Sitter och jämför offerter och kunde inte låta bli att göra ett litet bygg-quiz av det hela. Är ni på? :)

Här är exemplet:
Två professionella snickare jobbar heltid i 10 veckor med att bygga ihop ett prefabricerat hus. Under tiden har de hjälp av två VVS killar som jobbar heltid i två veckor. De får också hjälp av en elektriker tre veckor. Två målare är också på plats under drygt två veckor, de målar dock bara på insidan av huset. En plattsättare dyker upp på slutet och jobbar heltid i två veckor för att helkakla ett badrum på 10m2 och lägga klinker i hall och tvättstuga som tillsammans utgör ca 16m2.

Förutsättningarna de har är att plattan/grunden är klar och de står på plats för att ta emot och färdigställa ett Trivselhus av modellen skiss 937 med oinredd vind (dvs ingen trappa heller) och en utökad bya till ökad boyta till 116+76. http://www.trivselhus.se/SingleHusskiss.aspx?id=3&houseid=1604

Fråga 1. Vem/vilka klarar av att utföra jobbet på den tid de fått enligt ovan ex och vem kommer att fika väldigt mycket?

Fråga 2. Vad tror ni de har får timlön?

Så vem har bäst bygg-koll härinne?:D

Ps inte vårt hus men ganska likt:p. Så om ni vill så kanske jag kan återkomma med svar till våren...
 
Om man förutsätter att plattan är klar med golvvärme så kommer rörisarna att vara klara på 2 dagar i sämsta fall.
Som exempel så kompletterar vi 2 badrum, ett kök,en tvättstuga, hänger och kopplar 5 radiatorer (övervåning) samt spolar golvvärmen.
Kollegan kopplar pannan o monterar utkastare samt syr ihop lite fördelningsrör.
Detta tar oss en dag för 2 pers.

Plattisen borde inte behöva 2 veckor heller.

Timlön för rörisarna ca 170 kr/tim
 
Har en annan fråga, hur mycket tid har en gammal kärring över?
 
Jävla dum tråd.
 
På 1 svarar jag att den som står bredvid och tittar på och ställer frågor, åtmonstone påstår sig kunna bygga snabbast,
På 2 angående timlön: så är det väl fast pris på legohusen ? ;)
 
Det låter i överkant med tid för allihopa. De kanske la ner mer tid på fikalistan än huset...
 
Ok, hade förväntat mig dessa reaktioner men det hela handlar egentligen om hur sjuk byggbranchen är, särskilt i stockholmsområdet. Vårt hus är alltså väldigt likt det som beskrivs ovan och blev väldigt irriterad över vilka priset, och prisvariationer, offerterna uppvisade. Att köpa all arbete som beskrivs skulle kunna kosta allt mellan 500-900tkr. Men då funderar man ju på vad är rimligt?! Innebär det att de billigaste har svartjobbare och de dyraste tar det j-vligt lugnt... man får vad man betalar för säger en del...jaha, men då blir vårt prefab hus ett slott om vi pröjsar närmare en mille för att få det färdigställt då;)... Ja, ni fattar: frustration!

1. Nu närmar det sig en lösning och priset landar nog på ca 600tkr. Byggtiden enligt avtalet blir nog 16v men det har ju inget med antalet arbetstimmar att göra...

2. Kan dock meddela att vi tog in många offerter och gemensamt var att allt extra arbete skulle debiteras med 340-380kr/tim (oavsett vad arbetet gäller)
 
Marypytting skrev:
Ok, hade förväntat mig dessa reaktioner men det hela handlar egentligen om hur sjuk byggbranchen är, särskilt i stockholmsområdet. Vårt hus är alltså väldigt likt det som beskrivs ovan och blev väldigt irriterad över vilka priset, och prisvariationer, offerterna uppvisade. Att köpa all arbete som beskrivs skulle kunna kosta allt mellan 500-900tkr. Men då funderar man ju på vad är rimligt?! Innebär det att de billigaste har svartjobbare och de dyraste tar det j-vligt lugnt... man får vad man betalar för säger en del...jaha, men då blir vårt prefab hus ett slott om vi pröjsar närmare en mille för att få det färdigställt då;)... Ja, ni fattar: frustration!

