Hej på er!

Jag och min sambo inreder vår källare och vi är rådvilla ang vart fuktspärren skall sitta.
Jag har bifogat en bild på byggritning från när huset byggdes. (Man gjorde irl en källare med full takhöjd som inte framgår här)
Jag är inte säker på innebörden av vad det faktiskt står men vi har grävt fram för att kika lite och där är ca 10 cm isodrän utanpå 29cm Leca runt hela huset. (Vad jag förstår så står det inte att det finns isodrän?)

Så min fråga - Vi har satt fuktspärr direkt mot Leca på insidan och stålreglar 3 cm från väggen. Därefter tänker vi oss 45 cm stenull samt gips.

Frågan är - skall plasten istället sitta på insidan om isoleringen? Saken är den att vi kan se att det är kondens innanför plasten (på väggen som är under mark) och någon säger att då gör plasten sitt jobb, andra att vi skall sätta den på insidan av stenullen.

Vad säger ni? Stort tack på förhand!
Li
 
  • Byggritning över husgrund och väggkonstruktion som visar lager av byggmaterial, inklusive Leca, dränering, mineralull och gipsskivor, samt markeringar för droppbleck och kantbalkselement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När är huset byggt? Varför fuktspärr i en källare?
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
När är huset byggt? Varför fuktspärr i en källare?
Hej! Huset är byggt 2011. Vad vi förstått så ska det vara fuktspärr eftersom det är så mycket isolering i väggen samt att det är isolerat på utsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.