Har ett gammalt uterum som täcker halva kortsidan av vårt hus. Vi har tänkt glasa in det och också bygga ut trädäcket till att gå längs hela sidan. Eftersom det är bara är originaldränering med asfalt på väggarna (huset byggt 68) så har jag börjat med att ta bort den gamla trallen och grävt ut under uterummet ner till sockeln för att se om dräneringen behöver åtgärdas på nåt sätt. Har inte märkt några direkta fuktproblem i källaren, förutom att luften känns lite fuktig särskilt på sommaren.
På kortsidan av uterummet i vinkel från huset ligger en garagevägg och då det är tak över så når inget regnvatten ner i marken under uterummet.

När jag nu grävt ner så har det varit torr ler/sand-jord ner till "klacken" där det övergår till blöt lera. Längst ner hittar jag också ett vitt dräneringsrör i plast, förvånad att sånt fanns när huset byggdes på sextiotalet men kanske att det lagts ner efter? Röret ligger dock i sand och lerjord så undrar hur väl det fungerar..

Eftersom väggen verkar torr till större delen så funderade jag på att nöja mig med att fylla på med ett 20-30cm lager singel längst ner för att öka genomträngligheten där det är fuktigt. Har någon nån åsikt om detta? Är det rätt tänkt?
Känns inte så meningsfullt att sätta dit t.ex en platonmatta eftersom väggen är så torr. Men något jag funderat på är om jag kanske kan passa på isolera på utsidan med isodrän (eller liknande?) för att få bättre klimat inne (på andra sidan väggen finns en gillestuga som vi vill inreda som rum). Vad tror ni om det?
 
Hej.

Det låter som att du har bra och väldränerad mark runt ditt hus. Om det är torrt ända ner till dräneringen behöver du troligtvis inte bekymra dig alls.

Utan att ha sett några bilder tycker jag ändå att du kan lägga singel längs väggen hela vägen upp. Singel håller inget vatten och det blir mycket luft mellan stenarna så väggen håller sig torrare än med befintlig grus/lera.

Lycka till!
 
Tack, det låter som en bra idé!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.