Hej !

Står i begrepp att köpa ett hus, men är i desperat behov av råd om vad besiktningsprotokollet betyder. Vore otroligt jättetacksam för alla svar.

Huset är från mitten av 70-talet. 1 och en halv-plans villa. Grundkonstruktion: källare med betongväggar. Stomme: trä. Fasad: tegel & träpanel

Hur ska man tolka följande punkter? Vet ngn ungefär vad det kostar att åtgärda punkt 1 & 3 (nytt tak & nytt utvändigt fuktskydd). Kan man göra ngt åt punkt 2? Hur får man reda på om syllkonstruktionen i mellanväggarna har ett felaktigt fuktskydd?

Väldigt tacksam för alla råd!

1.
Källarens utvändiga fuktskydd är original.
Eftersom källarens utvändiga fuktskydd
(dagvattensystem, dräneringssystem samt fuktskydd
utvändigt källarytterväggarna) är äldre än 20 år, vilket
betraktas som dessa delars genomsnittliga tekniska
livslängd, så kan systemet ha nedsatt funktion. Detta
kan leda till framtida fuktskador invändigt i källaren.

2.
Betongplatta på mark med en sandwichkonstruktion.
Vissa av källarens innerväggar är uppbyggda med en
trästomme.
Vid byggandet av befintlig golvkonstruktion
förekommer det att syllkonstruktioner i mellanväggar
som utförts med ett felaktig fuktskydd och som även
ibland är rötskyddsimpregnerade.
Om detta förekommer i befintlig golvkonstruktion
riskerar syllkonstruktionerna på grund av naturlig
fuktpåverkan att drabbas av fuktskador och om de är
rötskyddsimpregnerade även avge obehaglig lukt. I
värsta fall drabbas även golvkonstruktionen. Detta i
sin tur kan leda till mikrobiella skador som kan
resultera i att mikrobiell lukt.

3.​
Underlagstaket består av träfiberskivor.
Då yttertaket består av träfiberskivor utan yttre
täckning av papp under takbeklädnaden finns risk att
regnvatten/snö tränger in vid ogynnsam väderlek
under denna och ner i skivskarvar med läckage på
vindsutrymmet som följd. Med tiden kan även
träfiberskivorna drabbas av fuktskador.​
 
1 en omdränering kostar ca 1500 - 2000 kr/löpmeter.
Det är inte säkert att det behövs, texten är besiktningsmannens sätt att friskriva sig ansvar.

2 Det var inte vanligt med tryckimpregnerade syllar till innerväggar.
Ganska enkelt att kolla genom att öppna en vägg längst ner. Ta bort golvlister och skiva, titta och lukta.
Sen gäller som under 1) : texten är besiktningsmannens sätt att friskriva sig ansvar.

3 Vad betr taket kan man enkelt se om detta har inträffat. Läckage syns innifrån.
Skulle det vara aktuellt med ett byte till ett traditionellt undertak kan det bli relativt dyrt, mkt arbetskrävande. Svårt att gissa på pris just nu med den rådande lågkonjukturen. Ta in flera offerter!
Sen gäller som under 1) : texten är besiktningsmannens sätt att friskriva sig ansvar.
 
Jag tolkar det som att det inte finns några konstaterbara fel på vare sig källare eller tak.

Däremot så är det ett påpekande att dräneringen är gammal (vilket ni borde vetat innan besiktningen). Och en allmän varning om konstruktioner som var vanliga på 70 talet. Ingjutna tryckimprengerade reglar som exempel.

Samma med taket, konstruktionen med board skivor utan underlagspapp används av många hustillverkare idag. Omdebaterat, men mycket vanligt.

Det intressanta med taket är huruvida det finns läckor, och vad det är för skick på takpannorna, kan man anta att de snart börjar läcka? Om han inte skrev något om det så är det troligen inget akut problem. Icke desto mindre så skall man inte ha för stora förhoppningar om ett tak som är 35 -40 år. Det kan funka i 15 år till och det kan läcka som ett såll nästa gång det regnar.

