Hej!

Tänkte höra om ni har några råd/förslag till oss.

Vi har ett hus på 105m2 boyta och ett fristående garage med föråd på ca 30m2.

Uppvärmningen vi har nu är ved, vi har funderingar på att byta uppvärmning, men vet inte riktigt till vad.
Pannan vi har är från 1981 och är en kombipanna ved/el (oljebrännaren är borttagen) Vi har ingen ackumulatortank.
Det är svårt att få en bra värme med veden tycker vi, endera är det för kallt eller för varmt och är kallt på morgonen och om man varit borta en längre stund och det är mycket jobb med ved.
Vi gör över med ca 20m3 ved/år och ca 9000kwh el/år

Vad tror ni bästa alternativet är för oss ?
Köpa en ackumulatortank (Har ingen aning om vart vi ska få plats med den)

Köpa en luftvärmepump och bara elda i pannan om det är riktigt kallt, fast då får vi ingen värme till garaget och inget varmvatten.

Beställa fjärrvärme, kostar rätt mycket i inkoppling/anslutning.
Inkoppling av fjärrvärme kostar ca 59000:-
årsavgift = 5375:-
Rörlig energiavgift = 591 kr/MWh

Känns som alternativet med fjärrvärme kommer bli mycket dyrare än det är nu....

Sommartid så använder vi elpatron i pannan till varmvatten, drar ca 5kwh/dygn i el för bara varmvatten.

Har ni något råd/förslag så är vi tacksamma, då vi inte riktigt vet vad vi ska göra.

Mvh
Marcus & Sandra
 
Det är ju en himmla skillnad på en gammal kombipanna oh en mordern panna tex soloinnova eller calmar panna. med en rejäl acc tank och shunt automatik så är det smidigt att elda i du får ett jämnt innomhus klimat mm. men vil du inte elda ved skulle jag nog satsa på en pelletspanna.
 
vi har en shuntventil/kran på våran CTC panna, men motorn i den är dålig, så vi har kört den manuellt.... ny motor låg på runt 1000:- har jag för mig.

Om vi köper ett paket med en ny vedpanna och 1-2ackumulatortankar för runt 50000:-
Är det nåt vi tjänar på ?
20m3 ved betalade jag 6500:- sist vi köpte
Borde bli bra mycket billigare än fjärrvärmen iaf.
Det går väl att ha elpatron till inbyggda VVB i acktanken på sommarn ?


Kommer vi förbruka mindre ved med acktankareller är det ungefär samma förbrukning ?
 
Redigerat:
Fjärrvärme i all ära ...men du är bunden till deras priser:(
Vad är det för CTC panna?

Mvh
 
Jag skulle stoppat i en pellets brännare och skaffat shunt automatik.
 
Det som står på pannan är:
CTC Total
Effekt:
El: 15,75 kW
Ved: 15 kW
Olja 15-20 kW

Arbetstryck:
Panna 2bar 120º
Vattenvärmare 10 bar

Vattenvolym:
Elpanna 45 L
Vedpanna 75L
Vattenvärmare 150L

Dim.panna
H 1250mm
B 880mm
D 640mm

Dim.Eldstad
Längd 390mm
Volym 40L

Vikt 235kg

Elelement:
2,25 kW
4,5 kW
9,0 kW

Värmereglering
CTC Matic typ EW-3
 
  • IMG_4892.jpg
pellets är inte aktuellt då vi ej har någon plats att förvara den.
 
ingen lust att elda, varmvatten med el på sommaren, ingen plats för akumulator eller pelletsförråd = fjärrvärme.
Fjärrvärme = bekvämlighet som kostar men kräver varken egen arbetsinsats eller stor utrymme :).
Ni kanske sparar 25% ved med ny vedpanna+akumulator eller får varmvatten på köpet ( för 6500kr/år) om ni eldar också på sommaren för varmvatten i stället för elpatron. Ved är billigast, fjärrvärme bekvämast i ert fall :).
gaia
 
ctc total är ju ingen höjdarpelletspanna enligt äfab"
Men nog skulle jag satsa på accar och ny vedpanna om det finns plats och lust.....Fast det fanns ju inte plats för pellets???det finns ju veckoförråd ------???
Finns det plats för accar??

