Jag har haft gasspis nu i fyra år med två p11 flaskor stående på balkongen. I torsdags köpte vi ny gas, och då jag gick ut på balkongen igår upptäckte jag ett svagt pysande ljud. det visade sig att det är ett lite litet hål i svetsen mitt på gasolflaskan. Ser ut att ha rostat fram.

Vi har nu täckt för hålet med häftmassa och massa tejp, men med tanke på trycket i flaskan tycker jag det inte borde räcka (men det luktar inte gas utanför flaskan längre).

Är det säkert att transportera flaskan? Har någon annan varit med om något liknande? Stället jag köpte på ärsåklart stängt idag så det är först imorgon det är lätt att byta.

Edit: jag ringde räddningstjänsten och ska lämna tillbaka imorgon på deras inrådan.
 
Redigerat:
Ring brandkåren fort som attan !!
Hur skall du transportera flaskan imorgon ?
Vad händer om den börjar läcka igen och en öppen låga tänds i närheten av ngn ovetande eller en gnista från en elbrytare ?

RING BRANDKÅREN ,NU
 
Redigerat:
Gjorde det, de tyckte det var bäst att lämna tillbaka imorgon och täta med silvertejp.
 
Får man ha två P11 på balkongen?
 
Redigerat:
Även om de inte kommer på utryckning med stegbilar, kan de ge dig korrekta instruktioner om hur du skall gå tillväga. Lita inte på amatörråd i det här fallet. Ring som sagt Brandkåren. Omedelbart!
Berätta gärna hur det slutade.
 
Alla innehåller propangas och det är högtryck i flaskorna som också är tryckkärl. Trycket i flaskorna varierar efter omgivningstemperaturen. Vid +20°C är trycket ca 8 bar i flaskorna och vid -10°C är trycket ca 3 bar.

Kollade på vad för tryck det är på p 11 flaskor ,8 bar ,oops
 
Lämnade in flaskan idag, säljaren var väldigt förvånad och hade aldrig varit med om ngt liknande.
Ingen explosion, alla glada.
 
  • Gilla
Västerhaninge 17
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.