Rabarberpajsnörd som man är, så kör man "all in" på just detta så här års.

Dock - för varje paj, så löser jfb oftare och oftare när jag har ugnen i gång. Inte direkt, men inom en 10 minuter.

Detta är något som har kommit de senste två månaderna med högre och högre frekvens, och idag inser jag att jag måste åtgärde innan nästa paj. :)


Ugnen är en 10 år gammal inbyggnadsugn (gaggenau), och jag tror att det bara händer när elementen är igång, (dock inte direkt, utan efter ett tag) annars verkar det inte hända. Matas med vanligt 230 uttag.

JFB är en Hager sedan förra sommaren, värmesystemet har egen JFB.

Sista gången idag, i ren desperation för att få min dos paj, så slog jag av samtliga säkringar i centralen, men den löste ändå efter några minuter.

Så:- hur går man vidare?

Min första tanke är att ansluta meggern mellan jord och fas/nolla (ihopkopplade) på anslutningssladden och se om det blir något fel, men jag tror inte att elementen kopplas in om det inte finns spänning (tror att elektroniken styr), så jag tvekar att riva fram ugnen och testa detta.

Har ingen strömtång, men det kanske är det ända sättet?

Kan ju iofs koppla jorden via strömmätningen på multimetern och hoppas på att det inte blir några jättespikar som bränner multimetern.


Skulle möjligen kunna koppla in en lös "plugg-JFB" i själva ugnsuttaget, jag har en Cotech 30mA/30mS , men det är väl tveksamt om den inte drar tillsammans med huvud-JFB. Kostar väl inget att prova iofs.
 
Låter som ett typiskt fel på värmespiralerna i ugnen, just det att felet uppträder när den blir varm. Är det en bra ugn så ska det gå att hitta resevdelar. Men då behöver du veta vilken av dem som felar, om du nu inte byter alla.
 
  • Gilla
vespaman
  • Laddar…
Jag hade ett liknande fel på vår electrolux spis, när den var ungefär 10 år. Jag försökte först megga, men hittade inget fel.

Det visade sig att om jag först värmde upp ugnen i ca 2 min (så länge gick utan att jfb löste ut), och sedan snabbt kopplade ur värmeelementet och meggade det så var där ett isolationsfel. Dvs. det visade sig bara när ugnen var varm.

Det som är lite lurigt med ett sådant här fel. Är att det behöver inte vara ugnen som är problemet.

OM du har en överledning mellan nolla och jord någonstans i huset. Ex. en skruv genom ett elrör någonstans. Då kommer jordfelsbrytaren att bryta så fort det går hög ström i nollan från någon förbrukare i huset (Ugnen är en stor förbrukare). För en liten del av strömmen kommer att välja att gå ut via felstället, den strömmen ökar då om man kopplar in en stor förbrukare.
 
  • Gilla
vespaman
  • Laddar…
Har du provat om du får samma resultat med blåbärspaj? ;)

Sorry, kunde inte låta bli.
 
  • Gilla
corre och 2 till
  • Laddar…
Gör en visuell inspektion på det övre elementet. Ser du att den böjer av/är deformerad någonstans så är nog felet där. Eller så testa om du kan köra övre respektive undre elementet separat. Då bör du kunna finna vilket som har jordfel.
Jag gissar på övre.
 
  • Gilla
vespaman
  • Laddar…
Bra, ni har alla hjälpt!

torbeno har ju den självklara första diagnosen klar - att prova övre/undre element var för sig.

Dalbotös: Blåbärspaj är ju självklart nästa steg, men det är väl någon månad bort. Kan heller inte tänka mig att jag kan skrapa ihop tillräcklingt med blåbär på min tomt för ett godkännt test.

hempularen - bytte bytte du element eller hela ugnen?

Bo; Tror att det är Siemens som har sina fingrar med i Gaggenau-röran, så reservdelar torde finnas.


Tack för förslagen, i morgon skall jag testa och inspektera vidare!
 
Jag behöver ett bra recept för min buske, helst inte så surt
20140606_201030.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Jag bytte elementet. Det var lätt. Sedan är en av (de få) fördelarna med electrolux märkena, att de har en reservdelsbutik på nätet. Matar man in produktnumret (det långa från den svåråtkomliga etiketten) så får man upp en sprängskiss, lätt att identifiera rätt del. Sedan kommer den typ dagen därpå.
 
Är inte så insatt i matlagning mm
Men jag har för mig att för att rabarber ska vara som godast så ska man plocka när den precis börja växa. Blir den fullstor så brukar de bli lite sega/sträva. Blomningen plockar många bort. varför vet jag inte. Men efter det och när den kommer igen så är de som godast igen. För att vara riktigt smarrigt så är det mycket socker som gäller. vet att man sprang runt med rabarberstänger som man hade sköljt av med trädgårdsslangen och en kopp med socker som man var där och doppade i mellan varje tugga :p
 
Bo.Siltberg skrev:
Jag behöver ett bra recept för min buske, helst inte så surt
Dom ser helt färdia att skördas!

Jag brukar köra typ;
Pajdeg 3dl mjöl, 125g smör (blanda tills det är smuligt), 2msk vatten, blanda igen och in i kylen ett tag.
Kavla ut, och ner i pajformen. Picka hål med gaffel.
4-5 rabarberstänger, som man skalar lite granna, hackar 1cm bitar, slänger i pajformen, strör drygt en dl socker över. 1,5 om man vill ha lite sötare.

In i ugnen 225 grader en halvtimma ungefär.

En del brukar säga att rabarber är bäst fram till midsommar ungefär, eftersom sedan blir dom lite onyttiga. Beror lite granna på typ &så, om man nu vet vad man har. Blommor tar man av, så ingen energi slösas på den.

Tänker prova att frysa in lite färdighackad rabarber i år, eftersom ugnen bråkar.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
vespaman skrev:
Tänker prova att frysa in lite färdighackad rabarber i år, eftersom ugnen bråkar.
Tips från coachen. Ta dubbla, gärna tredubbla, eller ännuhellre bigpack glasslådor till förvaringen.
Rabarbern fryser inte helt och rinner långsamtlångsamt genom minsta por.

//erik (som hade ett mindre h***te med att tvätta frysen och lådan)
 
  • Gilla
vespaman
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.