J
Hej
Jag har gjort en rabatt enligt bilden nedan. Jag är inte alls nöjd med kanten med kullerstenar.
Jag är ute efter nån sort diskret kant.
Hur kan jag göra?

Rabatt med mörk jord avgränsad av en oregelbunden kant med kullerstenar, spade till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror det där kommer bli snyggt med tiden! Vad ska du ha i rabatten mer än buskarna?

(Det enda som enligt min ödmjuka åsikt är mindre estetiskt tilltalande, är den svarta plasten.)
 
Jag tror det blir bra när gräset jobbar sig in mot stenarna.
Och du fått bort plasten och kanske jämna av lite mer
 
Jag förstår vad du menar, små lysande kullerstenar, dessutom perfekt radade är en anomali i den miljön och drar omgående blickarna till sig.

Det finns ju cortenplåt som är rostig och inte lyser upp platsen, kanske kan vara ett alternativ. Sten går nog också bra men då bör den vara större så inte intrycket blir plottrigt och framförallt inte radat, lite arbete att få det snyggt och kan bli svårt med gräskanten som skall klippas.

Ett annat alternativ om du kan tänka dig en distinkt kant som framhävs men inte utmärker sig som stenarna är timmer som målas svart, en jättesnygg färg i naturen.

Och så finns det torvblock förstås, dessa kan man såga så kanten blir som en båge eller vilken form man nu vill ha. Jag har använt mig en hel del av torvblock som blir väldigt vackra efter några år när de täcks av mossa.

Några bilder av torvblock som kant.

Trädgårdskant av torvblock täckta med mossa bland växter och stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädgård med mossbelupna torvblock, grusgång och grönskande växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Jättefint ju. Bort med plasten som syns bara så är du hemma!
 
J
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag tror det där kommer bli snyggt med tiden! Vad ska du ha i rabatten mer än buskarna?

(Det enda som enligt min ödmjuka åsikt är mindre estetiskt tilltalande, är den svarta plasten.)
Plasten ska bort förstås. Det är inte helt färdig än. Jag måste bestämma mig för kanten innan den klipps bort.
Vad ska jag ha i den, bra fråga. Helst vill jag hålla mig till frosttåliga blommor typ, alunrot, vinterbär, pense, buxbom eller liknande.
Vad tycker ni?
Det var meningen att likna de här idéerna från Pinterest.
Syns inte riktigt hur de har gjort med kanterna.
Oformad blomsterrabatt med plastkant och variation av frosttåliga växter i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Välorganiserad trädgård med buxbom, blommor och gröna växter längs en snyggt klippt gräskant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En välskött trädgårdsrabatt med blandade frosttåliga blommor och en bänk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Välskött trädgård med slingrande rabattkant och varierade, färggranna perenner mot frodig gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vitt_prio143
  • Laddar…
Karrock
På bilderna ser det ut som plåtkant (corten, galvad eller svart stål spelar mindre roll när den är i nivå med gräset) eller skuren kant.

Du kan nog tona ned dina kullerstenar om du gräver ned dem ca 5cm.
 
J
A Abies koreana skrev:
Jag förstår vad du menar, små lysande kullerstenar, dessutom perfekt radade är en anomali i den miljön och drar omgående blickarna till sig.

Det finns ju cortenplåt som är rostig och inte lyser upp platsen, kanske kan vara ett alternativ. Sten går nog också bra men då bör den vara större så inte intrycket blir plottrigt och framförallt inte radat, lite arbete att få det snyggt och kan bli svårt med gräskanten som skall klippas.

Ett annat alternativ om du kan tänka dig en distinkt kant som framhävs men inte utmärker sig som stenarna är timmer som målas svart, en jättesnygg färg i naturen.

Och så finns det torvblock förstås, dessa kan man såga så kanten blir som en båge eller vilken form man nu vill ha. Jag har använt mig en hel del av torvblock som blir väldigt vackra efter några år när de täcks av mossa.

Några bilder av torvblock som kant.

[bild]

[bild]
Gillar iden med torvblock faktiskt.
Rabattkant i plåt har jag tidigare haft. Har både jag och barnen skadat foten.
 
Jag har lagt en stenkant sådär runt lite bärbuskar mm, det tar dock inte länge innan gräset letat sig genom till insidan.
 
