Haft en Qubino dimmer liggandes i många år. Nu är den monterad i matrummet.

Jag får den dock inte att funka. Jag har en push button. Om jag ställer den på "monostabil" så kan jag tända och släcka lampan om jag inte har återfjädrande brytare. Lampan kan fås att tändas och släckas "mjukt", trevlig funktion mot en "binär" tändning. Men mitt syfte med dimmern är inte att få en soft on - off utan att kunna äta en måltid med nedtonat ljus alternativt fullt ljus om man gör någon annan aktivitet i rummet.

Ställer jag settings för "push button" så kan lampan tändas och släckas lite slumpmässigt. Tex tändas direkt om man klickar på knappen, för att efter x sekunder släckas igen "mjukt". Jag kan med olika parametrar justera hur snabbt den tänds eller släcks. Men att få den att "bli kvar" på en önskad ljusnivå är helt omöjligt.

Jag tycker inte manualens beskrivning av parametrarna stämmer med hur det verkar funka i praktiken. Har någon erfarenhet av denna dimmer eller ska jag helt sonika köpa en ny?

Just nu är jag väldigt neggo till Z-wave som jag upplever rätt klumpigt. Men ska även sägas att sålänge min gamla Vera Edge funkade så har systemet varit otroligt stabilt på övriga z-wave puckar (dock inga dimmers) som jag har... När veran dog köpte jag en HA Green och en Z-stick 7.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.