Hej
Ska sätta upp nytt ikea kök men måste åtgärda golvet först. Det är så att det sviktar på många ställen mellan reglarna antagligen pga att de ej limmat skarvarna på golvspånskivorna.
Måste även laga på ett ställe där ett hörn knäckts.

Min fråga är skulle ni rivit hela golvet lagt nytt med kortlingar emellan eller lappat ihop det bara o sen på med nytt typ klickgov?

Skall tilläggas att golvet av nån anledning lutar ca 15 mm i hörnet där jag tagit upp lite. Tog upp för att se om det hänt nått där under men kunde ej se något.
Funderar på att lappa ihop golvet o sen flytspackla o jämna av hela golvet sen istället för att börja justera reglar mm.

Så, hur hade ni gjort
 
  • Upprivet golv visar träbjälklag och isolering med en MDF-skiva framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen utlagd betong med tydliga spår av en kantlist och kamning på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golv under renovering med spackel och verktygsspår, kök och tvättmaskin i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle ta bort befintligt spångolv, rikta hörnet och lägga nytt spån som limmas i skarvarna. Om befintliga reglar håller rätt cc för golvspånet så finns ingen anledning att kortla. Är det för glest behöver du göra det.

Flytspackling skulle jag undvika. Det kommer att bygga onödigt högt. Det behöver armeras och få en viss tjocklek för att klara av att befintligt spån sviktar.
 
P peroande skrev:
Jag skulle ta bort befintligt spångolv, rikta hörnet och lägga nytt spån som limmas i skarvarna. Om befintliga reglar håller rätt cc för golvspånet så finns ingen anledning att kortla. Är det för glest behöver du göra det.

Flytspackling skulle jag undvika. Det kommer att bygga onödigt högt. Det behöver armeras och få en viss tjocklek för att klara av att befintligt spån sviktar.
Det är cc 60 mellan reglar så det är rätt. Frun tycker jag är för petig o menar att man inte märker nått när man lagt nytt golv ovanpå
Skulle helst vilja slippa bryta upp golvet pga tidsbrist men är än så länge i valet o kvalet

P peroande skrev:
Jag skulle ta bort befintligt spångolv, rikta hörnet och lägga nytt spån som limmas i skarvarna. Om befintliga reglar håller rätt cc för golvspånet så finns ingen anledning att kortla. Är det för glest behöver du göra det.

Flytspackling skulle jag undvika. Det kommer att bygga onödigt högt. Det behöver armeras och få en viss tjocklek för att klara av att befintligt spån sviktar.
 
Düsseldorff
När du ändå har skiten i dagen är det lika bra att göra det ordentligt. Riv bort, fixa reglarna och på med nytt.
 
  • Gilla
mgranbom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.