Sådärja. Nu är nya underredet till hyvelbänken klart. Stadigt som attan och i rätt höjd. Allt gick helt enligt plan ända fram tills det var dags för lådförstycken, för då spårade det ut helt. Om mina trädfällare och virkesleverantörer är att lita på, så vet jag vilka de åtta träslagen är. Vet ni?
Snickerbänk i trä med skruvstäd, hyllor och lådor, placerad i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träbyrå med olika träslag och färger, svarta knoppar, grafisk design, modern, hantverksmässig finish.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack till @Taxture och @stigen för varsitt bidrag till högra raden.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Nilstyko och 29 till
  • Laddar…
Den ser väldigt fin ut och iden med dom olika lådfronterna är lysande!
Bugar, bockar och gratulerar! 👏
 
  • Gilla
Aepplan och 3 till
  • Laddar…
K
Hep Hep skrev:
Sådärja. Nu är nya underredet till hyvelbänken klart. Stadigt som attan och i rätt höjd. Allt gick helt enligt plan ända fram tills det var dags för lådförstycken, för då spårade det ut helt. Om mina trädfällare och virkesleverantörer är att lita på, så vet jag vilka de åtta träslagen är. Vet ni?
[bild]
[bild]
Tack till @Taxture och @stigen för varsitt bidrag till högra raden.
Riktigt snyggt!

Gör ett försök på några gissningar
Vänster
1. Valnöt
2. Lönn
3. Bergsask
4.

Höger
1. Alm eller Ask
2. Ek
3. Körsbär
4. Alm eller Ask
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Tackar. Jag funderade på om jag skulle svara som i Mastermind med halvrätt om det är rätt trä på fel plats, men det blir nog för rörigt. Jag bockar av när det är helt rätt.

Valnöt
Lönn
?
?

?
Ek
?
Alm

Jag var lite sugen på en front i amarant, men då hade halva mitt förråd gått åt och den sparar jag till något mer spännande än en hyvelbänk.
 
  • Gilla
P D Svensson och 1 till
  • Laddar…
K
Hep Hep skrev:
Tackar. Jag funderade på om jag skulle svara som i Mastermind med halvrätt om det är rätt trä på fel plats, men det blir nog för rörigt. Jag bockar av när det är helt rätt.

Valnöt
Lönn
?
?

?
Ek
?
Alm

Jag var lite sugen på en front i amarant, men då hade halva mitt förråd gått åt och den sparar jag till något mer spännande än en hyvelbänk.
Låter som ett spännande pris till den som gissar rätt 😉
 
Ok då tror jag så här

Valnöt
Lönn
? Furu
?

? Körsbär
Ek
? Mahogny
Alm
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Nära nu. Ola prickade just alla utom en. Jag kan väl säga att jag tog en kantbit av en spillbit jag fick på ett sågverk, så den är inte direkt representativ för hur träslaget brukar visas.

Edit: Nedersta vänstra är kvar alltså.
 
Rönn?
 
Frustrator Frustrator skrev:
Rönn?
Längre bort. Mycket längre bort.
 
Hep Hep skrev:
Längre bort. Mycket längre bort.
Chansade när du skrev sågverk och inte representativ. Rönnen går ju i bland med de där riktigt mörka partierna. Och tänkte ändå lokalt om på ett sågverk..
 
Sågad på Orust, växte långt bort och är lite lurig att limma.
 
  • Gilla
Ordförande
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Sågad på Orust, växte långt bort och är lite lurig att limma.
Kanske inte tillräckligt lång bort med olivträd då..klassiskt med olivlundar på Orust har jag hört..
 
K
Lånar din tråd lite @Hep, på samma tema ändå.
En kamrat kom förbi med några gamla brädor från hans mormor och morfars sommarställe. Blev enklare skärbrädor så han fick prova på att hyvla och fräsa kanterna.
Denna vet jag inte vad det kan vara för träslag, var inte valnöt och luktade lite exotiskt/rökelse typ när det bearbetades. Väldigt, väldigt mörk hela brädan.

Stående rektangulär mörkbrun träbit, lutad mot ljusgrön vägg, ovanför spridda tidskrifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hmm. Brunt, exotiskt, luktar. Kan det vara en annan variant av min sista ni inte gissat än. Var det lite oljigt eller fett när ni hyvlade?
 
ullberg
Med bilden och din beskrivning av den nya spelaren (bunt, exotiskt och luktar) - och mahogny redan avbetat - är det en galet ådrad teak längst ner till vänster?

/U
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.