Idag har jag nöjet att presentera ett sprillans nytt quiz av medlemmen @Krilleman! Det blir intressant att se hur många frågor ni klarar, jag klarade fyra och det var rena turen.

Quiz: Vad pratar rörmokaren Krilleman om? https://www.byggahus.se/quiz/150-vad-pratar-rormokaren-krilleman-om

I den här tråden berättar vi vad vi fick för resultat och diskuterar quizet i största allmänhet.

Vattenläckage vid en koppling mellan rör i ett VVS-system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi inspireras av en läckande koppling hos medlemmen Winthorpe.
 
Rätt svar på legionellafrågan är fel.
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle just skriva det samma. Jag fick kolla så att jag inte mindes fel. Men jag svarade rätt.
Dock är facit fel.
 
7/10

Golden retriever sitter vid ett skrivbord framför en dator med texten "I have no idea what I'm doing".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
useless useless skrev:
Rätt svar på legionellafrågan är fel.
Jag kollar med @Krilleman och återkommer!
 
Krilleman
useless useless skrev:
Rätt svar på legionellafrågan är fel.
Jag visste nog allt att det skulle bli lite diskussion ang denna frågan. ;)

Det var en liten medveten lite slamkrypare om man inte läser frågan fullt ut.
Men det är faktiskt helt korrekt med 50°C och inte 55°C som nog majoriteten gissar.

Bakterien börjar dö vid 50°C med det tar längre tid för detta vid den temperaturen.

Vid 50°C är 90% av bakterierna döda efter 5-10 timmar.
Vid 60°C är 90% av bakterierna döda efter mindre än 10 minuter.
Vid 70°C är 90% av bakterierna döda efter mindre än 1 minut.

Källor:
https://sustend.se/nar-kranvattnet-blir-farligt-legionellabakterier/
https://sv.wikipedia.org/wiki/Legionella

(y)(y)(y)
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
44,5 enligt din graf ;)

Men i ditt länkade dokument står det skrivet annorlunda.

Jag anser att fråga 9 är korrekt! (y)

Textdokument som diskuterar legionellabakteriens tillväxt vid olika temperaturer, med markerad text som avser temperaturer över 50 °C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Att det sker en reduktion vid mer än 50 grader stämmer också. Även att det sker en reduktion vid mer än 1000 grader...
Frågan var vid vilken temperatur dom börjar dö och det är vid 45 grader.
 
Krilleman
useless useless skrev:
Att det sker en reduktion vid mer än 50 grader stämmer också. Även att det sker en reduktion vid mer än 1000 grader...
Frågan var vid vilken temperatur dom börjar dö och det är vid 45 grader.
Hela frågan var tilltänkt uppbyggd på den magiska talet 50º. Så jo visst skulle jag nog valt ett annat ordval för enkelhetens skull. Allt var ju glasklart när jag knåpade på detta, men så är det när man har en enkelspårig rörmokarhjärna! :whistle:

Jag ber Marlen faktakorrigera för semesterfriden! (y)
 
Redigerat:
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Du fick 5 av 10 möjliga. Du klarade dig bättre än 169 personer (41%) av de 410 som gjort quizet.

Jag är positiv och anser mig halvbra! :rofl:
 
tommib
8/10. Inte helt bortkommen på VVS heller tydligen. Missade legionellatemperaturen (pinsamt, borde veta bättre) och hur lång tid det får ta för varmvatten i ett VVC-system vilket var överraskande länge. Får det verkligen ta så lång tid? Jag trodde hela vitsen var att det skulle komma direkt.
 
Det är väl snarare gränsen för när man behöver installera VVC. I flerbostadshus är det maxgränsen oavsett teknik bakom
 
Mikael_L
6 av 10.

Jag känner mig nöjd, det var endast en fråga jag var tvärsäker på (tillsammans med 81% av de som gjort quizet ;)).
Sen var det idel gissningar, utesluta det minst troliga och faktiskt, för några frågor, en liten liten aning om vad som gäller, men långt ifrån säker. :)
6 rätt är bra resultat med de förutsättningarna. :)
 
7 av 10 får man väl anse som godkänt för en amatör ? Missade radiatorgängan, toalettstolen och tiden för varmvattnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.