1. Nu närmar det sig en lösning och priset landar nog på ca 600tkr. Byggtiden enligt avtalet blir nog 16v men det har ju inget med antalet arbetstimmar att göra...

2. Kan dock meddela att vi tog in många offerter och gemensamt var att allt extra arbete skulle debiteras med 340-380kr/tim (oavsett vad arbetet gäller)
Tja, fast de 340:- ser ju inte den anställde snickarn, tydligen finns det avgifter som ska betalas,sa chefen

En frissa tar förresten uppåt 1000-1500 i timmen, å vad har hon för utgifter, ? En sax ! ;)
 
Mäster skrev:
En frissa tar förresten uppåt 1000-1500 i timmen, å vad har hon för utgifter, ? En sax ! ;)
Japp, en sax, hyra av en stol i en lokal eller alternativt en lokal – kanske i en central stadsdel (=dyrare), kontinuerliga vidareutbildningar (fråga din fru om hon vill bli friserad av någon som klipper som man gjorde 1978 t ex), diverse hårpreparat/-behandlingar, egenavgifter m m m m m m m ...

Jag anar ett visst förakt från ett skrå mot ett annat??? Personligen skulle jag inte vilja klippa mig själv men jag kan tänka mig att slå i en eller annan spik med min alldeles egna hammare...

Jag tycker att trådskaparen har en poäng, faktiskt.


MVH
Ronnie
 
Glömde bort – en frisör behöver nog en kam också... å kanske en borste. Eventuellt behöver de flera saxar och till och med en rakapparat av något slag. Tror faktiskt att jag sett en hårfön och en hårtork någon gång när jag varit hos de däringa blodsugarna och blivit klippt.

MVH
Ronnie
 
Å speglar...

Ånyo vänliga hälsningar
/Ronnie
 
Och en stol som kunden sitter i. Och ett skynke, så man inte får hår över hela sig. Och ett tvättställ där man kan få håret tvättat före klippningen ifall man inte har vett på att göra det hemma.

Men framför allt behöver de en sax; och den är dyr den! Annars skulle de inte kunna ta 1000-1500 i timmen.

MVH
Ronnie
 
Aha, anar att jag trampat en frisör på tån,

Hyra för lokaler har många andra än frisörer
Kostnad för maskiner å verktyg, så slår många yrkesgrupper dem på fingrarna i den frågan,

Egenavgifter, hmm , är det unikt för frisöryrket ? Måste ta upp det med chefen, det visste han nog inte. Undrar om vi kan få tillbaks de pengar vi felaktigt betalat in in ?

Det tar ca 10-15 minuter att klippa mig,
sist kostade det 280 :- , i utkanten av någon stad,
Jag vill minnas att det gick till på samma sätt 1976,

Det tog lite längre tid när våran målare klippte mig , med samma sax hon har till tapeterna, sittandes på en campingstol , det blev rasande grannt,
Hade det inte blivit det , så växer det ut nytt hår, hela tiden , det är helt hopplöst faktiskt.

Har ett par bekanta som får träna på mig, de gånger jag är hemma,,
Att boka in sig hos en frissa är lite svårt, då man inte säkert vet vilken kommun man är i två dagar senare,
Det bekymret har väl inte så många frissor heller t.ex,

Förakt från ett skrå för ett annat, nja, snarare för prissättningen i relation till den faktiska kostnaden, plus att blir det fel, så tar det 15 minuter att åtgärda en månad senare,
å materialet håller jag med...;)

Inte bara frisörer som tar mycket betalt dock, bilverkstan ligger inte långt efter,
Om vi ska räkna timkostnad..
 
Mäster skrev:
Aha, anar att jag trampat en frisör på tån,
Nix, frisör är jag inte. Men jag fattar att frisörer behöver mer än en sax för att försörja sig, precis som en snickare behöver mer än en hammare.

