C
Tjo!
Tror ni att det på något sätt skulle kunna vara möjligt att få in toalettstol, handfat och dusch (behöver inte vara en stor dusch), på en yta av 1,40 x 1,40m med 2,20 i takhöjd i halva, och snedtak ner till midjehöjd ungefär i andra halvan?
 
Allt är väl möjligt. Du kan sätta duschen ovanför toastolen så kan man sitta och duscha. Dessutom blir toan ren varje gång. :)

Men du måste nog själv fundera när du står i detta utrymme om du verkligen tror att det går. För mig låter det som en väldigt liten yta att klämma in allt på.
 
Har byggt ett liknade duschrum i vårt fritidshus. Ytan 163 x 158 om jag minns rätt. Så det är ju lite större. Men det rummet känns ganska rymligt. Snedtaket där går ner till ca 110cm höjd. Vi har dusch och toalett mot snedtaket. Vi kör med duschdraperi, dels för att det det är mindre i vägen, dels för att det skulle blivit lite väl dyrt för ett fritidshus med måttbeställd härdglasvägg. Mot snedtaket lär man ju behöva måttanpassa. Draperiet var gaska enkelt att klippa til. Den delen som går mot snedtaket sitter "fast" så man inte kan dra undan den delen.

När jag var på jakt efter en liten bostadsrätt i min ungdom så såg jag flera innovativa lösningar på små utrymmen. Ett par ställen hade de toa stol, med handfat över som man fick slingra sig in under när man skulle sätta sig. och en dusch över alltihop. Jag tror att det var på ca. 1x1 m.

Min fru hade i en lägenhet en lösning med en lös vägg man kunde vika in, handfatet var monterat på den väggen, Jag tror att väggen blev en del av duschen när man vek ut den. Jag såg aldrig den lösningen, vi träffades när hon precis hade skaffat en lite större lägenhet.
 
Det låter inte helt omöjligt. Jag har gjort ett fullständigt badrum med inbyggd toalett, standardbadkar och tvättställskommod på ytan 160x140 cm. Jag håller nu på med en rum med inbyggd toalett, dusch och ett vägghängt tvättställ på måtten 150x220 och som ligger under en trappa till övervåningen. Trappan förstör en stor del av rummets disponibla yta. Här har jag dels fått tillgripa att dusch och handfat sitter i samma nisch, dels att måttbeställa glasdörr och en liten glasvägg som avgränsar duschen under trappan (dyrt, c:a 12.000:). Jag har också fått klä in trappstegen i trappan underifrån på ett sådant sätt att rörelser i trappan, när någon går i den, inte fortplantar sig till inklädnaden och på det sättet får kaklet att lossna.
 
Hehe jag blev tvungen att skissa lite, men det gick nog, lite beroende hur dörren är placerad i rummet. Men rummet är ju inte mycket större än ett fönster det är inte mycket att jobba med.
 
Jo precis, det blir lite snävt, om dörren dessutom är inåtgående. Men det blir inte godkänt som handikappanpassat, då vill man ha 70 cm på var sida toastolen
 
Handikapp: Från center toa skal det vara 50 cm på ena sidan och 110 cm på andra. Dvs typ 30 cm och 90 cm.
 
Jag pressade in en toalettstol samt duschhörna 80x80 med draperi och en liten vask i en lgh vars badrum var knappt 1200x1600...med dörren på ena kortsidan.
Duschen och vasken fick dela på inre halvan av rummet och toalettstolen stod precis innanför dörren på den yttre halvan med handdukstork ovanför...
Blev skitbra men dock inga snedtak vilket försvårar ytterligare klart.
 
C
Den här toaletten lär inte behöva handikappanpassas för trappen är inte bred nog att få upp en rullstol i. ;)
 
Kan du göra en skiss på hur det ser ut?
Låter möjligt men beror på hur snedtaket löper.

/Kent
 
C
Nåt sånt.. Mycket snabb skiss dock.
 
  • toalett.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga problem.
Testa dock att klä på dig i utrymmet. Klarar du av detta, klarar du av resten med.

P.s. Du är inte över 1.9m?
 
Under förutsättning att inte dörren går inåt (för då är det kört) så kan du placera en 80x80-rundad standard hörndusch (ev. med dörrar som kan svängas inåt för att ge litet mer golvyta när duschen inte används) i hörnet med fullhöjd, handfatet bredvid duschen (så nära duschen som möjligt) vid snedväggen och WC-stolen direkt till höger om dörren, så nära dörrväggen som möjligt.
 
C
Oj, jag ser att det ser ut som att det är en dörr där. Det är det inte alls, går man ut där hamnar man på marken, 3-4 meter ner, så det är grovt olämpligt. Dörren är på den enda hela väggen, längst till höger, men den är flyttbar, dock är den lämpligast där.
 
cederbusch skrev:
Allt är väl möjligt. Du kan sätta duschen ovanför toastolen så kan man sitta och duscha. Dessutom blir toan ren varje gång. :)

Men du måste nog själv fundera när du står i detta utrymme om du verkligen tror att det går. För mig låter det som en väldigt liten yta att klämma in allt på.
Det du beskriver är absolut inte ovanligt i små innerstadslägenheter i huvudstan..
Kallas ofta "Stockholmsdusch"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.