Såg häromdagen på arga snickaren @ kanal 5 att dom slängde in en Q Vent ventilation som hade en värmeåtervinning på 75%. Då jag precis har bytt ut mina gamla glesa fönster mot täta 3glas fönster så behöver jag komplettera min ventilation på något sätt då det är ganska tätt som det är nu.

Jag har 120kvm övervåning + ca 80kvm källare så med Q Vent borde jag klara mig med 2 enheter uppe och en till källaren.

Är det någon som har erfarenhet av denna produkt? Hur fungerar den när det blir kallt? Bor i Gävle så det kan bli ganska kallt här på vintertid.
Finns det några bättre produkter men som inte blir så mycket dyrare. Känner nästan att 5000 per enhet är för mycket just nu så vill inte gå över det iaf.

Tacksam på lite feedback! :)

Produkten jag pratar om är
http://canvac.se/ventilation-q-vent.html
 
Jag blev också intresserad men efter att ha läst på är jag lite mer skeptisk. Q-vent tar ju in och ut luft på samma ställe, vilket gör att den kanske kan strula till den tidigare uttänka luftflödet i huset där luft går in vardagsrum och sovrum och ut genom kök och badrum.

Det kanske passar bra under vissa förutsättningar?
 
Qvent är en leksak. Från skötselanvisningen:

Slå av fläkten, om utomhustemperaturen faller under -10°C eller fuktigheten i rummet stiger till över 40%, för att förhindra att Lossnay-kärnan fryser eller skadas.
 
Airstar är en annan variant. Har ingen begränsning avseende utetemperatur. Har 2 st. och har väl inget direkt att klaga på annat än jag tycker att de kunde vara tystare, inget jag vill ha i sovrum eller vardagsrum direkt.
 
bonnier skrev:
Airstar är en annan variant. Har ingen begränsning avseende utetemperatur. Har 2 st. och har väl inget direkt att klaga på annat än jag tycker att de kunde vara tystare, inget jag vill ha i sovrum eller vardagsrum direkt.
Jag är sedan några veckor tillbaka intresserad av Airstar.
bonnier har du den nya eller gamla varianten av Airstar?
Har läst någonstans att de förbättrat ljudet på den nya.
Är det Comfort eller Light varianten av Airstar?

Skall montera dem utanpåliggande på källarväggen.
Vad jag förstår så rekomenderar de då Light varianten, så det är den som jag är främst intresserad av.
 
Hm ja då verkade ju airstar bättre. Men jag måste ha den ena i köket och den andra i vardagsrummet så kanske inte är ett alternativ då? Någon som kan bekräfta om deras nya enheter har blivit tystare eller ej?

Annars, vad är det för prisklass man måste upp i för att få en vettig? Husets boyta är som sagt 120kvm som är prioriterad. Sen har vi 76kvm uppvärmd källare som ev behöver ventileras också men är inget prio om det blir alltför dyrt.
 
De är nog ca. 4 år sedan jag skaffade dem, men om de inte kommit med någon ny modell efter det så skulle jag tro att det är den "nyare" modellen, Comfort 20. Huruvida de låter för mycket är självklart en smaksak, det kanske är jag som är känslig. En bra funktion är att man kan skruva ned varvtalet = lägre ljudnivå, men också mindre effektiv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.