Idag är det fredag och dags för nytt quiz! Jag har satt ihop 10 blandade quizfrågor med svåra ord man kan stöta på när man bygger eller tittar på hus i största allmänhet. I alla fall så tycker jag att orden är svåra, frågan är vad ni tycker?

Quiz: Svåra hus och byggord https://www.byggahus.se/quiz/156-svara-hus-och-byggord

I den här tråden berättar vi vad vi fick för resultat och diskuterar frågorna i största allmänhet.

Ett hus med distinkt taklutning och byggdetaljer inspirerande för ett quiz om svåra byggord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi inspireras av ett hus som har en byggdetalj jag frågar om i quizet.
 
7/10
Knepigt!
 
Gott att höra
 
7/10. Men, fråga sex - vad är skillnaden mellan andra och tredje svarsalternativet? Blir det inte samma sak?
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Uppfriskande knepigt. 8/10. En kunde jag inte, en tycker jag att jag har rätt fast det markerades som fel. Om man frågar efter "folkliga benämningar", så kan det bli så att flera alternativ är rätt. Jag gissade på det ord som jag hört oftast. Men tydligen så har man använt andra ord i andra kretsar.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
B b8q skrev:
7/10. Men, fråga sex - vad är skillnaden mellan andra och tredje svarsalternativet? Blir det inte samma sak?
Ledtråd: BTA vs BYA
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Ledtråd: BTA vs BYA
OK då, fast jag tycker att BYA inte riktigt beskrivs av något av alternativen (men nu var det BTA det handlade om).
 
B b8q skrev:
Jo vars, BTA är ett av alternativen, (ska inte avslöja vilket), men varför jämföra det med BYA, det är inte något av alternativen - i BYA räknar man ju med skärmtak, balkonger lägre än 3m, etc.

Därför tyckte jag att alternativen 2 och 3 var lite för lika.
BTA räknas ju för alla våningar. Så på ett 3-våningshus är BTA typ 3 ggr större än BYA.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
BTA räknas ju för alla våningar. Så på ett 3-våningshus är BTA typ 3 ggr större än BYA.
Det är lite det jag menar. ”Rita upp ytterväggens begränsning på en karta. Vilken area blir det innanför den?”
Nu var det ju en ”förenklad definition” som efterfrågades, så jag ska inte framhärda. Men jag blev förvirrad.
 
BYA inkluderar väl även balkong och takutsprång om dom är tillräckligt långa?
BTA är som sagt var summan av alla våningar.
 
7 av 10 bara :(

Men jag har en invändning mot alternativen i fråga 9:
Det som anges som balkong brukar vi vanligen kalla veranda.
 
8/10. En bra fredag!

Vem fasen bryr sig om energieffektivitet och byggytor ändå :crysmile:.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
7 av 10 bara :( Men jag har en invändning mot alternativen i fråga 9: Det som anges som balkong brukar vi vanligen kalla veranda.
En veranda är en lång balkong som ligger i markplan.
 
Åsa Lund
Full pott, kul quiz :D
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Hemmakatten
Detta quiz gick bättre än det förra jag gjorde. Hade tur när jag chansade på ett par frågor. 8 av 10 rätt.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.