S
Hejsan

Har lite funderingar kring en liten toalett med duschkabinen. Idag är det klinker på golvet och kakel till axelhöjd, däröver målade skivor av något slag. Från någon gång 50-60-tal antagligen.

Under duschkabinen, som har ett avloppsrör till tvättstället där allt går ner genom golvet, har golvet ett hyfsat fall mot mitten av kabinen. Ungefär som om det hade varit en dush där någon gång i tiden. Det finns dock ingen brunn där.

Det jag funderar över är först och främst om det funkar att måla kaklet på väggen med våtrumsfärg, för att kunna ha en dusch utan själva kabinen, eftersom den tar lite för mycket plats i det lilla/trånga utrymmet. Färgen skall sitta kvar, så klart, och förhindra att fukt kommer in bakom kaklet genom fogarna.

I så fall får det också bli en golvbrunn och då är tanken att lägga en plastmatta på golvet, ovanpå klinkern, men med hål för brunnen, så klart. Att ta ut avloppet i taket i källaren är inget problem. Det finns ett gammalt oanvänt avloppsrör som kommer ut där någonstans, eventuellt är det på samma plats.

Det är säkert inte "by the book" ur flera perspektiv, utan en enkel ful-lösning för att få ett funktionellt utrymme tills hela den delen av huset ska blåsas ut och renoveras om 1-2 år.

Vad tror ni om målningen, kan man göra så?
 
Låt det va i ett år istället, finns ju ingen vits att lägga pengar på den lösningen.
 
S
Min frågeställning gäller alltså i första hand möjligheten och lämpligheten i att måla med våtrumsfärg på kakel utan tätskikt bakom, för att kunna ha en dusch där.
 
Du får ju dubbla tätskikt i den mån du har nåt av det i dag, inte bra. Att få färg att fästa är ju inga problem.
 
Men våtrumsfärg, är inte den ämnad till tak typ? På vägg/golv sätter man väl tätskikt eller matta? ..?
Eller finns helt tät våtrumsfärg?
 
S
Ja, våtrumsfärg för vägg finns, jag funderar mest på hur bra det funkar att måla direkt på kakel.
Något tätskikt bakom lär det inte vara tala om.
 
http://www.alcro.se/Inomhus/Arbetsomraden/Vatrum/ verkar ju vara gjord för att måla på det sättet du beskriver.
Finns ju en del saker du lär få tänka på. Framförallt ser jag inte riktigt hur du ska göra övergången mellan våtrumsmatta och vägg. Ska du nöja dig med en fläskig silikonfog och hoppas den sitter tillräckligt länge?
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
S
Tja, hur gör man normalt sett, i alla andra badrum som har matta på golvet och målade väggar?

Man målar först och sätter mattan sedan, antar jag. Men det får jag väl kolla upp också, känns dock mer som ett standardförfarande.

Dock sätter man väl som regel väggmattan ovanpå golvmattan. Som sagt, det får jag kolla upp vad tätsystemen anger.
 
Redigerat:
S
Bra länk där till Alcro, tack!
 
PatrikJo skrev:
[länk] verkar ju vara gjord för att måla på det sättet du beskriver.
Finns ju en del saker du lär få tänka på. Framförallt ser jag inte riktigt hur du ska göra övergången mellan våtrumsmatta och vägg. Ska du nöja dig med en fläskig silikonfog och hoppas den sitter tillräckligt länge?
Ja, ser man på! ....då har man lärt sig nått idag oxå. (y)
 
Kan inte påminna mig att jag någonsin sett ett badrum som har plastmatta och målade väggar i duschutrymmet. Det jag är orolig för är alltså att vatten kommer tränga in i övergången, och till slut göra så mattan släpper. Men då har du kanske redan rivit ut allting och byggt nytt.
 
S
PatrikJo skrev:
Kan inte påminna mig att jag någonsin sett ett badrum som har plastmatta och målade väggar i duschutrymmet. Det jag är orolig för är alltså att vatten kommer tränga in i övergången, och till slut göra så mattan släpper. Men då har du kanske redan rivit ut allting och byggt nytt.
Men vad finns i så fall på golvet i de badrum som har målade väggar? För målade väggar är ju inte direkt något ovanligt.
 
O
Du bör ha en speciell våtrumsväv för att få det tätt...
Frågan är då hur det blir med kaklet?
 
S
Ja, det var lite skumt det där med Alcro, för det står inget om kakel i beskrivningarna, och det är heller inte tydigt om väv är ett krav eller en option. Det framstår inte som ett krav.
 
S
Hahaha, vilket missförstånd.

Alcro är ett alternativ till kakel. Man kan måla istället för att kakla. Inte måla på kaklet ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.