Hej!

Jag bor på en tomt som ligger utanför detaljplan.
Tomten och flera byggnader på är q-märkt.

Detta genomfördes i slutet på 80-talet, mot dåvarande fastighetsägare vilja (flera inskickade klagomål)

Hur står är chansen att det ges rivningslov för ett q-märkt fritidshus?

Att renovera upp det beboligt är dessutom väldigt kostsamt, enda alt var att kommunen står för ersättning vilket känns svårt att få igenom då det redan på den tiden avslogs?
Dessutom saknas det badrum, vilket skulle behövas. Då behöver det ju även ändras om invändigt.

Svårt för folk att svara på detta, men någon har kanske varit i samma sits?

Stadsbyggnadskontoret är inte jättebra på att veta hur eller vad man kan göra, förutom att det är q-märkt och att det är bäst att låta det vara som det är och underhålla det för omgivningens skull.

MvH
 
Villaägarna hade ett liknande fall i ett reportage under 2020 tror jag. Stor uppförsbacke men inte omöjligt
 
Jag antar att du menar att det finns en detaljplan för din tomt? Eller hur menar du att huset är q-märkt?
q i äldre pbl-planer betyder rivningsförbud idag måste man komplettera q med ett r för att det ska vara rivningsförbud.
Så om det finns en dp där ditt hus har lilla q får det inte rivas.
 
Jiji Jiji skrev:
Jag antar att du menar att det finns en detaljplan för din tomt? Eller hur menar du att huset är q-märkt?
q i äldre pbl-planer betyder rivningsförbud idag måste man komplettera q med ett r för att det ska vara rivningsförbud.
Så om det finns en dp där ditt hus har lilla q får det inte rivas.
flera byggnader är märkt med lilla q. Att kommunen vill ha kvar det så förstår jag, det är ju jag som betalar för deras intresse underhålls + löner. Menar mer hur jag går tillväga för att ta mig förbi det inom lagensramar!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Villaägarna hade ett liknande fall i ett reportage under 2020 tror jag. Stor uppförsbacke men inte omöjligt
Tack! Skall leta upp detta! :)
 

Bästa svaret

Du kan ansöka om rivningslov så kommunen får ett faktiskt ärende att pröva enligt Plan- och bygglagen. Får du avslag så överklagar du till nästa instans (Länsstyrelsen) för en ny granskning.

Det finns ingen DP skriver du, men står det något i kommunens översiktsplan om ditt område? Är området utpekat som kulturhistoriskt värdefullt? Undersök vad som står där.

Du kan också kontakta någon som är kunnig i kulturfrågor, byggnadsantikvarie eller liknande (ibland finns denna kompetens på kommunen). Du kan söka efter KUL- personer på Boverket (certifierade inom kulturvärden). Får du utlåtande från en sådan sakkunnig väger det tungt vid rivnings/bygglov (både om utlåtandet är till din fördel eller nackdel dock).

Du kan ju även undersöka om det finns något bidrag du kan söka för att underhålla/bevara byggnaden och isf hur du söker detta.

https://www.boverket.se/sv/om-boverket/tjanster/hitta-certifierade/

(Kan nämna att det är det är en konsulttjänst som kostar).
 
Redigerat:
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Du kan ansöka om rivningslov så kommunen får ett faktiskt ärende att pröva. Får du avslag så överklagar du till nästa instans (Länsstyrelsen) för en ny granskning.

Det finns ingen DP skriver du, men står det något i kommunens översiktsplan om ditt område? Är området utpekat som kulturhistoriskt värdefullt? Undersök vad som står där.

Du kan också kontakta någon som är kunnig i kultur/byggnadsantikvarie eller liknande (ibland finns denna kompetens på kommunen. Du kan även söka efter KUL- personer på Boverket (certifierade inom kulturvärden). Får du utlåtande från en sådan sakkunnig väger det tungt vid rivnings/bygglov (både om utlåtandet är till din fördel eller nackdel dock).

Du kan ju även undersöka om det finns något bidrag du kan söka för att underhålla/bevara byggnaden och hur du söker detta.

[länk]

(Kan nämna att det är det är en konsulttjänst som kostar).
Vilket bra svar! Stort tack!
 
Jag är lite nyfiken på hur det har gått för er?
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.