Mäster skrev:
Hyra för lokaler har många andra än frisörer
Kostnad för maskiner å verktyg, så slår många yrkesgrupper dem på fingrarna i den frågan,
Jajamänsan, men summasumarum har de högre etablerings- och driftskostnader än priset för en sax. Själv jobbar jag med grafisk design och har under mitt yrkesliv hittills investerat drygt 300 000 i mjuk- och hårdvara; utbildningar borträknat. Är likaväl inte avundsjuk på frisörer för det...

Mäster skrev:
Egenavgifter, hmm , är det unikt för frisöryrket ? Måste ta upp det med chefen, det visste han nog inte. Undrar om vi kan få tillbaks de pengar vi felaktigt betalat in in ?
Skrev jag att endast frisörer har egenavgifter att betala? Tänk efter nu och försök följa med: Det var ett exempel på kostnader som frisörer har utöver att köpa en sax, som du ville ha det till. Är du med på tåget nu?

Mäster skrev:
Det tar ca 10-15 minuter att klippa mig,
sist kostade det 280 :- , i utkanten av någon stad,
Jag vill minnas att det gick till på samma sätt 1976,
Jaha?

Mäster skrev:
Det tog lite längre tid när våran målare klippte mig , med samma sax hon har till tapeterna, sittandes på en campingstol , det blev rasande grannt,
Roligt att du blev nöjd!

Mäster skrev:
Hade det inte blivit det , så växer det ut nytt hår, hela tiden , det är helt hopplöst faktiskt.
Ett problem du delar med mig och drygt 6 miljarder andra människor, försök ta det som en man.

Mäster skrev:
Har ett par bekanta som får träna på mig, de gånger jag är hemma,,
Att boka in sig hos en frissa är lite svårt, då man inte säkert vet vilken kommun man är i två dagar senare,
Det bekymret har väl inte så många frissor heller t.ex,
”då man inte säkert vet vilken kommun man är i två dagar senare” – men hallå... tillhör du nationella insatsstyrkan bland snickare eller vad som nu är din profession. "Ring 112 och begär jourhavande hantverkare" :D

Mäster skrev:
Förakt från ett skrå för ett annat, nja, snarare för prissättningen i relation till den faktiska kostnaden, plus att blir det fel, så tar det 15 minuter att åtgärda en månad senare,
å materialet håller jag med...;)
Med tanke på de trådar och inlägg som tar upp kunders problem med överdebiterande hantverkare på detta forum så skiter jag i att kommentera just den kommentaren, det känns överflödigt...

Mäster skrev:
Inte bara frisörer som tar mycket betalt dock, bilverkstan ligger inte långt efter,
Om vi ska räkna timkostnad..
Och på grund av (tack vare?) finans- och därmed följande byggkris kan man som privatkund plötsligt hitta hantverkare som faktiskt kan tänka sig att åtminstone lämna offert på ett jobb man behöver få gjort.
The times they are-a-changing...

MVH
Ronnie
 
Jag är mycket väl medveten om att frisörer har fler utgifter en saxen, trodde min ironiska ton gick fram,
Men alla branscher har utgifter, tyckte bara det var märkligt att det skulle gnällas på att man tar 300-350 i timmen som bäst, och få det att gå runt ,
när de flesta yrkesgrupper kostar lika, eller mer,
Frisören var bara ett exempel på extrem timdebitering, eller bilverkstan som tar 750-900 i timmen + en ohygglig avans på mtrl

Och ja, en viss jour ingår, att bara ha ett hus på gång skulle inte fungera för vår firma, om vi ska ha jobb fullt 5 dagar i veckan, alltså har man tre-fyra hus samtidigt att flaxa mellan , ett målas medan ett golvläggs osv, sen är det garanti på grejerna också, vilket betyder att man kan få hasta iväg till någon kund som fått bekymmer med värmen eller nåt,
Sen har folk den dåliga vanan att i bygga lite överallt, istället för på samma område, så 20 mil på morgonen är inte ovanligt, sen 10 mil på kvällen till nåt annat hus där man har en vagn..
Hur trodde du det gick till, att vi bygger hemma och mailar iväg det..:D
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.