Jag har hört att det kan bli problem med fukt i källaren om man har rabatter mm runt husväggen, stämmer det?
I så fall, ska man rensa bort rabatterna, gräva och fylla upp med sten och grus?
Hur djupt, hur långt ut från väggen och vilken sorts sten/grus?
Jag har inte tänkt att inreda källaren, räcker det då istället med en avfuktare, och hur ofta ska man köra den?
 
Jag tog bort samtliga rabatter runt mitt gamla hus. Det räcker med att du har öppen jord eller grus/sand längs sockeln. Det är främst rabattväxternas rotsystem som håller kvar fukten i grundväggen.

Har du fukt i källaren eftersom du funderar på avfuktare? Detta är ingen fråga man kan svara på utan att veta källarens djup, kondition, 'inredning' etc. Att det finns fukt i källare behöver inte betyda att det är något fel - gamla källare var fuktiga. Om du inte fyller upp källaren med möbler, inredning etc och håller den väl ventilerad kan detta i första hand ge indikation om det finns problem. Ett första försök kan också vara att tvätta ur källaren med klorin ett par ggr/året.

Har du precis köpt huset och har källaren besiktigats av tex Anticimex?
 
Jag har för mig att jag läst någonstans att man bör har rabatter mellan 0,5 till 1 meter ut från sockel just för att inte rotsystem ska ställa till det och för att du ska ha dränerande material (grus) närmast grund. Det kanske ser lite konstigt ut när rabatterna anläggs men när väl växtligheten fått lite höjd så ser det riktigt bra ut.
 
Jag har grävt upp rabatterna runt vårt hus o har idag roat mig med att gräva ut o lagt markväv.. Imorgon ska de fyllas upp med grus i lämplig storlek... Varken jag eller min fru har ork eller energi att ligga på alla fyra o rensa ogräs i rabatterna.. Så vi lägger ut grus o sen får blommorna stå i krukor och zinkbaljor..
 
Det är dessutom så att alldeles intill väggen blir det ofta litet väl torrt för många växter. Så om du flyttar ut rabatterna en bit får du, förutom en bättre fuktskyddad källare, gladare växter som du inte behöver vattna lika ofta.

När du ändå håller på och gräver kring huset, se till att marken får en liten lutning ut från väggen om den inte redan har det.
 
Vi tog bort alla rabatter som fanns mot husgrunden.
Har en klematis kvar som jag inte vet hur lätt det är att flytta.


F.ö. känns det lite dumt att vattna huset, det växer ju inte ändå ;D
 
Hur långt ner gräver ni bort jord och ersätter med grus? Skall göra detta i vår sommarstuga nu i sommar, tänkte gräva bort ca 30-40 cm från huset men vet inte hur långt ner, har det någon betydelse, eller vill man abra bli av med växter/rötter?
 
MMR skrev:
Hur långt ner gräver ni bort jord och ersätter med grus? Skall göra detta i vår sommarstuga nu i sommar, tänkte gräva bort ca 30-40 cm från huset men vet inte hur långt ner, har det någon betydelse, eller vill man abra bli av med växter/rötter?
Jag har grävt bort ca 2 dm .. Lagt marktäckväv och sen lagt på grus...
 
Tack för svaret, vilken typ av grus/singel skall man använda?
 
Jag åkte till närmsta grus o schakt företag o berättade vad jag skulle ha de till o de visste vad man skulle ha... Kan tänka mig att de e 15-20 mm dimension på de....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.