Det som jag nog skulle varit mest orolig för här är grundkonstruktionen från 70 talet och träväggar i källaren. Byggarna på 70 talet gjorde det mesta fel när det gäller grund och fukt.

Om det är så att källaren är boyta så kan det bli jobbigt, är det bara en förrådskällare med kanske ett hobbyrum så är det väl inte hela världen med lite fukt om några år. Vad jag menar är att skall ni bo i det så bör man åtgärda innan det blir fel, annars kan man vänta och se. Med lite tur händer inget på 20 år.
 
är det du som har anlitat en besiktningsman eller är det säljarens besiktningsprotokoll????
Verkar som om inga fel hittades och man enbart påpekar vilka risker som kan finnas i beskrivna konstruktioner. Inga rekomendationer för grundligare undersökning....?
Jag skulle gissa att det är säljaren som beställde en enkel besiktning utan en djupgående undersökning av dom nämnda svaga punkter.

Om du vill ha huset och vill diskutera prissänkningen så får du nog hitta fel och diskutera priset innan du köper det. Enl. detta besiktningsprotokoll finns ju inga fel idag :).
gaia
 
Redigerat av moderator:
Tack för nyttiga råd! Ska beställa en undersökning av syllarna samt fuktmätning i källaren. När man inte haft hus tidigare är det väldigt nervöst ...
 
Men återigen, den besiktning du refererar till här, är det en besiktning som du beställt?

Om säljaren har beställt den så har uppgifterna i den mycket lite värde för dig. besiktningsmannen är i så fall bara ansvarig inför säljare för det han ev. missat.
 
niklasnarv skrev:
Ska beställa en undersökning av syllarna samt fuktmätning i källaren. När man inte haft hus tidigare är det väldigt nervöst ...
BRA!
och lycka till!
gaia
 
Hej!

Nej - huset var besiktigat av säljaren. Har dock beställt en fördjupad besikting rörande källaren. Tycker ni man ska köra en helt ny besiktning? Är det förresten värt att teckna en köparförsäkring?
 
Helt ny besiktning, absolut, kanske kan samma som kollar källaren även gå över resten av huset också? Köparförsäkring vågar jag inte uttala mig lika bergsäkert om, men min spontana uppfattning är att man friskrivit sig från samtliga potentiellt tunga utgiftsposter och att ni inte skulle ha något att hämta gentemot berört försäkringsbolag mot bakgrund av besiktningsprotokollet och att det är kända riskkonstruktioner.

Vet vilken psykologisk berg- och dalbana husköp innebär, försök hålla huvudet så kallt det går ;-) Egen totalbesiktning, inget att tveka på! Mäklaren kommer eventuellt att sucka lite lätt, men det är bara att bortse från, alldeles för stora värden står på spel.

Lycka till!
 
En besiktning som utförs på uppdrag av säljaren skall man se som ett rent marknadsföringsmaterial, den har mycket begränsat värde för dig som köpare.
 
Tack för råden!

Har beställt en hel ny besiktning under nästa vecka.
 
Stort tack för att ni övertygade mig om en ny besiktning! Besiktningsmannen upptäckte begynnande mögel bakom väggar samt en doft pga interaktion mellan plast och cement. Yttre delen av källarvåningens cementplatta måste alltså läggas om ...
 
Det där med interaktion mellan plast och cement låter lite intressant. har du något mer detaljerat om vad det handlar om?

Har aldrig hört talas om det i sådana här sammanhang.
 
Jag känner igen takkonstruktionen som du beskriver då föräldrarna hade den. Farsan och jag brukade ta ett par turer upp på taket varje år för att kolla om det fanns trasiga tegelpannor. Det var aldrig några problem med fukt utifrån. Är vinden besiktningsbar? Om du kommer in på vinden så bör du titta på skivorna från insidan.
Texten i nr 1 är en standardtext som besiktningsmannen alltid klippen in när dräneringen har några (>20) år på nacken.
Är grunden så kallad EV-gund?
KOmmer ni att köpa huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.