Mvh
 
I pannrummet finns det ingen plats för tankar, är isåfall om man kan ställa dom i garaget och dra rör i backen, fast kanske förlorar mkt värme på det ?
Nackdelen då är att det försvinner utrymme i garaget....
Vinden finns det plats på, men där får man väl inte ha tankar med vatten ifall det skulle läcka ?
Veden förvaras ute bredvid ena sidan på garaget, staplat på lastpallar och en pressening över.
Pellets är väl känsligt för fukt ? Så skulle inte funka att ha det liggandes där veden ligger.


Hur stora är en tank på ca 750L ?
 
det du behöver för att hålla rätt tampratur är en motorschunt som styr mot utomhus tempraturen. men om du nu inte vill elda eller har plats för pellets. så låter det inte som du ska bygga vidare på de saker du idag har, utan riva ut det o in med något som motsvarar det arbeta/kostnad som passar dig.

Om du nu ska instalera en ny anläggninge, oavserr vad du väljer, så kommae alla alternativ att bli dyrara i instalation än fjärvärmen.
Sen kasnke många är billigare i drift, men du får väll räkna lite på det
 
Vecko förråd http://www.pelletsbilen.se/ Tar inte stor plats...Det går ju att greja brännare i din panna.....
Men håller med carlman det blir ju dyrare med en ny panna pellets-eller ved?
Men brännare + befintlig panna billigast.....Med lite jobb förståss....Men det är bara nyttigt med motion;)....(Skall tilläggas eldar själv pellets i gammal CTC 171 panna med veckoförråd..

Mvh
 
Jag tycker ni ska skaffa en modern vedpanna + En rejäl acc-tank och shuntstyrning.
Jag har min Acctank i garaget och så har vi dragit rören genom väggen in till pannrummet, man har ju isolering på rören så det funkar bra ändå . Men om garaget är i ena änden av huset och pannrummet i den andra så får du nog hitta en annan lösning.

Sen så kommer ni nästan halvera eran vedförbrukning jämfört med idag tror jag. Först och främst så är verkningsgraden i den gamla pannan inte mycket att hurra för. I en modern ligger den runt 90%. Sen så har du mycket förluster i och med att du får så många uppstarer med den gamla pannan. Med ett nytt system behöver du nog bara elda varannan dag när det är som kallast, och ännu mer sällan när det är varmare.
Ocj med shuntstyrning så håller ni en jämn temperatur och skickar inte ut onödigt hög värme till elementen. Man kan också spara lite på att ha nattsänkning.

Ved kommer alltid att va billigast också. Vem vet hur höga elpriser vi får i framtiden? Pelletsen har också blivit väldigt dyr tycker jag.
När det gäller anläggningen så blir ju en helt ny väldigt dyr. Men man kan ju snåla lite genom att köpa några grejer begagnat. På blocket säljs det en hel del moderna pannor som inte har så många år på nacken.

Det går också att göra mycket för att förenkla hanteringen av veden. Kolla på den här killens hemsida så får du några tips: http://web.telia.com/~u52025626/mittpannrum/index.htm

Att elda med ved blir mer som en hobby än ett jobbigt måste när man har bra grejer att jobba med. Sen är det ju så att all slags fysisk aktivitet är ju bättre för dig än att tex slöa framför TV:n ;)
 
Redigerat:
louksor skrev:
Veden förvaras ute bredvid ena sidan på garaget, staplat på lastpallar och en pressening över.
Pellets är väl känsligt för fukt ? Så skulle inte funka att ha det liggandes där veden ligger.


Hur stora är en tank på ca 750L ?
Du kan förvara pelletsen på samma ställe/sätt som du gör med veden så det är inget problem, Går ju även bygga ett bulkförråd av typ friggebod/på garage vinden med vacumtransport till pannan.. funkar med förrådet 40 meter från pannan o rör/slang i marken..

Ën 750 l acktank är ca 75 cm i diameter o 185 cm hög utan isolering..

Med pannan du har så bör du inte köra brännaren på mer än 10-13 kW inmatad effekt, Brukar rekomendera 70-75% av märkeffekten vid olja då man kör pellets..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.