Jag har ett q märkt hus inom detaljplanelagt område. Det är klassat som viktigt och omfattas av reglerna i pbl för q märkta hus. Det finns även e detaljplan med tillhörande beskrivning.
Enligt lagen ska man vara varsam vid ändringar och underhåll och man får inte förvanska byggnaden.
Nu är det så att mitt plåttak behöver målas om och kommunens tjänsteman vurmar för linoljefärg på plåttaket. Jag vill måla med en modernare färg som heter Noxyde. Min åsikt är att den kommer skydda det befintliga taket bättre än linolja. Jag får lång garanti på arbetet och det är ekonomiskt bättre.
Jag ska måla i samma kulör som tidigare och det kommer vara svårt att se skillnad på vilken färg som använts.
På det här sättet tycker jag att jag bevarat det befintliga taket på ett varsamt sätt och utan att förvanska något.
Kan en kommun verkligen ställa krav på vilken färg som används?
- Inget står om det i detaljplanen.
- Jag har inte sett npgot om det i pbl.
- Det finns ett rättsfall där en fastighetsägare bytte fönster på ett gammalt hus men med aluminiumklädd utsida och div andra detaljer som avvek från de tidigare fönstren. Han fick rätt i MÖB då det inte ansågs vara en förvanskning och att de flesta människor inte skulle se någon skillnad.
Jag tycker samma sak gäller i mitt fall, i princip ingen kan se skillnad på vilken färg som jag använt.
Finns det någon här som vet mer i detalj vad som gäller?
 
Överklaga och motivera!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.