Står inför en relativt stor beställning av fönster samt altandörr. Pvc fönstren jag tittat på har 10års garanti mot missfärgning, formfasthet, täthet osv. Kasseten har ett u-värde på 1 och tillsammans med karm 1.2. Offerten innefattar ljudglas. De har 6 kanaler med stålkärna.

Andra alternativet är Elitfönster.

Prisskillnad 100% då här jag fått bra rabbat på elitfönstren genom en god vän.

Ältat detta alt för lång tid och ber om hjälp i beslutet :confused:

Kan tillägga att jag inte vet om jag kommer att bo kvar här om tio år eller inte (troligtvis inte)


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Aluminium + trä kommer hålla 10 år, men inte 30.
Pvc kommer förmodligen hålla 30 år, men om de är 100% dyrare skulle jag nog köra på trä/alu även om det är fult;)
Varför inte bara trä då de förmodligen också är underhållsfria den tid du bor kvar, dessutom snyggastd^_^b

Är det marknadsvärdet du funderar över vid en försäljning?
I så fall kanske trä/alu är mest gångbart.

Är det energiåtgång, så lär det gå att få lägst u-värde med pvc.

Är det underhållet du oroar dig för, så tror jag pvc är bäst.

Det estetiska är upp till var och en:p

Själv har jag kört trä på nedanvåningen hitills, men på ovanvåningen blir det nog plast.
 
Mycket bra svar!!! Mestadels tänker jag på marknadsvärdet mao får jag tillbaka mellanskillnaden. Under en totalrenovering måste mån tummarna på något pga ekonomin men e fönstren fel sak? Kommer jag att skrämma vissa med 2glas Pvc?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Jag håller inte med sblixen,

Varför skulle Alu-trä hålla sämre än trä eller PVC? Träfönster håller länge om man sköter dem med färg och omkittning ibland, men det är också något av det tråkigaste man kan hålla på med. Sköter man inte fönstrena så går de sönder rätt så fort. Pulverlackerade Alu-utsidor tror jag kommer hålla väldigt länge utan underhåll. Dessutom så tycker jag de är snygga.

Tvåglas isolerar sämre mot ljud, och skulle jag titta på hus så skulle jag helt klart betalat mindre för 2 glas PVC än 3 glas Trä-alu. Jag gillar inte riktigt känslan i PVC utan föredrar Trä-alu.

Själv köpte jag precis fönster till min källare från Villafönster, var rätt mycket billigare än andra alternativ jag tittade på (Bygghemma, Hornbach, Trärydsfönster, Westcoast fönster, Elitfönster). Har inte monterat dem eller använt dem men första känslan var bra...
 
Devlon skrev:
Prisskillnad 100% då här jag fått bra rabbat på elitfönstren genom en god vän.
Menar du att dina PVC-fönster kommer att kosta dubbelt så mycket som Elitfönster?
 
Alu-klädda Elit fönster 20 år, fortfarande i perfekt skick när vi lämnade huset för 4 år sedan. Fönstren satt på södersidan dessutom. PVC fönster bör man kolla hur de skall sitta fast flera modeller sitter endast med ett litet plåt bleck på var sida.
 
Dr Fozz skrev:
Varför skulle Alu-trä hålla sämre än trä eller PVC? Träfönster håller länge om man sköter dem med färg och omkittning ibland, men det är också något av det tråkigaste man kan hålla på med. Sköter man inte fönstrena så går de sönder rätt så fort. Pulverlackerade Alu-utsidor tror jag kommer hålla väldigt länge utan underhåll. Dessutom så tycker jag de är snygga.
De trä/alu jag sett som börjar komma till åren och inget underhåll gjorts på är i regel väldigt slitna och skulle behöva underhåll.

Dr Fozz skrev:
Tvåglas isolerar sämre mot ljud, och skulle jag titta på hus så skulle jag helt klart betalat mindre för 2 glas PVC än 3 glas Trä-alu. Jag gillar inte riktigt känslan i PVC utan föredrar Trä-alu.
Det blir mer rättvist att jämföra samma typ av glaskasett för de olika ramarna, men jag förmodar att trä/alu skulle få ett alltför dåligt u-värde då. Fördelen med 2glas varav ett är "ljudglas" som jag kan se är att man slipper imma på utsidan och att de blir lättare.
 
Hej!

Vilka PVC-fönster har du tittat på? Håller på med samma sak som du och upplever att det finns mycket tyckande i ämnet, men svårt att få bra svar.
 
Devlon skrev:
Mycket bra svar!!! Mestadels tänker jag på marknadsvärdet mao får jag tillbaka mellanskillnaden. Under en totalrenovering måste mån tummarna på något pga ekonomin men e fönstren fel sak? Kommer jag att skrämma vissa med 2glas Pvc?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Svår fråga. Förstår att du har svårt att besluta dig.
Jag hade tummat på fönstren, men valt 3glas pvc ur försäljningsperspektiv.

Hoppas någon inom mäklarbranschen svarar. De borde ha bättre koll än mig.
 
Jag vet inte vad som gäller generellt, men de mäklare jag haft som värderat huset har inte tittat på fönsterna över huvud taget.
 
Jag skulle vara väldigt tveksam till att köpa hus med pvc-fönster eftersom jag tycker att det är ett oattraktivt material. Jag skulle def inte betala extra för det i alla fall. Men det är ju en fråga om smak och tycke.
 
F*n va svårt. Hade tänkt beställa idag. Trotts allt ni skrivit så kan jag inte bestämma mig.

andersmc skrev:
Menar du att dina PVC-fönster kommer att kosta dubbelt så mycket som Elitfönster?
Givetvis är pvc'n dyrare.

Ska ringa återförsäljarna och låta den som säljer in det bäst få ta ordern.


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Ringt mäklaren och han anser inte pvc'n / aluminium.trä har någon betydelse. Han var på väg att träffa en besiktningsman och skulle ta upp frågan med honom.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Devlon skrev:
Ringt mäklaren och han anser inte pvc'n / aluminium.trä har någon betydelse. Han var på väg att träffa en besiktningsman och skulle ta upp frågan med honom.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
PVC är i regel billigare. Brukar vara ner mot halva priset gentemot trä/aluminium.
Jag var lite skämtsam i mitt första inlägg angående priset.
Ta gärna in fler offerter på pvcfönster och jämför.
 
Du måste ha fått grym rabatt på Elit eller kollat på en extremt dyr PVC leverantör.
Priset brukar i mina ögon förutom underhållet vara det största försäljningsargumentet för PVC.

Håller med ovanstående, ta in fler offerter på PVC.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.