Då har jag gjort ett nytt altanquiz där du kan testa dina kunskaper i altanbygge.

Quiz: Kan du bygga altan? https://www.byggahus.se/quiz/223-kan-du-bygga-altan-2021

I den här tråden berättar vi vad vi fick för resultat och diskuterar frågorna i största allmänhet.

Nybyggd träaltan vid hus med gröna väggar och vita fönster, inspirerad av Villa1949.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi inspireras av medlemmen Villa1949:s altan.
 
Redigerat:
  • Gilla
zoros1976
  • Laddar…
10/10 :cool:
 
Du fick 10 av 10 möjliga. Du klarade dig bättre än 146 personer (91%) av de 159 som gjort quizet
 
10/10... tur det kanske med tanke på hur f-bannat mkt altan jag har :crysmile:
 
9/10.

När blev 1,8m praxis på höjden för altan?
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Byggnadsinspektören i min kommun menade att om man bygger till volym till huset eller ännu mer förenklat, om man kan förvara något under altanen så är den bygglovspliktig.

Sedan tyckte hon inte att jag i våran mindre kommun behövde söka alls för 40 kvadrat varav 25 med tak byggt på pålar med golvet på 110cm. Så det är ju ganska spridda skurar.
 
Jag kan bygga altan men ruttnade på alla dessa dessa frågor om maxhöjder hit och dit. Är väl vad man kollar innan bygget.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
9/10 men var säker på att 0,5m gällde, när jag googlade trillade polletten ner, tänk om folk råkar förvara nåt under altanen, hur skulle det se ut...?!:rolleyes:
 
"Om du vill bygga ett staket eller ett räcke uppe på din altan så räknas staketet eller räcket inte med i höjden på altanen." Från boverkets hemsida. "Om du däremot vill bygga ett plank uppe på din altan så kan det krävas bygglov för planket." https://www.boverket.se/sv/byggande...a-utan-bygglov/altaner-uteplatser-och-uterum/
Rätta svaret på fråga 2 känns därmed felaktigt. Den totala höjden får vara högre om det är staket, däremot gäller 180cm om det är ett plank
 
  • Gilla
Xhoza
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.