Jag har kollat på en vedpanna från selmac där det står i specifikationen att brinn tiden på en laddning är 5,5-11h. 5,5 är om man eldar på mellan läge. Kan detta verkligen stämma? Att veden kan brinna så länge.
Har aldrig hört någon med vedpanna där det brinner över 5h på en laddning. Om man googlar deras vedpanna hittar man inga inlägg av användare som eldar med denna pannan.
Är det någon här som har denna pannan? Och vad tycker ni isf om den? Bra/dålig?
 
Dom flesta riktiga Österikiska pannorna kan reglera effekten efter behovet och därmed få längre brinntid, men det gäller ju bara om man har ett hus som förbrukar en hel del energi också.. Hade mitt hus förbrukat 15kW när det var som kallast så skulle nog min panna kunna brinna konstant i 10-12 timmar, för det är nog den lägsta effekt min panna kan hantera med bibehållen verkningsgrad..

Men detdär är framtidens vedeldningsteknik.. Men pannor som kan reglera effekten mellan ung. 3-25kW och en vedvolym på 250L, då skulle man klara en vinter ganska bra med bara 1m3 acktank..
 
Finns pannor som klarar >20tim gäller bara att ha stort vedutrymme och förbrukning,
nackdelen är att verkningsgraden sjunker till ca.70-80%
dessa pannor kräver lambda styrning +lite mera teknik
 
Lambda styrning? Är inte all styrning inbyggd i pannan? :)
Är det dyrt att köpa det man behöver till pannan?
Lite dumma frågor kanske men jag har aldrig eldat i panna innan utan har tänkt börja med det nu.
 
Jo, det är pannor med inbyggd reglering som vi pratar om.. Intelligenta pannor så att säga..
 
Så bra för jag är ute efter en "intelligent" panna som hela familjen ska kunna elda i även om jag inte skulle vara hemma. Jag var först inne på nibe vedex 3300 tills jag hittade denna. Ungefär samma prisklass.
 
Selmac säljer även vanliga traditionella vedpannor för ungefär 10000:- billigare. Är det smartare att välja en billigare panna och kanske istället köpa en extra acktank? Har tänkt att köpa 2st 750L acktankar. Är det kanske bara dyr lyx att köpa denna pannan eller kommer man känna att det var väl investerade pengar? Kan nämna att priset ligger runt 26000:-
 
Det är extremt lite information om pannan på länken du angav, så jag kan inte uttala mig om den, verkar inte finnas lambdasond på den.. Det är nog en budgetvariant på en riktig panna, det behöver ju inte betyda att den är dålig..

Men låt oss börja från början.

vilket värmebehov har du? Och hur ofta är du villig att elda? Att bara smälla in några tankar och köpa en panna som verkar bra är nog fel väg att gå..

Med selmac 40kW:aren säger jag minst 3m3, har du plats så rekommenderar jag en stor tank istället för små colaburkar.
 
Vårt hus är på 120 kvadrat. 2 år i rad lägger vi ca 28000:- totalt i el kostnader. Värmer huset med värmepump men elpannan går ofta in pga kallt väder. Allt är kopplat till ungefär 12 radiatorer. Om vi stänger av värmen i huset vid minus 5-8C så sjunker värmen från 21C till 16C på ca 8h om det nu säger något :) Andledningen till byte av värme system är att jag har ganska mycket gratis ved att elda med. Huset är från 1959. Just nu värmer vi huset med en kamin som typ går dygnet runt. Jag skulle vilja spara en del av värmen så det fortfarande är varmt när man kommer hem från jobbet eller går upp på morgonen.
 
Varför måste du vara först i Sverige att köpa en panna från Selmac. Det finns redan etablerade östeuropeiska pannor med bra återförsäljare och support. Orlan, Ladan, Atmos m.fl.
Är det namnet pyrolys som är lockande och låter hightech så har du ju Ladan vedförgasningspanna, ändå mera hightech om man går efter begreppet.
Att elda länge och lite mot acktank är ovanligt dumt för det minskar bara verkningsgraden. Värmen hamnar ju i tanken i alla fall.
Finns alltid de som fantiserar, nu senast "framtidens vedpanna".
 
Vad är bra med Orlans återförsäljare och support??
 
Matss skrev:
Vad är bra med Orlans återförsäljare och support??
Du har "fel ved" är det ord de kan på svenska..d^_^b

Men själva pannkroppen hos Orlan är det inget större fel på.. Skulle gärna vilja komma över en billig Orlan 60..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.