Hej,
Förutsättningar.
  • Hus fr 1909 i puts, mao ej trä.
  • Rum i källare, ca 6m2 stort/litet.
  • Inte mot yttervägg
  • Huset ligger högt upp, mark lutar från huset, mao inget direkt fara för dränering(?)
  • Lägga ca 2m2 golvvärme i el(mest ur behags synpunkt, ej uppvärmingssyfte)
  • Klinkers.
Ska lägga om golvet i badrummet och har bilat upp ca 30 cm. Det visar sig att grunden är torr och fin och består av sand.

Undrar lite nu hur man ska gå tillväga.

Plan ett: (och den som jag helst gör, men hur.)

Lägga något underlag typ isodrän el frigolit direkt på sanden, och sedan gjuta upp en platta på ca 5-10cm och få fram fallet mot golvbrunn. Sedan resten av processen tills klinkers är på.

Typ denna ordningen:
1, Klinkers
2, Fix
3, Flytspackel
4, Primer
5, Fuktstopp
6, Platta
7, Isodrän (eller vad som alternativ?)
8, Sand
(Missat nått?

Plan två:
Den hårda vägen, lägga singel i botten, ca 10cm. Sen gjuta platta osv.
1, Klinkers
2, Fix
3, Flytspackel
4, Primer
5, Fuktstopp
6, Platta
7, Isodrän (eller vad som alternativ?)
8, Sand EDIT: (Ska så klart inte vara med)
9, Singel
(Missat nått?

----
Är inte jätteinsatt i hur de olika skikten ska vara, men är gammal hantverkare så själva arbetet är det inga problem med, men rent tekniskt hur tycker ni jag ska göra?

Alla synpunkter är välkomna!

Mvh
Christer

 
Hoppa över sanden i båda lägena. Behöver du jämna till eller köra med typ med cellplast (ej isodrän ) singel som kapilär brytande. Gjut ovanpå detta. ev flytspackel för att lättare få till fall primer under denna. Ev fuktspärr som det finns lite olika mening på om det behövs/ska finnas i källare. Fix och klinker.
 
Tack för svaret Snuttjulle!

Problemet är att jag inte kan hoppa över sanden, det visade sig vara "grunden", så det saknas helt enkelt en betongplatta. Är som sagt ett hus fr 1909.

Frågan är nu om jag då kan lägga Cellplast/frigolit direkt på sanden (grunden) och sedan nästkommande steg, med armera, betong mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.