Hej! Är ny husägare och har insett att vårt badrum är i behov av en uppdatering i våtskikt.

Problemet vi har är att badrummet är rätt gammalt. Kaklet ser ok ut men vi har en duschkabin som är dålig och som vi tänkt byta till ett badkar pga barn/blivande nyfödd.

Hade helst velat riva allt och börja på nytt men det kommer en extra i familjen om lite mer än en månad.

Kaklet går ej hela vägen upp vid dusch/badkar och sträcker sig ett par meter där ifrån och övergår till tapet. Tapeten i sig är i dåligt skick.

Kan man på något sätt riva tapeten och rolla nytt våtskikt där tapen nu sitter? Vill gärna skjuta på en helrenovering av badrum i ett par år då resten av huset är under renovering.

Snälla hjälp känner mig rätt handfallen och vill gärna slippa vattenskador.
 
  • Gammalt badrum med vit kakling, halvgenomskinlig duschkabin och synlig väggyta utan kakel vid badområdet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre badrum med vit kakel, duschkabin, handfat, tvättmaskin och rödbruna klinkers på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt badrumshörn med delvis kaklade väggar, slitna tapeter och ett fönster som delvis täcks av en växtmönstrad gardin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det är inte alls säkert att det finns något tätskikt där tapeten sitter när det är så urgammalt badrum. Men visst kan man riva tapeten och måla i stället, men det går ju inte att få det tätt mellan ett nytt tätskikt och det eventuella tätskikt som finns bakom kaklet så det blir ju inget tåligt våtrum för det.

Blandarens läge bredvid handfatet tyder, förutom ålder, på att det har stått ett badkar där tidigare. Man kan antagligen sätta in ett badkar igen men då gäller det att bada/duscha på det sätt som badrummet byggdes för, dvs. när man duschar av sig så gör man det sittande på huk i badkaret så att det blir minimalt med vatten på väggarna och golvet.

Det ser ut att saknas klinker och kakel där badkaret stod tidigare. Hur är det med tätskikt där egentligen?
 
Det går inte att quickfixa detta på ett bra sätt. Man kan inte bara slänga på ett tätskikt och förvänta sig att det fungerar. Detta utrymme har passerat bäst före för ganska länge sedan. Hur ser golvbrunnen ut?

Jag skulle slita ner tapeten,slipa och sedan måla med våtrumsfärg. Köpa en ny kabin om den gamla inte funkar för att se till att det inte blir mer vatten än nödvändigt överallt. Ett litet barn klarar sig fint i en badbalja. Är detta ert enda badrum så skulle jag prioritera upp renoveringen...
 
BirgitS
Det finns ju större duschkabiner där man bör kunna ställa en större badbalja på golvet om nu något barn är ett par år gammalt.
 
Trevligt hus med bra planlösning ni köpt, jag var själv intresserad av de. I min plan ingick dock att byta allt avlopp och tappvatten ut i gatan. Lägga igen dörren till köket och slå ihop badrum och toaletten. Montera en Mitsubishi luft-vatten (swm60) utedelen där den gamla luft-luften sitter.
Behålla köket och riva väggen till vardagsrummet, nytt golv och måla resten. KLART
 
Tack för alla svar. Insåg redan innan att "lösningen" vi hade skulle innebära vissa risker och att stänk skulle minimeras. Får se hur prioriteringarna ändras om.

Christian stensson antar att du var en av dem som budade in i slutet? Våra planer är inte helt olika din dock skiljer det sig att vi vill ha 2 toaletter så vi har valt att behålla väggen(4 toalettanvändare)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.