta bra men den slipmaskin jag köpte som behöver 170m3/min funkar sådär bra eftersom min kompressotr bara ger 120m3/min :(
I övrigt så använder jag den även till att sprutmåla men kommer nog vilja införskaffa en sandblästringspistol i framtiden och de kräve rju en hel del luft.
Så var inne på Jula och kollade och de har ju faktiskt en del kompressorer på rea just nu.
Har dock 3 modeller som jag inte riktigt kan bestämma mig för.
Först så är det denna:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...er=desc&skip=0&take=100&_=1518652673314#tab01
Priset är ok men tycker att det är lite lågt angiven luftmängd speciellt för eventuel sandblästring.
Hittade även denna Stanley kompressor:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...er=desc&skip=0&take=100&_=1518652673314#tab02
LIte dyrare men just nu är den nedsatt med 1000 kr. Gissar på att det är för att de nu ska ta in Stanley FatMax som vad jag förstår det som är lite bättre eller kanske bara en uppgradering? Stanley kompressorn har ju mer angiven luftmängd men kommer 280m3/min räcka för blästring? Den har även lite verktyg med sig men har redan allt dem utöver mutterdrag<are samt tvättpistol vilket jag inte riktigt behöver då jag har en högtryckstvätt redan.
Sist så såg jag även denna:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...er=desc&skip=0&take=100&_=1518652673314#tab02
Den har en angiven luftmängd på 412m3/min så det lär ju definitivt räcka för blästring. Den har dock enbart 8bar i jämförelse med de två andra som har 10 bar. Så behöver man 10 bar till blästring eller kan man klara sig med 8 och ta den billigare modellen som har hög angiven luftmängd? Eller är den inte värt sitt pris pga dålig kvalitet ? Är hursom helst mest en hobby fixare så är kanske inte riktigt ett problem med sämre hållbarhet då jag inte använder den allt för hårt.
 
Ska du blästra så skulle jag gå på en större kompressor med större tank, trefas och gärna 100liter. Alla kompressorer går att blästra med med du kommer kunna köra kortare mellan laddningarna. Ska du köra kontinuerligt så krävs rejäla doningar

Ska du köra spikpistol mår den mycket bättre av 10bar än 8, lågt tryck ger problem med matningen och ger lätt dubbelspikar.
 
Vad vill du blästra?

Utan att veta exakt så anser jag att ingen av dem är i närheten av att räcka till för sandblästing av större delar. Kanske ett mindre blästerskåp.
Du behöver en stor 3fas kompressor med minst 500-750l/min för att kunna blästra vettigt med frihandsbläster.

Angiven luftmäng brukar vara vid 6bar på enklare kompressor, speciellt i dessa fallen när tillverkaren inte avger vid vilket tryck angiven luftvolym gäller för.

I princip är angiven volym alltid i underkant
 
P
Jag har en trefas 5.5 hk med 200 liters tank. Den fungerar okej till ett blästerskåp, men klarar bara bara ett litet munstycke vid fristråleblästring.
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
Dragon85 Dragon85 skrev:
Jag behöver byta ut min gamla kompressor. Den är säkerligen 10-15 år gammal men har iofs stått oanvänd en lång period. Har fått bryta ut tryckströmbrytaren och regulztorn då den gamla hade en spricka.
Den funkar för det mesta bra men den slipmaskin jag köpte som behöver 170m3/min funkar sådär bra eftersom min kompressotr bara ger 120m3/min :(
I övrigt så använder jag den även till att sprutmåla men kommer nog vilja införskaffa en sandblästringspistol i framtiden och de kräve rju en hel del luft.
Så var inne på Jula och kollade och de har ju faktiskt en del kompressorer på rea just nu.
Har dock 3 modeller som jag inte riktigt kan bestämma mig för.
Först så är det denna:
[länk]
Priset är ok men tycker att det är lite lågt angiven luftmängd speciellt för eventuel sandblästring.
Hittade även denna Stanley kompressor:
[länk]
LIte dyrare men just nu är den nedsatt med 1000 kr. Gissar på att det är för att de nu ska ta in Stanley FatMax som vad jag förstår det som är lite bättre eller kanske bara en uppgradering? Stanley kompressorn har ju mer angiven luftmängd men kommer 280m3/min räcka för blästring? Den har även lite verktyg med sig men har redan allt dem utöver mutterdrag<are samt tvättpistol vilket jag inte riktigt behöver då jag har en högtryckstvätt redan.
Sist så såg jag även denna:
[länk]
Den har en angiven luftmängd på 412m3/min så det lär ju definitivt räcka för blästring. Den har dock enbart 8bar i jämförelse med de två andra som har 10 bar. Så behöver man 10 bar till blästring eller kan man klara sig med 8 och ta den billigare modellen som har hög angiven luftmängd? Eller är den inte värt sitt pris pga dålig kvalitet ? Är hursom helst mest en hobby fixare så är kanske inte riktigt ett problem med sämre hållbarhet då jag inte använder den allt för hårt.

