Hej!

Ett av skåpen i mitt badrum var dessvärre ordentligt nersölat av tidigare hyresgäst(er) och var fullt av vad jag förmodar var intorkade tandkrämsrester. Efter att ha försökt rengöra skåpet med en tvättsvamp har färgen på bakstycket dessvärre delvis flagnat av och jag skulle på något sätt behöva återställa detta. Jag har försökt ta ner skåpet men inte haft någon framgång med detta även om jag fick loss skruvarna. Förmodligen sitter skåpet delvis fast med hjälp av tätningsmassa och det är nog säkrast att jag inte försöker bända loss skåpet. Alltså måste bakstycket målas in situ och jag söker nu rådgivning angående detta.

Bakstycket verkar vara vitlaminerad masonit, av den sort som finns i många av IKEAs möbler, t.ex. bokhyllan BILLY. Jag misstänker att det inte skulle bli särskilt bra om jag gav mig på att måla bakstycket med pensel eftersom det vore svårt att få en helt jämn yta. Alltså antar jag att det återstår sprut- eller spraymålning. Är detta en korrekt bedömning? Vilket är i så fall att föredra? Är det tillrådligt att spraymåla inomhus i ett badrum med tanke på ventilationen? Nämnas bör att bakstycket mäter c:a 25x40 cm, så det är en ganska liten yta som skall målas.

Tack på förhand!
 
BirgitS
Hur mycket av bakstycket kommer att synas när du har ställt in allt som ska vara i badrumsskåpet?
Är det så lite att det inte gör något om det syns lite penselstreck?
Men annars så blir det ju slätt med sprut- och sprejmålning men det är inte lätt att hålla färgen där den ska vara och det kan vara svårt att få exakt samma sorts vita nyans vilket gör att det i alla fall syns.

Du får köpa dig ett bra andningsskydd. Det kommer ju att gå fort så du lär ju inte hinna bli förgiftad.
 
Tackar för återkopplingen!

Svårt att säga hur mycket av bakstycket som kommer synas, men jag får ju betänka att jag en dag skall lämna hyresrätten ifrån mig och att bakstycket då måste se skapligt ut.

Ja, det lutar nog åt att det får bli spraymålning. Jag tror att det klarar sig även om det inte blir precis samma nyans.

Tackar annars för tipset med vinylfilmen. Tyvärr är inte ytan helt slät eftersom det bildades större gropar i bakstycket på de områden som varit fuktbemängda, men det kanske skulle kunna fungera ändå.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.