Jag bor i en lägenhet på 116 kvm byggd 1917. Många originaldetaljer är bevarade - fyra kakelgungar, trägolv, serveringsskåp, fina lister etc.

Nu är jag är färd att planera en ombyggnad av köket. Köksinredningen kommer stilmässigt att bestå av profiler och och tidstypiska detaljer som passar in i lägenheten.

Nu till den stora frågan! Skall jag låta köket vara kvar på samma plats som idag mot gården (ca 11 kvm) eller flytta köket tvärs över hallen mot gatan till matrummet (ca 19 kvm), ett rum som ligger i fil med vardagsrummet. Jag vet att det finns plus och minus med båda lösningarna, och jag tror också att det finns olika åsikter kring hur mycket "åverkan" man skall göra på den ursrpungliga planlösningen.

I båda fallen får jag funktionella kök med bra förvaring. Skillnaden är att köket får en mer central plats, blir mer luftigt och att där ryms ett större matbord om jag flyttar köket. Om jag inte flyttar köket får jag ett mindre luftigt kök med en mindre matplats (och en stor matplats i det stora matrummet). Dock fortfarande bra med förvaring och fullt funktionellt.

En del menar väl att bostadens "själ" förstörs om man gör en så pass stor rokad av planlösningen (får väl erkänna att jag lite kan tycka så), medan andra menar att man kan bibehålla det tidstypiska i lägenheten även om köket flyttas. Även om jag är lite inne på det första spåret, kan jag inte undgå att brottas med tanken att det går att få ett fantastiskt kök bredvid v-rummet. Därför har jag riktigt beslutsvånda nu confused.gif! Jag tar tacksamt emot era tankar och goda råd!

Jag bor på nedre botten (så dragning av vatten skulle kunna gå relativt smidigt och föreningen har godkänt samma typ av ändring i en annan lägenhet. Detta är därför inget problem.
 
Även om jag personligen hade haft köket kvar på ursrungsplatsen så tycker jag inte att man ska ta den hänsynen om man vill flytta köket.
Huvudsyftet med en byggnad är ju att den ska vara bra att använda och inte att den ska fungera som museum.
Dockumetera ombyggnaden ordentligt och gör en pärm som kan följa lägenheten.
OCH tänk på att om ytterligare 100 år så anses din ombyggnad tillhöra lägenhetens intressanta historia.
 
Tack för svar. Det är helt riktigt som du säger. Jag vet verkligen varken ut eller in. Jag vet inte om jag vill flytta köket. Oavsett vad jag gör vill jag inte ångra mig. Jag vill att köket ska vara på det ställe där jag känner "det här var rätt beslut" - oavsett om jag har det kvar, eller om jag flyttar. Får jag fråga - vad är din anledning till att du skulle ha haft kvar köket på ursprungsplatsen?
 
Anledningen att jag skulle ha köket kvar är att jag trvivits bra när jag bott i hus med köket avskilt och ett intillliggande matrum där man äter.
 
Tack. Jag kan också känna att det är finns en viss trivsamhet och mysighet att ha köket mot gården, samtidigt som jag i andra lägen kan känna att det vore trevligt att låta det få en mer central plats. Detta tål att fundera på....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.