J Jens33 skrev:
Plasten ska bort förstås. Det är inte helt färdig än. Jag måste bestämma mig för kanten innan den klipps bort.
Vad ska jag ha i den, bra fråga. Helst vill jag hålla mig till frosttåliga blommor typ, alunrot, vinterbär, pense, buxbom eller liknande.
Vad tycker ni?
Det var meningen att likna de här idéerna från Pinterest.
Då förstår jag! Det var livliga, frodiga rabatter!
Tyckte det såg ut att vara lite olika kanter på bilderna.
Om en väljer en kant (t ex plåt) som hindrar rotogräsen från att krypa över, kommer fröogräsen ändå ;). Bästa sättet att hantera ogräs är att inte lämna en massa bar jord där det kan växa, så plantera så mycket du bara kan av det du vill ska växa i rabatten!
På dina inspirationsbilder är det tydligt jobbat med växter i olika höjd. Närmast kanten låga växter och sedan mera högväxande ju närmare planket/häcken man kommer.
Närmast kanten hade det varit snyggt med funkia som lägger bladen lite över stenkanten. Alunrot är också lågväxande.
Sedan högre växter, t ex dagliljor, malva, getrams eller blåklint. Höstflox är hög och blommar som namnet antyder på hösten, vilket gör att det händer något i rabatten även efter sommarblommorna blommat över.
Alla växter jag räknat upp är perenna (fleråriga) och härdiga åtminstone till odlingszon 4.
När du planterar perennerna, gräv samtidigt ner en massa lökväxter för blomning på våren; vårlök, krokus, påskliljor, tulpaner osv.
 
  • Gilla
vitt_prio143
  • Laddar…
Vi har lite olika rabatter där vissa nog närmast liknar den näst sista bilden. Vi har ingen speciell kant mot gräsmattan.

I vissa fall har vi någon marktäckare som vi låter gå över gräsmattekanten och håller efter genom att bara köra med gräsklipparen. I andra kantskär vi minst en gång om året.

Ska man ha det så krispigt som dina andra bilder visar får man ligga i.
 
A
A Abies koreana skrev:
Jag förstår vad du menar, små lysande kullerstenar, dessutom perfekt radade är en anomali i den miljön och drar omgående blickarna till sig.

Det finns ju cortenplåt som är rostig och inte lyser upp platsen, kanske kan vara ett alternativ. Sten går nog också bra men då bör den vara större så inte intrycket blir plottrigt och framförallt inte radat, lite arbete att få det snyggt och kan bli svårt med gräskanten som skall klippas.

Ett annat alternativ om du kan tänka dig en distinkt kant som framhävs men inte utmärker sig som stenarna är timmer som målas svart, en jättesnygg färg i naturen.

Och så finns det torvblock förstås, dessa kan man såga så kanten blir som en båge eller vilken form man nu vill ha. Jag har använt mig en hel del av torvblock som blir väldigt vackra efter några år när de täcks av mossa.

Några bilder av torvblock som kant.
A Abies koreana skrev:
Jag förstår vad du menar, små lysande kullerstenar, dessutom perfekt radade är en anomali i den miljön och drar omgående blickarna till sig.

Det finns ju cortenplåt som är rostig och inte lyser upp platsen, kanske kan vara ett alternativ. Sten går nog också bra men då bör den vara större så inte intrycket blir plottrigt och framförallt inte radat, lite arbete att få det snyggt och kan bli svårt med gräskanten som skall klippas.

Ett annat alternativ om du kan tänka dig en distinkt kant som framhävs men inte utmärker sig som stenarna är timmer som målas svart, en jättesnygg färg i naturen.

Och så finns det torvblock förstås, dessa kan man såga så kanten blir som en båge eller vilken form man nu vill ha. Jag har använt mig en hel del av torvblock som blir väldigt vackra efter några år när de täcks av mossa.

Några bilder av torvblock som kant.

[bild]

[bild]
Hur funkar det med gräs och annat på torvblock? Om man tjongar ner block som kanter behöver man då hålla efter och rensa om det är framförallt mossa man vill ha, eller är det för ogynnsamt och surt för ”ogräs”? Jag tänker om risken är att det bara blir en gräsvalk med tiden som är jobbig att klippa…
 
Emma242 skrev:
Hur funkar det med gräs och annat på torvblock? Om man tjongar ner block som kanter behöver man då hålla efter och rensa om det är framförallt mossa man vill ha, eller är det för ogynnsamt och surt för ”ogräs”? Jag tänker om risken är att det bara blir en gräsvalk med tiden som är jobbig att klippa…
Jag har aldrig satt torvblock direkt mot gräsmatta så där tror jag man behöver ha sten eller grus som en avskärmare mot gräset. Annars är det inga problem med ogräs, det enda som växer i blocken är mossa och ljung. Aldrig rensat ett enda ogräs i torvblocken och jag har haft dem i mer än tio år säkert och de finns som kant på många ställen.

Fantastiskt med ljungen som tittar upp, torven har ju legat under vatten i evigheter och ljungen har envist väntat på att någon eller något befriar den från den blöta miljön.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.