Har hört från Bygg-oles rep att det varit problem med fläcka efter regn, enligt säljaren
tar man bara in Q-trall på beställning. OBS! Bara hörsägen har ej egen erfarenhet.
Balkongrutorna verkar dock fungera bra.
 
Har mailat Q-wood den 1 juni 2006 med fråga om kommentar till ovanstående ännu inget resultat. Har gett dom en ny chans att höra av sig, vi får väl se.....
 
Hej Gott folk!

Har lagt ca 75m2 q- trall förra sommaren, är inte helt nöjd med ytfinishen på
virket, det såg väldigt fint ut när jag fick det förra sommaren, men efter en vinter tycker jag att det blivit lite missfärgat av väder och vind. en del plank har kroknat , vilket har medfört att klipsen som sitter emellan varje bräda har spruckit, som i sin tur medför att
trallvirket lyfter sig på de ställen där klipsen har spruckit.som ni känner till så skruvar man inte i detta virket , utan det är fräst spår i sidorna som man trycker in klipsen i som man sedan skruvar fast i bärlinorna,jag fick förhandlat till mig ett pris på 31 kr per löpmeter av min lokala bygghandel. Sen så vitnar virket med tiden , typ som teak ifall man inte oljar in det.Fult eller snyggt , upp till var och en att avgöra.Jag ville bara ha en underhållsfri trall.Fast med facit i hand så hade jag nog inte köpt detta virke.En annan rolig sak är att det luktar spy om virket när man får det , det tog nog en månad innan det gick ur.SÅ jag skulle nog tittat på något annat virke typ sibirisk lärkträ ,även det finns som trall virke idag
 
**Skopis*** Eller någon annan som har erfarenhet av Q-trall.

Jag har kommit över ett parti Q-trall som jag skall börja lägga omgående.
Jag ska lägga det under plasttak och tänkte olja det med teakolja. Frågan
är om trät expanderar eller krymper med tiden. Hur breda springor rekommenderas
mellan plankorna. Jag tänkte förborra och plugga istället för "plastbindningarna" som dom har nu istället för clips. Allt för att det ska sitta så bra som möjligt. Mycket jobb, men det blir snyggt tror jag. Tänkte plugga med lärk för att få lite kontrast i golvet.
Men som sagt, hur tätt ska man sätta? Ju tätare desto snyggare tycker jag. Tacksam
för ett snabbt svar..

MVH Thomas i Örebro
 
Och så här blev det...
 
  • DSCN0562x.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska dubblera raderna med plugg till våren.
Jag skulle rekommendera Q-trall med tanke på att det blev riktigt snyggt, och gjort av en riktig amatör :) Kostnad runt 8000 kr (enbart golvet).
 
  • DSCN0563x.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.