Hejsan, tänkte bara dela med mig och undrar om fler har råkat ut för detta.

Jag har flera stycken Qubino-puckar i min lägenhet.
Tidigare idag, 1-jan, så bara jag hörde en poff och lampan i TV-rummet (tak) slocknade.
Till den har jag en Qubino-dimmer puck (den äldre som bryter nollan och ej har Z-wave+). Det är lampan samt en extra tryckknapp inkopplat på den som jag har för scener i lgh.

Provade självklart med att trycka på knapparna (återfjädrande), inget hände, varken taklampa eller scener drog igång.
Öppnade dosan och kollade läget, såg inget ovanligt, inget varmt, eller något som bränt. Provade även bryta strömmen och starta om, hjälpte inget...

Så nu undrar jag om någon annan råkat ut för detta med Qubino-puckar (dimmern i detta fallet)??

Grejjorna är köpta 26 okt 2014, så garantin har väll gått ut men... aldrig krånglat nämnvärt, har det krånglat har det berott på controllern; ZipaboxDuo.
Sen undrar jag om InteraktivaHem fortfarande existerar, eller har de kk?

/hpnisse
 
Qubino dimmrar går väldigt lätt sönder vid överbelastning tyvärr..
 
Du skriver inte att du gjort det uppenbara; att byta lampan. Men jag gissar att du gjort det? Var det den som poffade? Isf kan den ha dragit med sig dimmern..
 
  • Gilla
power650
  • Laddar…
Angående överbelastning: den har funkat prima sen oktober 2014...
Det är en armatur med fyra stycken ljuskällor á 35W (tot: 140w). Ska väll tåla ca 200w?
Dock har en utav dessa fyra lampor i taket slocknat, men vad tråkigt om en liten lampa förstör en puck för 500 spänn?!?

Jag har provat koppla in pucken löst med sladd och testat, men Zipaboxen hittar den inte och spänningen ändrar sig inte på utgången, så får väll beställa en ny... :confused: jag som precis köpt puckar och dyra grejjer i jul...

Men tack ändå!
 
Ja, det är tråkigt.

Men jag har en hel hög med zwave prylar som har pajjat under åren. Några har jag lyckats laga själv, men några har jag hivat.
Har nyligen lagat 3 stycken plugindimmrar och 2 dimmerpuckar. Qubino är ju pottade, så dom är inte värt att ge sig på.

Just nu har en Greenwave powernode 6 börjat bete sig mycket konstigt - slår på reläer av sig själv slumpmässigt.
 
Okej.
De känns inte som att Qubino är gjorda för att laga, de är ju helgjutna (kanske vad det du kalla för pottade?! :) )

Men har beställt en ny nu... en extra fråga, funkar Z-Wave+ enheter med Zipabox? Jag förstår att man inte får de extra funktionerna som + innebär, men funkar de andra vanliga funktionerna som de ska??
 
hpnisse skrev:
Okej.
De känns inte som att Qubino är gjorda för att laga, de är ju helgjutna (kanske vad det du kalla för pottade?! :) )

Men har beställt en ny nu... en extra fråga, funkar Z-Wave+ enheter med Zipabox? Jag förstår att man inte får de extra funktionerna som + innebär, men funkar de andra vanliga funktionerna som de ska??
Z-wave+ skall fungera. Är den av nyare modell så har den även zwave+ inbyggt.
 
Japp, pottade från eng. "potted" . Man häller ner en flytande gucka som stelnar. Det är inte omöjligt att lösa upp guckan, men det är kletigt och kladdigt och tar en massa tid.

Egentligen lagar man i allmänhet inte någon elektronik idag (om det inte är väldigt värdeful), eftersom timlönen blir helt omöjligt låg. Men för husbruk kan man ju ägna några timmar om man är "lagd åt det hållet". :)

För din info kan även vanliga dimmers förstöras när lampor pajar, om det vill sig illa, och iom att man vill få ner storleken på alla puckar, så är det svårt att göra dom lika stryktåliga som störren enheter kan vara.


Jag har visserligen inte någon erfarenhet av Zipabox, men jag gissar att det funkar utan problem.
 
Från Facebook:

Interaktiva Hem
Igår kl. 09:59 ·
Bäste kund, p.g.a. migrering till ny hemsida så har dessvärre Interaktivahem.se legat nere. Vi jobbar på att lösa problemet, vi räknar med att sidan senast är uppe på måndag. Vi beklagar verkligen det inträffade, ha en trevlig kväll!


Rolig OT:
Kommentarer
Rickard Mattsson Är det också därför priserna på z-wave utrustning varit skyhöga jämfört med era konkurrenter under en tid?
 
Tack för alla svar!

Okej, får se när jag får enheten, men då borde det funka med Z-Wave+ då... Zipaboxen är från okt 2014, så det finns nog inget plus med den! :)

Det förklarar varför hemsidan låg nere, jag kollade på Facebooken med, men då hade väll inte den statusen kommit upp!

Tack igen! Underbart forum det här!! :wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.