Hej!

Jag har en stensatt vattenbrunn som är i behov av renovering. Locket som sitter där i dagsläget är en träkonstruktion som har multnat sönder. Detta har lett till att ohyra har hittat ner i brunnen. Fiskade upp två råttor idag, vilket var mindre kul!

Min plan är följande; Suga upp befintligt vatten ur brunnen, gräva ur bottensanden och spola brunnen med klor. När brunnen är ren och ny sand nerlagd tänkte jag lägga en betongtrumma på stensättningen för att få upp locket från marken. Putsa och lägga upp ett hålkärl av lera mot ytterkanten för att få tätt. Vad tror ni?
 
Helt enligt mina tankar. Kör på! Har också en stensatt grävd brunn, och där ligger en cementring överst med cementlock på, jorden här är lera.
 
Helt rätt.
Men efter att du klorat- Spola rent väggarna ovanför vattnet. Töm brunnen igen och sen drick vattnet. Bästa är att köpa ett sånt där litet kit med stickor där man testar poolvatten. Där kan du se om du har klor kvar i vattnet. Det är inte fel att gjuta en kaka runt ringen. Denna går ju kanske ha under jord om man inte vill att den ska synas
Glöm inte ett litet luftningshål
 
Tackar för responsen! Vart tänkte du kakan skulle gjutas? Som en avrinning från ringen?
 
Ja som en avrinning. Lite otydligt där kanske
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.