Tyvärr är även den största du länkar till alldeles för liten för blästring. Jag testade en 3hk 3-fas kompressor m 100l tank till ett mellanstort blästerskåp, fungerade urdåligt. Precis som Corre skriver så är det nog minimum 500l/min (riktigt uppgivet, inte "putsade" hittepåsiffror) för blästerskåp och gärna det dubbla. Till det tank som inte är mindre än 300 liter. Det tar enorma mängder luft att blästra. Och behöver man stå och vänta på kompressor hela tiden så tappar man snabbt sugen.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Ska du blästra så skulle jag gå på en större kompressor med större tank, trefas och gärna 100liter.

Ska du köra spikpistol mår den mycket bättre av 10bar än 8, lågt tryck ger problem med matningen och ger lätt dubbelspikar.
Ja självklart så skulle det vara bättre med trefas och en 100 liyters tank. Tyvär är det dock inte innom min budgett tyvärr. 3000 är i princip den övre gränsen jag kan spendera på det just nu. Skulle ju vara om man kan hitta någon bra begagnad i så fall.

Den jag har just nu funkar dock utmärkt till att blåsa ent dam med samt driva min spikpistol, fylla på däcken på bilen samt driva min färgspruta den har förvisso svårt med kontinuerlig drift men klarar små arbeten utan problem. Köpte förgsprutan för att måla aluminiumet på växthuset och det funkade den utmärkt för och har inte behov att måla mer än småsaker ändå. Min filmaskin fungerar dock inte med kompressorn jag har. Går typ att fila i typ 30 sec innan jag måste vänta tills tanken är full. Då min kompressor har ett maxtryck på bara 6 bar och filmaskinen har en rekommendation på 6,3 så kan jag förstå att det inte räcker till för den. Det är i alla fall minst den jag vill få att fungera även fast möjligheten för att kunna blästra längre fram också är intressant.

C corre skrev:
Vad vill du blästra?


Utan att veta exakt så anser jag att ingen av dem är i närheten av att räcka till för sandblästing av större delar. Kanske ett mindre blästerskåp.
Du behöver en stor 3fas kompressor med minst 500-750l/min för att kunna blästra vettigt med frihandsbläster.
Vill mest använda den för att ta bort rost på metaldelar samt för färgborttagning. Kommer kanske även att använda det för att nöta ner trä så ådringarna blir mer exponerade, typ som drivved t.ex.
Så kommer inte att behöva till kontinuerlig drift utan mera mindre ytor.
Kollade även upp lite angående sodablästring och det låter ju som att det i princip skulle täcka mina behov. Skulle möjligen vara för att nöta ner ådringarna som inte går då sodablästring då inte skulle vara nötande alls :(
Så det kanske inte riktigt behövs en lika kraftig kompressor om man bara kör med sodablästring.. Är i så fall några av de jag länkade tillräckligt för det?

P Peter_K skrev:
Har du bra koll på blästring ? jag har noll. Behöver måla om trappräcket ute som är i stål och valet står mellan slipmaskin/stålborste eller köpa en billig bläster från Biltema. Kommer det funka med en liten byggkompressor ? eller är det att kasta pengarna i sjön ?
Har ingen som helst erfarenhet i frågan utan är rent hobbyintresse detta gäller även fast jag har lite förhoppningar om att denna hobby framöver kanske kan ge en viss inkomst också. Som jag förstår det på andra som svarat så r en liten kompressor inte tillräckligt tyvärr. :(

Daniel_N Daniel_N skrev:
Tyvärr är även den största du länkar till alldeles för liten för blästring. Jag testade en 3hk 3-fas kompressor m 100l tank till ett mellanstort blästerskåp, fungerade urdåligt. Precis som Corre skriver så är det nog minimum 500l/min (riktigt uppgivet, inte "putsade" hittepåsiffror) för blästerskåp och gärna det dubbla. Till det tank som inte är mindre än 300 liter. Det tar enorma mängder luft att blästra. Och behöver man stå och vänta på kompressor hela tiden så tappar man snabbt sugen.
Tanken är dock inte att jag ska köra så mycket kontinuerlig drift utan mest smådetaljer som ska rengöras ifrån rost, färg och annan ordentligt sittande skit. Vill även som sagt använda till att ytbehandla trä för att få en typ drivveds känsla. Hade ju tänkt mig att använda denna blästerpistol men den krävde ju tyvärr 400L/min annars finns ju även denna blästerpistol som då kanske klarar sig med bara 250l/min enligt produktens info..Men det är kanske enbart för kontinuerlig drift det är den förbrukningen och skulle jag i så fall klara mig med en av de jag länkade först?
 
En sån här kanske?
Inverterdriven kompressor i vitt och rött med benämningen ESM 15, modeller från 7-22KW, tyst med stor tank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns i modeller från 7-22KW. Levererar i minsta utförandet 800 liter / min vid 8 bar. Väldigt tyst också. Inverterdriven.
 
Om du inte har brått så spara pengarna och leta beg. Om du ger det ett halvår borde en lämplig maskin komma förbi närområdet.

I praktiken ska du ha så stor som din plats tillåter. Allra minst en trefas.
Sikta på 8Bar drifttryck, de är billigare än 10Bar, och du behöver volym inte tryck i dina tillämpningar.

Då kommer du kunna köra de blästerpistolerna du länkat. Med största Julamodellen tror jag inte du kommer vara nöjd över tid då du troligen får ett par minuters drifttid innan kompressorn behöver ladda och trycket minskar för mycket för att den ska vara verkningsfull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.