Hej har en Thermia från när istiden lossnade.

Nu har denna börjat ”pysa”. Jag förstår ju att det då rör sig om luft i systemet av någon anledning. Men vad kan man göra åt det?

Finns 3 rattar att skruva på. En verkar vara temp, en verkar vara avtappning, är så den 3 bakåt säkerhetsventil eller?

Ser inget läckage av vatten någonstans.

Vad bör jag göra? Kan inget om detta, och har planerad resa strax så är lite orolig man kommer hem till ett vattenfyllt golv 😁
 
  • Etikett från Thermia Värme AB med tekniska specifikationer för en tryckkärl: volym, designtryck, arbetstemperatur och serienummer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmerörsinstallation med korroderade kopparledningar och en termostatventil. Regelutrustning för värme eller kyla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var pyser det luft?
Har ni kommunalt eller eget vatten?

Den stora främre ratten är temperaturinställning.
Den på högerkanten med ett separat (skvaller)rör från är säkerhetsventilen, den kan börja läcka vatten via skvallerröret, röret bör mynna ut ovanför en golvbrunn eller liknande.
Den på vänsterkanten som sitter på inkommande kallvatten till VVBn är avstängningsventilen, den har ofta även en inbyggd backventil.

Kontrollera så att det inte kommer något vatten i skvallerröret.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Var pyser det luft?
Har ni kommunalt eller eget vatten?

Den stora främre ratten är temperaturinställning.
Den på högerkanten med ett separat (skvaller)rör från är säkerhetsventilen, den kan börja läcka vatten via skvallerröret, röret bör mynna ut ovanför en golvbrunn eller liknande.
Den på vänsterkanten som sitter på inkommande kallvatten till VVBn är avstängningsventilen, den har ofta även en inbyggd backventil.

Kontrollera så att det inte kommer något vatten i skvallerröret.
Jag kunde tappa vatten ur skvallerröret som mynnar ut i brunn som du säger. Skall kolla så det ej kommer när den är stängd.

Det är kommunalt vatten
 
Med kommunalt vatten så brukar det normalt inte komma in några mängder med luft.

Det finns inget vid/i en VVB som ska kunna börja pysa luft, det finns ingenstans där det är luft under tryck.

Den troligaste kandidaten är läckande säkerhetsventil.


Edit:
Nu när du har släppt ut lite vatten så har trycket sjunkit.
Det kommer att stiga igen när man har tappat varmvatten, tryckte stiger när när kallt vatten värms.
 
Ska du åka bort och ingen i huset, så stänger du av huvudkranarna vid vattenmätaren och tar hand om problemet när du kommer hem.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Med kommunalt vatten så brukar det normalt inte komma in några mängder med luft.

Det finns inget vid/i en VVB som ska kunna börja pysa luft, det finns ingenstans där det är luft under tryck.

Den troligaste kandidaten är läckande säkerhetsventil.


Edit:
Nu när du har släppt ut lite vatten så har trycket sjunkit.
Det kommer att stiga igen när man har tappat varmvatten, tryckte stiger när när kallt vatten värms.
Det känns som du har rätt där då jag upplevde att pysandet minskade när jag släppte ut vatten.

Men om det är ventilen, går den att byta utan att tappa ur systemet?
 
J jonaserik skrev:
Ska du åka bort och ingen i huset, så stänger du av huvudkranarna vid vattenmätaren och tar hand om problemet när du kommer hem.
Ingen fara alltså att lämna så?
 
N Nygge72 skrev:
Ingen fara alltså att lämna så?
Svar nej, alla säkerhetsdetaljer sitter under VVB. Det finns även en svart ratt lite bakom och sitter lite snett och med den stänger man av vatten till VVB. Stäng även av elen till VVB, allt uppräknat är idiotsäkert.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Svar nej, alla säkerhetsdetaljer sitter under VVB. Det finns även en svart ratt lite bakom och sitter lite snett och med den stänger man av vatten till VVB. Stäng även av elen till VVB, allt uppräknat är idiotsäkert.
Hej alla. Hemkommen från semestern och inget läckage 😁

Däremot när jag nu vrider på reglaget för att släppa på vattnet så låter den högt och superplågad från ventilen jag öppnar. Brukar/skall den göra så?

Jag vågar inte öppna när den låter så högt 🫣 Tänker om något är fel.
 
Bara fortsätta att fylla på , det fräser alltid i en ventil som öppnas några mm bara, det ska sluta fräsa efter ett tag
 
J jonaserik skrev:
Bara fortsätta att fylla på , det fräser alltid i en ventil som öppnas några mm bara, det ska sluta fräsa efter ett tag
Jag stängde huvudkranen igen, öppnade ventilen fullt och några varmvattenkranar, sen släppte på försiktigt. Då var det borta helt ljudet 😁
 
Demmpa Demmpa skrev:
Var pyser det luft?
Har ni kommunalt eller eget vatten?

Den stora främre ratten är temperaturinställning.
Den på högerkanten med ett separat (skvaller)rör från är säkerhetsventilen, den kan börja läcka vatten via skvallerröret, röret bör mynna ut ovanför en golvbrunn eller liknande.
Den på vänsterkanten som sitter på inkommande kallvatten till VVBn är avstängningsventilen, den har ofta även en inbyggd backventil.

Kontrollera så att det inte kommer något vatten i skvallerröret.
Hej, nu har det börjat komma vatten vid d skvallerröret, så vad kan jag utläsa av det? 😁
 
Kommer det mycket?

När beredaren värmer helt kallt vatten så expanderar det. Då ökar trycket kraftigt och säkerhetsventilen öppnar och släpper ut en del. Detta sker även kontinuerligt vid normal drift. Du duschar, det kommer in kallt vatten i beredaren som ersätter varmvattnet du får utvivduschen. När det värms så släpps lite ut av säkerhetsventilen.

Säkerhetsventilen kan bli sliten, och stänger då inte riktigt när trycket återställts. I så fall rinner det lite hela tiden (dyrt, det är varmvatten som rinner). Det kan lösa sig genom att man manuellt öppnar ventilen några gånger, men det är vanligt att den behöver bytas. En väldigt enkel operation.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
1. Att din backventil för inkommande kallvatten fungerar som den ska (=är tät)
2. Att kallvattnet som passerat backventilen värms upp, tar större plats och överskottet kommer ut från övertrycksventilen som mynnar ut i skvallerröret.
Eller:
Att övertrycksventilen öppnar för tidigt eller inte tätar som den ska, testa att öppna och stänga den ett antal gånger.

Edit: inte fick man vara först heller😄
 
H hempularen skrev:
Kommer det mycket?

När beredaren värmer helt kallt vatten så expanderar det. Då ökar trycket kraftigt och säkerhetsventilen öppnar och släpper ut en del. Detta sker även kontinuerligt vid normal drift. Du duschar, det kommer in kallt vatten i beredaren som ersätter varmvattnet du får utvivduschen. När det värms så släpps lite ut av säkerhetsventilen.

Säkerhetsventilen kan bli sliten, och stänger då inte riktigt när trycket återställts. I så fall rinner det lite hela tiden (dyrt, det är varmvatten som rinner). Det kan lösa sig genom att man manuellt öppnar ventilen några gånger, men det är vanligt att den behöver bytas. En väldigt enkel operation.
Rann lite när jag kikade nu, men det var ju efter dusch.

Antar man tömmer beredaren, skruvar loss och skruvar i ny?

Är det standardstorlek på dem och behövs packning/gängtejp?

Eller hur går man till väga?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.