Vi var på Marstrand för någon vecka sedan och såg då ett staket som vi tyckte var fint. Staketspjälorna var av en dimension typ 34x34 och toppen var fasad från samtliga fyra kanter så att spetsen var formad som en låg pyramid ungefär.

Eftersom typ 75% av husen på Marstrand och Koön hade denna typ av staket, som verkar rätt jobbig att stå och såga till, så tänkte jag att det kanske gick att få tag på stakettypen någonstans.

Är det någon här som vet om stakettypen går att köpa eller om man måste såga topparna själv?

Extremt tacksam för svar..!
 
Har du hund? Låter som knepig fråga men det är vettigt att tänka på detta när man gör spetsiga staket. Det bör vara så stort mellanrum mellan spetsarna att en hund som står på baktassarna inte fastnar med framtassarna mellan spetsarna.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Nej, ingen hund! Sen hade jag tänkt bygga staketet såpass högt att troligen bara hundar typ Grand Danois skulle stöta på problemet... och skaffar jag någon gång en hund så blir det troligen en något mindre variant...
 
  • Gilla
Maalox
  • Laddar…
Det är ändå väldigt trevligt att nybyggare anammar tidstypiska och områdestypiska traditioner som i detta fall staket så lycka till!
 
yonna yonna skrev:
Det är ändå väldigt trevligt att nybyggare anammar tidstypiska och områdestypiska traditioner som i detta fall staket så lycka till!
Detta är längesen nu men hur gick det? Har själv också varit på Marstrand och bestämt mig för detta staket till sekelskifteshuset.

Funderar på att köpa tryckimpregnerat och såga till själv. Och sen är frågan, måla vitt efter något år eller försöka få till en behandling så man slipper lika mycket underhåll med "ommålning" osv... Dock behöver man väl olja in det varje år skulle jag tro...
 
TheJesper TheJesper skrev:
Detta är längesen nu men hur gick det? Har själv också varit på Marstrand och bestämt mig för detta staket till sekelskifteshuset.

Funderar på att köpa tryckimpregnerat och såga till själv. Och sen är frågan, måla vitt efter något år eller försöka få till en behandling så man slipper lika mycket underhåll med "ommålning" osv... Dock behöver man väl olja in det varje år skulle jag tro...
Hej fick du till staketet? Vilket material använde du isf?
 
M Magnus1234321 skrev:
Hej fick du till staketet? Vilket material använde du isf?
Jag har inte dragit igång det projektet ännu utan häcken har fått stå kvar : )
 
Med en kap&gersåg går det snabbt att få till dessa spetsar.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Ingen som vet vilket material som används till dessa staket? Hittar inget finsågat tryckt i typ 35x35.. Går ju klyva upp men man tappar ju skyddet. I vanligt virke är det ju inget problem men blir en del att klyva
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Även om du använder tryckt virke kommer skyddet i pyramidspetsen vara dåligt. Vattnet rinner in och i kapytan finns ingen impregnering. Då kan man lika gärna välja tätvuxen kådrik furu. Doppa spetsen i olja och låt den dra över natt.
Sedan en färg som förhoppningsvis täta springorna i toppen.
 
Maalox
M Magnus1234321 skrev:
Ingen som vet vilket material som används till dessa staket?
Jag skall ut dit i helgen, skall försöka komma ihåg att fråga någon och återkoppla.

Är uppvuxen där och vill minnas att dessa kort och gott kallas för Marstrandsstaket.
 
  • Gilla
TheJesper och 1 till
  • Laddar…
Vore ju najs om du fick något svar på det. Material och dimension om det går för sig😄Bra initiativ!
 
  • Gilla
TheJesper
  • Laddar…
M Magnus1234321 skrev:
Vore ju najs om du fick något svar på det. Material och dimension om det går för sig😄Bra initiativ!
Finsågade spjälor tillverkas av gran, och hyvlade av fura. Dimension ca 30x30 mm. Jag har tillverkat 28x28, 30x30 och 32x32mm. Pinnarna finsågas eller hyvlas på hyvleri, och kapas samt spetsas på verkstad. Vill man ha det tryckt lämnas det därefter till impregnering. Oavsett vilket utförande som väljs, ta till i överkant vid beställning så du kan kasta bitar som kroknar.
 
  • Gilla
TheJesper
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.